Zaplox
Zaplox följer planen mot positivt kassaflöde
I det investeringsmemorandum som publicerades i januari 2024 kommunicerade Zaplox målsättningen om att uppnå positivt kassaflöde under slutet av 2025. Efter en strategisk översyn kan styrelsen konstatera att bolaget följer den satta planen mot ett positivt kassaflöde. Bolagets medverkan i upphandlingar med flerhotellskunder och större hotellkedjor är en väsentlig faktor i uppfyllnaden av målsättningen.
– Våra kommersiella satsningar fortsätter och vi levererar enligt den satta planen mot målet om ett positivt kassaflöde i slutet av 2025. Vi fortsätter växa i de mest lönsamma kundsegmenten, arbetar aktivt med att realisera vår installations-backlog och deltar i flertalet större upphandlingar. Samtidigt arbetar vi kontinuerligt med att hålla nere kostnadsnivån, säger Tess Mattisson, vd på Zaplox.
I samband med teckningsperioden för teckningsoptionerna av serie TO 3, kommunicerar Zaplox sitt nuvarande Contracted ARR (CARR)* på cirka 22 MSEK, som till skillnad från ARR (årligen återkommande abonnemangsintäkter), även reflekterar det kontrakterade årsvärdet av samtliga abonnemangsintäkter för avtal under implementation, den så kallade backloggen.
– Genom att kommunicera vårt nuvarande CARR ger vi en transparent bild av värdet på Zaplox backlog. Utöver detta förväntas Zaplox även att växa med de dörrar som ännu inte är avropade inom ramavtalen med Radisson Hotel Group och Strawberry. Dessa ingår alltså inte i våra beräkningar av CARR, säger Jonas Edelswärd, Styrelseordförande för Zaplox.
Årets två första kvartal har stått för en stabil utveckling av ARR, som översteg 16 MSEK vid andra kvartalets utgång, med en bruttomarginal på 91%, vilket visar på skalbarheten i Zaplox affärsmodell. Zaplox har tidigare kommunicerat en ökad efterfrågan på digitala självtjänster och således på Zaplox lösningar, och nu deltar bolaget i upphandlingar med flerhotells-kunder och större hotellkedjor.
– Våra ambitioner och målsättningar är utan tvekan högt satta, men idag står vi på god grund för att leverera på dessa och säkerställa fortsatt lönsam tillväxt. Vår medverkan i större upphandlingar ger oss möjligheten att vinna nya affärer som kan generera både betydande engångsintäkter och återkommande abonnemangsintäkter, säger Tess Mattisson.
Jämfört med motsvarande period föregående år uppgick kassaflödet från den löpande verksamheten under andra kvartalet 2024 till -3,9 MSEK (-7,7 MSEK), nettoomsättningen uppgick till 5,1 MSEK (4,3 MSEK) och det viktiga nyckeltalet ARR nådde 16,3 MSEK (11,4 MSEK). Detta med en bibehållen kostnadsnivå.
*Definition CARR (contracted ARR)
CARR räknas ut genom att summera årsvärdet av samtliga abonnemangsintäkter hänförliga till den aktuella rapportperioden vid periodens slut (ARR), och det kontrakterade årsvärdet av samtliga abonnemangsintäkter för avtal under implementation. Antal dörrar i ramavtal ingår ej i beräkningen.
För mer information, vänligen kontakta:
Tess Mattisson, President & CEO, Zaplox
Email: tess.mattisson@zaplox.com
Telefon: +46 70 690 78 00
Alternativt: ir@zaplox.com
Certified Adviser för Zaplox är Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB.
Om Zaplox
Zaplox är en ledande leverantör av digitala gästlösningar för hotellindustrin. Bolagets SaaS-plattform är designad för att förbättra gästupplevelsen och erbjuder en omfattande svit av produkter och tjänster, såsom incheckning och mobila nycklar. Zaplox plattform är ett värdefullt komplement till gästupplevelsen och hjälper hotellkedjor, resorts och kasinon i EMEA, Nordamerika och APAC att leverera en sömlös digital upplevelse. Zaplox grundades 2010 i Lund, Sverige, och har etablerat sig som en ledande innovatör i branschen, och för att ge sina kunders gäster den bästa möjliga upplevelsen från bokning till avresa. Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market. För mer information besök gärna www.zaplox.com.
Datum | 2024-09-12, kl 09:20 |
Källa | Cision |