Lohilo Foods
Q3 Lohilo Foods AB (publ): Svagare försäljning med starkare marginaler och fortsatta kostnadsminskningar
Juli - September 2025
- Totala nettoomsättningen minskade med 6,3 procent till 46 011 TSEK (49 093)
- Nettoomsättningen för Egna varumärken minskade med 3,5 procent till 39 849 TSEK (41 310)
- Nettoomsättningen för Export minskade med 1,7 procent till 13 388 TSEK (13 618)
- Bruttomarginalen har ökat till 34,1 procent (33,6)
- Övriga externa kostnader har minskat med 9,1 procent och uppgick till 9 677 TSEK (10 641).
- Personalkostnader ökade med 1,6 procent och uppgick till 4 538 TSEK (4 467)
- Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 1 828 TSEK (2 187)
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 809 TSEK (862)
- Periodens resultat efter skatt uppgick till -54 TSEK (-211)
- Resultat per aktie uppgick till 0,00 kr (-0,01)
- Periodens kassaflöde från löpande verksamhet uppgår till -207 TSEK (-340)
Januari - September 2025
- Totala nettoomsättningen minskade med 8,4 procent till 144 583 TSEK (157 784)
- Nettoomsättningen för Egna varumärken minskade med 8,2 procent till 123 648 TSEK (134 685)
- Nettoomsättningen för Export minskade med 20,6 procent till 36 622 TSEK (46 095)
- Bruttomarginalen ökade till 33,4 procent (32,5).
- Övriga externa kostnader har minskat med 8,1 procent och uppgick till 30 078 TSEK (32 722).
- Personalkostnader ökade med 5,7 procent och uppgick till 15 803 TSEK (14 953
- Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 3 610 TSEK (5 875)
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 563 TSEK (1 826)
- Periodens resultat efter skatt uppgick till -1 401 TSEK (-1 115)
- Resultat per aktie uppgick till -0,04 kr (-0,03)
- Periodens kassaflöde från löpande verksamhet uppgår till -5 646 TSEK (-34)
- Likvida medel inklusive beviljad checkkredit uppgick på balansdagen till 2 419 TSEK (7 525)
Väsentliga händelser under tredje kvartalet 2025
- Inga väsentliga händelser
Händelser efter balansdagens utgång
-
- Inga väsentliga händelser
Lohilo Foods utsikter och finansiella mål
Under perioden 2025-2029 ska den genomsnittliga tillväxten av försäljningen i Lohilo vara minst 10 procent årligen och EBITDA-marginalen ska succesivt öka till minst 10 procent under perioden.
Lohilos långsiktiga strategiska mål:
Att systematiskt positionera sig inom functional food, med glass, dryck och hälsa som utvalda produktkategorier.
Säsongsvariationer
Koncernens försäljning fluktuerar över året i linje med glassmarknaden där historiskt sett kvartal två och tre är de starkaste perioderna.
Svagare försäljning med starkare marginaler och fortsatta kostnadsminskningar
Vårt fokus att stärka både marginalen och lönsamheten har gett effekt då vi under årets tredje kvartal fortfarande visar ett positivt EBIT i linje med föregående år. Vi ökar också vår marginal till 34,1 procent i kvartalet, jämfört med 33,1 procent under årets första sex månader. Därtill håller vi fortsatt god kontroll på våra utgifter där vi minskat våra övriga externa kostnader med 9,1 procent. På minussidan fortsätter vår omsättning av minska. Dock minskade vår omsättning mindre än tidigare, från minus 9,3 procent under första halvåret till minus 6,3 procent i tredje kvartalet.
Andra styrketecken är att Alvestaglass växte med 10 procent under kvartalet och ser ut att även fortsatt ha en fin tillväxt. Efter en negativ inledning av året för Järnaglass har säsongssmaken Järnaglass saffran slagit rekord i förhandsbeställningar inför jul och nyår och visar ett 50 procent försäljningslyft mot föregående år.
Vårt egna varumärke LOHILO gjorde en mycket framgångsrik lansering av nya smaken Salty Licorice under hösten. Smaken blev snabbt en favorit hos konsumenterna och spred sig i sociala kanaler. Den virala succén ser ut att bidra till ökad försäljning framöver. Vi kommer att fortsätta på detta spår i vår marknadsföring genom att skapa produkter som sprids organiskt, samtidigt som vi kompletterar med traditionell digital marknadsföring. LOHILO-glassen växte också med 10 procent i Sverige sett till perioden januari-september, vilket vi ser mycket glädjande på då vår strategiska plan är att stärka våra egna varumärken.
För Bubbies minskade försäljningen med 41 procent i Sverige under kvartalet vilket beror på övergången från plockvarianter till inplastade singelförpackade produkter, något vi tror kommer att påverka både efterfrågan och tillväxt positivt på sikt. Bubbies visar dock en stark exporttillväxt på 62 procent där vi främst ser en växande efterfrågan i Nederländerna, vilket vi har övergången till singelförpackningarna att tacka för. Vi ser också en potential att öka antalet nya kunder framåt. Redan i mars 2026 kommer vi starta försäljningen i 144 Normalbutiker med Bubbies.
Totalt minskade exporten med 1,7 procent under kvartalet, vilket huvudsakligen förklaras av att vi förändrat hur vi arbetar med i exporten i Nederländerna där vi bytte vår distributör mot ett agentsamarbete. Vår nya agent har lett till lansering av Bubbies i maj och Superfruit i september. Vi har hittat ett väldigt positivt samarbete i Nederländerna som redan nästa år kan bli vårt största exportland. I Kina ser vi hög efterfrågan på Alvestaglass och räknar med ökad försäljning framöver, även om exakta volymer är svåra att förutse. Vi arbetar vidare med att utveckla exportområdet och bedömer att tillväxtmöjligheterna är goda.
Nu tillverkas de flesta av våra glassar från Alvestaglass och Järnaglass hos vår samarbetspartner i Jämtland. Vi ser stora möjligheter i vårt samarbete och produktutveckling framöver. Vi ser att premiumglass ökar i popularitet, att konsumenter föredrar exklusiva smaker, snygg design och vill ha tydligt ursprung med lokal koppling för ökad transparens.
Kassaflödet var något negativt under tredje kvartalet. För att stärka likviditeten har vår bank godkänt ett säsongslån som
kommer säkerställa vår likviditet till efter sommaren 2026.
Vi når inte hela vägen till våra mål för försäljningstillväxt och EBITDA under 2025, men vi ser tydligt att förutsättningarna finns för att nå dem under perioden 2026–2029. Fokus framåt ligger på att bredda vårt erbjudande till befintliga kunder och att stärka vår distribution – både på den svenska marknaden och internationellt.
Genom att ligga nära marknaden och snabbt fånga upp trender och nya möjligheter bygger vi för långsiktig och lönsam tillväxt. Vårt mål är tydligt: från och med 2026 ska vi vara ett stabilt, lönsamt och växande bolag.
Jag vill tacka medarbetare, styrelse och aktieägare för förtroendet att leda bolaget till nya mål och möjligheter.
Växjö, november 2025
Richard Hertvig
Vd och koncernchef
Finansiell översikt koncernen
Tredje kvartalet
Nettoomsättning
Omsättningen minskade under kvartalet med 6,3 procent. Omsättningen för egna varumärken minskade med 3,5 procent medan distribuerade varumärken minskade med 20,8 procent under kvartalet.
På svenska marknaden har LOHILO glass ökat med 1 procent i kvartalet respektive 10 procent för perioden januari-september.
På svenska marknaden har Alvestaglass ökat med 10 procent i kvartalet respektive oförändrat för perioden januari-september.
På svenska marknaden har Järnaglass minskat med 27 procent i kvartalet respektive minskat med 13 procent för perioden januari-september.
På exportsidan har torra varor och distribuerande varumärken ökat, medan glassen minskat. Att fortsätta fokusera främst på egna varumärken är vår strategiska plan.
Det distribuerade varumärket Bubbies minskar med 41 procent i kvartalet i Sverige respektive 29 procent för perioden januari till september, en effekt av ett långdraget byte från plockbubbies till singelförpackade, inplastade Bubbies. Exportmarknaden för Bubbies ökar med 62 procent i kvartalet, respektive 129 procent för perioden januari till september, ökningen sker i både Finland samt i Holland där lanseringen startade i maj.
Exporten totalt minskade med 1,7 procent under kvartalet. Minskningen beror främst på avlistningen av Lohilo 350 i Holland samt minskad efterfrågan på dryck i Schweiz och Danmark. I maj bytte vi distributör i Holland mot agent. Lansering i Holland av Bubbies i maj samt Superfruit i september har genomförts. Bearbetningen på exportområdet fortsätter och vi bedömer att vi framåtriktat kommer ha en god utveckling inom exportområdet.
Tredje kvartalet
Bruttoresultat
Bruttoresultatet för kvartalet uppgick till 15 707 TSEK (16 488). Bruttomarginalen ökade och uppgick till 34,1 procent (33,6). Bruttomarginalen har ökat under året, men är fortsatt under önskad nivå. Fortsatt arbete med marginalförbättringar pågår.
Övriga intäkter
Under posten övriga intäkter redovisas ordinarie intäkter för uthyrning av lokaler samt viss försäljning av inventarier.
Kostnader
Rörelsekostnaderna under kvartalet uppgick till -15 234 TSEK (-16 433), fördelat på personalkostnader -4 538 TSEK (-4 467) och övriga externa kostnader -9 677 TSEK (-10 641) samt avskrivningar -1 019 TSEK (-1 325). Minskningen av kostnader från föregående år är främst relaterad till de genomförda omstruktureringarna samt fortsatta förändringar i organisationen.
Personalkostnaderna har ökat med 1,6 procent (-15,5) mot jämförande kvartal och är främst relaterade till årets lönerevision samt förändringar i organisationen.
Övriga kostnader har minskat med 9,1 procent (-6,5) mot jämförande kvartal. Kostnaderna har framförallt minskat relaterat till fortsatt förändrad försäljningsprocess och förändrad logistik samt den lägre omsättningen.
Rörelseresultat (EBIT)
Rörelseresultatet under kvartalet uppgick till 809 TSEK (862). Rörelseresultatet påverkas framför allt av omsättningsförändringen samt fortsatta effektiviseringar förändringar i organisationen.
I tredje kvartalet har byte av leverantör och produktionspartner för ytterligare smaker inom Alvestaglass skett. Dessutom har motsvarande byte av Järnaglass smaker inletts. I dotterbolaget Superfruit har enstaka produkter varit begränsad under kvartalet på grund utav produktionsflytt.
Kassaflöde
Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -207 TSEK (-340). Förändringen i kassaflödet är till största delen hänförligt till lägre varulager och lägre rörelseskulder. Kassaflöde från investeringar uppgick till -131 TSEK (0). Kassaflöde från finansieringsverksamheten uppgick till -1 024 TSEK (-1 699) och är hänförligt till förändring i nyttjande av checkkrediten samt planenliga amorteringar.
Totalt kassaflöde under perioden uppgår till -1 361 TSEK (-2 039).
Resultat per aktie
Resultat per aktier uppgick till 0,00 kr (-0,01) baserat på antalet aktier per balansdagen vilket var 37 668 470 (37 668 470) aktier.
Januari till September
Nettoomsättning
Nettoomsättningen minskade under perioden med 8,4 procent. Egna varumärken minskade under perioden med 8,2 procent medan distribuerade varumärken minskade med 9,4 procent.
Förändringen på den svenska marknaden för egna glassvarumärken har i år varit olika beroende på produktgrupp. Medan Lohilo ökade svagt i kvartalet är hela periodens ökning om 10 procent i linje med våra förväntningar. Alvestaglass startade första halvåret svagare än förväntat och har nu återhämtat sig med kvartalets tillväxt om 10 procent. Järnaglass ökade i början av året för att därefter minska stort. Bubbies har minskat i Sverige till följd av en långdragen utbytesprocess medan tillväxten på exporten varit hög. Vårens sena ankomst tillsammans med ett medialt intresse sänkte glassvolymerna, framförallt för Järnaglass. Alvestaglass och Järna glasproduktionen flyttas succesivt tillbaka till Sverige.
Bruttoresultat
Bruttoresultatet för perioden ökade och uppgick till 48 304 TSEK (51 336). Bruttomarginalen ökade och uppgick till 33,4 procent (32,5).
Koncernens varuinköp sker till största del i EUR och USD, kurserna varierar över kvartalen vilket påverkar bruttoresultat och bruttomarginal.
Övriga intäkter
Under posten övriga intäkter redovisas ordinarie intäkter för uthyrning av lokaler samt viss försäljning av inventarier.
Kostnader
Rörelsekostnaderna under perioden uppgick till -48 928 TSEK (-51 724), fördelat på personalkostnader -15 803 TSEK (-14 953) och övriga externa kostnader -30 078 TSEK (-32 722) samt avskrivningar -3 047 TSEK (-4 049).
Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA)
Rörelseresultat (EBIT)
Rörelseresultatet under perioden uppgick till 563 TSEK (1 826). Rörelseresultatet påverkas framför allt av det lägre bruttoresultat samt kostnadsförändringar i organisationen.
Kassaflöde
Kassaflöde under perioden från den löpande verksamheten uppgick till -5 646 TSEK (-34). Förändring i kassaflödet från den löpande verksamheten är till största delen hänförligt till förändringen i rörelseskulder. Kassaflöde från investeringar uppgick till -131 TSEK (0). Kassaflöde från finansieringsverksamheten uppgick till 4 045 TSEK (-2 722) och är hänförligt till planenliga amorteringar och förändrat nyttjande av checkräkningskredit. Totalt kassaflöde under perioden uppgår till -1 732 TSEK (-2 756).
Resultat per aktie
Resultat per aktie under perioden uppgick till -0,04 kr (-0,03) baserat på antalet aktier per balansdagen vilket var 37 668 470 (37 668 470) aktier.
Likviditet och finansiering
Den 30 september 2025 uppgick koncernens banktillgodohavanden till 1 512 TSEK (2100). Koncernen har räntebärande skulder till kreditinstitut om 16 542 TSEK (12 657) inkluderande en checkräkningskredit om 16 000 TSEK (16 000), varav moderbolaget 10 000 TSEK (10 000), som per den 30 september var utnyttjad med 9 493 TSEK (7 866).
Koncernens soliditet uppgick per balansdagen till 17,1 procent (20,3). Eget kapital i koncernen uppgick vid periodens slut till 12 210 TSEK (14 773), motsvarande 0,32 (0,39) SEK per aktie.
Anställda
Antalet anställda i Lohilo Foods koncernen vid periodens utgång uppgick till 22 (23) personer, varav 8 (8) är kvinnor.
Varumärken
Lohilo
Vårt flaggskepp bland egna varumärken som vi skapat själva och nu exporteras globalt. LOHILO föddes ur visionen att glassälskare skulle kunna njuta av fantastisk glass, med ett lika fantastiskt näringsinnehåll. Vi vet att våra kunder inte nöjer sig med glass som bara är nyttig. Det är därför vi skapade receptet för den godaste proteinglassen någonsin. LOHILO började som en av världens första proteinglassar och har nu utvecklats till ett varumärke som sträcker sig över flertalet produktsegment med samma, övergripande syfte; träning och hälsa med fokus på fantastisk smak och funktion.
Alvesta Glass
Alvestaglass är vår klassiska premiumglass. Sedan över 30 år tillbaka har vi skapat kvalitetsprodukter med en självklar plats i våra kunders frysar. Glassen och alla såser är gjorda från grunden - allt enligt vår glassmästares recept. Vi har ett brett utbud av olika smaker – så att alla kan hitta sin egen favorit. Självklart har vi inkluderat laktosfri och utan tillsatt socker glass i vårt sortiment, för att alla ska kunna njuta av vår goda glass.
Järna Glass
Vår noggrant tillverkade lyxglass med fantastisk smak. Järnaglass är ett hantverk som tillverkas med ett fåtal, väl utvalda ingredienser. Vi har nämligen tagit en tydlig ståndpunkt när det gäller överflödiga ingredienser, e-ämnen och tillsatt luft - för att den allra bästa glassen inte behöver det! Vi förvärvade bolaget Järnaglass 2017, som ett naturligt steg i rätt riktning för att erbjuda det bästa till glassälskare.
Superfruit
Under varumärket Superfruit erbjuder vi naturliga och ekologiska nutritions- och matprodukter. Superfruit startade 2007 och är ett väletablerat och erkänt varumärke inom kategorin Superfoods. Varumärket riktar sig till medvetna konsumenter som sätter hälsan först. Superfruits produkter säljs hos alla stora återförsäljare inom hälsofackhandel, ehandel samt finns i utvalda dagligvarubutiker.
KLEEN Sports Nutrition
Kleen Sports Nutrition är ett svenskt varumärke med rötter i Åre. Ambitionen är att göra lite bättre och lite godare sportnutrition och i vårt sortiment hittar du olika typer av proteinbars och kosttillskott. Varumärket riktar sig till aktiva människor oavsett om du gillar att gå på tur, cykla, springa, lyfta vikter, klättra i berg så har vi produkter för prestation, uthålligt och återhämtning.
Koncernens resultaträkning i sammandrag
Koncernens balansräkning i sammandrag
Koncernens förändring i eget kapital
Koncernens kassaflödesanalys
Moderbolagets resultaträkning i sammandrag
Moderbolagets balansräkning i sammandrag
Nyckeltal
Övrig information
Redovisningsprinciper
Delårsrapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). Redovisningsprinciperna har inte förändrats sedan senast reviderade årsredovisningen 2024.
Operationella och finansiella risker
Bolagets verksamhet är utsatt för ett antal risker som helt eller delvis ligger utanför bolagets kontroll men som kan påverka försäljning och resultat. Riskerna som bolaget utsätts för är förändringar av materialpriser, valutakurser samt kundavtal.
Aktien
Antalet utestående aktier uppgick per den 30 september 2025 till 37 668 470.
De största aktieägarna som innehar mer än 10 procent per 2025-09-30 är Voxson Carl-L Eriksson AB och Richard Hertvig, som innehar en ägarpost om 15,1 procent respektive 13,2 procent.
Bolaget har per rapportdatum två utestående optionsprogram.
Optionsprogrammet 2023/25:1 omfattar 200 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 2,70 SEK som löper ut 2026-05-31.
Optionsprogrammet 2023/25:2 omfattar 540 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 2,70 SEK som löper ut 2026-05-31.
Om samtliga teckningsoptioner utställda per 2025-09-30 utnyttjas för nyteckning av 740 000 aktier kan utspädningseffekten uppgå till cirka 1,9 procent beräknat enligt antal emitterade aktier/totalt antal aktier efter emission.
Styrelsens intygande
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att denna delårsrapport ger en rättvisande översikt av bolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som bolaget står inför.
Denna delårsrapport har inte granskats av bolagets revisor.
Växjö den 14:e november 2025
Hans Jacobsson Stefan Eriksson
Styrelseordförande Styrelseledamot
Richard Hertvig Therese Lundstedt
Styrelseledamot och Styrelseledamot
verkställande direktör
Finansiell kalender
27 februari 2026: Delårsrapport Q4 2025 publiceras
28 april 2026: Årsredovisning 2025 publiceras
22 maj 2026: Delårsrapport Q1 2026 publiceras
3 juni 2026: Årsstämma
28 augusti 2026: Delårsrapport Q2 2026 publiceras
13 november 2026: Delårsrapport Q3 2026 publiceras
26 februari 2027: Delårsrapport Q4 2026 publiceras
Finansiella rapporter publiceras via Cision news och på bolagets hemsida: www.lohilofoods.com/
För ytterligare information, kontakta vänligen:
Richard Hertvig, Vd och koncernchef
E-post: richard@lohilofoods.com, tel: +46 70 88 69 444
Om Lohilo Foods AB (publ)
Lohilo Foods AB (publ), som grundades 2008, är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar LOHILO, Järnaglass, Superfruit, Alvestaglass, Bubbies och KLEEN.
Aktien handlas sedan 2024-12-20 på NGM Nordic SME under betäckningen LOHILO. Aktien har handlats från 2020-10-26 till 2024-12-19 på Nasdaq First North Growth Market Stockholm under betäckningen LOHILO.
Denna information är sådan som Lohilo Foods AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 november 2025 kl. 06.30 CET.
Lohilo Foods AB (publ)
Hejaregatan 30, 352 46 Växjö • Tel: 0470-72 91 78 • www.lohilofoods.com • E-post: info@lohilofoods.com
| Datum | 2025-11-14, kl 06:30 |
| Källa | Cision |