Lohilo Foods
Q1 Lohilo Foods AB (publ): Ökad bruttomarginal och stark tillväxt på den svenska marknaden trots minskad total omsättning
Ökad bruttomarginal och stark tillväxt på den svenska marknaden trots minskad total omsättning
Januari - Mars 2025
- Totala nettoomsättningen minskade med 6,1 procent till 43 172 TSEK (45 971)
- Nettoomsättningen för Egna varumärken minskade med 6,4 procent till 37 242 TSEK (39 777)
- Nettoomsättningen för Sverige ökade med 7,8 procent till 33 900 TSEK (31 439)
- Nettoomsättningen för Export minskade med 36,2 procent till 9 272 TSEK (14 532)
- Bruttomarginalen har ökat till 34,8 procent (33,2). Marginalförbättringen drivs av kronförstärkning och prisjusteringar mot dagligvaruhandeln.
- Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 45 TSEK (615)
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -969 TSEK (-667)
- Periodens resultat efter skatt uppgick till -1 413 TSEK (-1 838)
- Resultat per aktie uppgick till -0,04 kr (-0,05)
- Periodens kassaflöde från löpande verksamhet uppgår till -8 306 TSEK (-5 895)
- Likvida medel inklusive beviljad checkkredit uppgick på balansdagen till 5 284 TSEK (5 456)
Väsentliga händelser under första kvartalet 2025
Inga väsentliga händelser
Händelser efter balansdagens utgång
Inga väsentliga händelser
Lohilo Foods utsikter och finansiella mål
Under perioden 2025–2029 ska den genomsnittliga tillväxten av försäljningen i Lohilo vara minst 10 procent och EBITDA-marginalen ska successivt öka till minst 10 procent under perioden.
Lohilos långsiktiga strategiska mål
Att systematiskt positionera sig inom functional food, med glass, dryck och hälsa som utvalda produktkategorier
Säsongsvariationer
Koncernens försäljning fluktuerar över året i linje med glassmarknaden där historiskt sett kvartal två och tre är de starkaste perioderna.
VD ord
Ökad bruttomarginal och stark tillväxt på den svenska marknaden trots minskad total omsättning
Vi fortsätter att växa starkt på den svenska marknaden där våra egna varumärken växer med 14 procent. Starkast går glasskategorin LOHILO som under kvartalet växer med 37 procent följt av Superfruit som växer 9 procent. Alvestaglass och Järnaglass minskar något med -2 procent. Jag förväntar mig dock att vi under året totalt kommer att jämna ut siffrorna även för dessa varumärken. När vi jämför årets första kvartal med fjolårets ser vi en minskning av vår omsättning med 6 procent. Detta beror främst på att vi under fjolåret startade upp vår då nya exportkund Normal som lade en stor ingångsorder på drygt 5,3 MSEK. Något som också påverkar oss är den så kallade ”Påskeffekten” som uppstår i dagligvaruhandeln när påskhelgen sker i ett annat kvartal än föregående år.
Ett av våra viktigaste mål är att succesivt stärka vår marginal för ökad lönsamhet. Vi är därför glada att kunna presentera en förbättrad bruttomarginal med 1,6 procentenheter till 34,8 procent. Vi ser en fortsatt bra valutaeffekt när kronan stärkts, vilket kommer att påverka även kommande kvartal positivt.
Vi har länge arbetat med att minska våra kostnader och kan se att den totala kostnadsbasen nu är stabiliserad jämfört mot samma kvartal föregående år. Med förbättrad marginal och stabil kostnadsbild kan vi nå en ökad lönsamhet. Målet nu är att lyckas skapa en ökad försäljning på befintliga kunder till fortsatt högre marginaler.
Exporten har under kvartalet minskat med ca 5 MSEK i koncernen varav 5,3 MSEK är kopplat till ovan nämnda ingångsorder till butikskedjan Normal. Dessa relativt stora differenser mellan kvartalen som avser när order kommer in och levereras kan påverka våra kvartal relativt mycket även i framtiden.
En glädjande exportframgång under kvartalet är att Finland, som är vårt största exportland, ökar omsättningen med ca 60 procent under perioden. Finland går därmed likt Sverige väldigt bra just nu. Vi har dock minskat omsättningen i Nederländerna till följd av en avlistning av LOHILO glass på kedjan Albert Hejin. Detta kommer påverka exportförsäljningen kortsiktigt. Vi har nu bytt samarbetspartner i Nederländerna för att fortsätta arbeta på marknaden med nya produkter och kunder. I Norge och Danmark ser vi stor framtida potential och vi skyndar långsamt för att bygga upp en solid affär med starka långsiktiga partners. Kina har börjat köpa Alvestaglass som verkar tas emot väl av konsumenterna.
I slutet av kvartalet har order bestående av LOHILO 350 ml och LOHILO sticks levererats för första gången till Libanon. Första testorder av LOHILO glass är även skickad till en ny dansk kedja.
Vår likviditetssituation är under kontroll även om vi under kvartalet haft ett negativt kassaflöde. Likviditeten är säkrad genom rörelsefinansiering för kommande högsäsong som kräver större varulager hos oss.
Under maj månad kommer vi att börja med svensk glasstillverkning i Jämtland dit produktionen av Alvestaglass och Järnaglass succesivt kommer att flyttas under året. Vi ser fram emot att inleda ett långsiktigt och starkt samarbete med en svensk glassproducent. Detta ger oss möjligheten att utveckla både våra nuvarande och nya produkter i framtiden.
Långsiktigt är detta väldigt positivt för våra varumärken och oss som bolag.
Vår nya proteindryck har lanserats nu i maj. Drycken har förhandsorder både i Sverige och i några av våra exportländer. Under maj kommer även två artiklar av vår nya Superfruitglass på pint lanseras. Jag ser fram emot att följa försäljningsutvecklingen på våra nylanseringar.
Vi har ett fantastiskt team som kämpar för att ge våra konsumenter ett bättre utbud och jag ser en fantastisk möjlighet att utveckla vår affär tillsammans med teamet framåt. Tack!
Växjö, maj 2025
Richard Hertvig
Vd och koncernchef
Finansiell översikt koncernen
Första kvartalet
Nettoomsättning
Omsättningen minskade under kvartalet med 6,1 procent. Minskningen av omsättningen för egna varumärken uppgick till 6,4 procent medan distribuerade varumärken minskade med 4,3 procent under kvartalet. Eftersom påsken inföll i april i år, men mars 2024 så påverkas dagligvaruhandeln negativt ca 2-3 procent i kvartal 1 i år i jämförelsen. I kvartal 1 2024 levererades dessutom den första ordern till butikskedjan Normal som fyllde upp deras lager och butiker. Den senaste större ordern till samma kedja levererades i slutet av december 2024, under kvartal 1 har enbart påfyllnadsorders levererats. Exklusive Normal ökade omsättningen med 4,5 procent.
Omsättningen av Glass under kvartalet ökade med 10,1 procent. På den svenska marknaden ökade i kvartalet LOHILO glass med 37 procent medan Alvestaglass och Järnglass minskat ca 2 procent.
Torra varor har minskat med 30,7 procent. Försäljning av energidryck minskar enligt strategi, medan försäljning av Bars har startat bra. Exklusive Normal minskade Torra varor med 3 procent.
På exportmarknaden har omsättningen minskat med 36,2 procent i kvartalet. Exklusive Normal minskade exporten med 5 procent, där Holland står för minskningen, medan Finland har ökat.
Det distribuerade varumärket Bubbies minskade i kvartalet i Sverige, medan den ökade på exportmarknaden. I och med att Bubbies kommer att singelförpackas under 2025 avvaktar en del kunder denna lansering som planeras ske i mitten av Q2.
Januari till mars
Bruttoresultat
Bruttoresultatet för kvartalet uppgick till 15 014 TSEK (15 241). Bruttomarginalen ökade och uppgick till 34,8 procent (33,2). Bruttomarginalen har under senare delen av kvartalet påverkats positivt av den förstärkta kronan i relation till EUR och USD. Dock har fortsatt höga råvarumarknadspriser hållit tillbaka marginalökningen något. Prisjusteringar för framför allt förra årets råvaruprisökningar och återvinningsavgifter är genomförda under kvartalet.
Övriga intäkter
Under posten övriga intäkter redovisas övriga intäkter för försäljning av inventarier och övrigt.
Kostnader
Rörelsekostnaderna under kvartalet uppgick till -16 377 TSEK (-16 556), fördelat på personalkostnader -5 353 TSEK (-4 613) och övriga externa kostnader -10 009 TSEK (-10 661) samt av- och nedskrivningar -1 014 TSEK (-1 282).
Personalkostnaderna har ökat med 16 procent mot jämförande kvartal och är främst relaterade till förändring inom personalstyrkan och anställningen av en tidigare konsult.
Minskningen av övriga externa kostnader från föregående år är främst relaterad till lägre försäljningskostnader, lager och logistik samt konsultkostnader. Ökning har skett inom marknadsföringsområdet för att långsiktigt nå tillväxtmål.
Rörelseresultat (EBIT)
Rörelseresultatet under kvartalet uppgick till -969 TSEK (-667).
Rörelseresultat efter finansiella poster (EBT)
Rörelseresultatet efter finansiella poster förbättrades under kvartalet till -1 211 TSEK (-1 549). De finansiella kostnaderna minskade till följd av planerade amorteringar, räntejusteringar samt förändrade valutakurser. Räntekostnaderna uppgick till -383 TSEK (-669 TSEK. I detta kvartal är valutadifferensen positiv 142 TSEK (-213 TSEK).
Kassaflöde
Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -8 306 TSEK (-5 895). Förändringen i kassaflödet är till största delen hänförligt till förändringen och amortering av rörelseskulder. Kassaflöde från investeringar uppgick till 0 TSEK (0). Kassaflöde från finansieringsverksamheten uppgick till 6 833 TSEK (2 990) och är hänförligt till förändring av nyttjande av checkkrediten samt säsongslån.
Totalt kassaflöde under perioden uppgår till -1 473 TSEK (-2 905).
Resultat per aktie
Resultat per aktier under perioden uppgick till -0,04 kr (-0,05) baserat på antalet aktier per balansdagen vilket var 37 668 470 (37 668 470) aktier.
Likviditet och finansiering
Den 31 mars 2025 uppgick koncernens banktillgodohavanden till 1 772 TSEK (1 950). Koncernen har räntebärande skulder till kreditinstitut om 18 237 TSEK (17 275) inkluderande en checkräkningskredit om 16 000 TSEK (16 000), varav moderbolaget 10 000 TSEK (10 000), som per den 31:e mars var utnyttjad med 7 725 TSEK (7 702).
Koncernens soliditet uppgick per balansdagen till 16,9 procent (16,4). Eget kapital i koncernen uppgick vid periodens slut till 12 197 TSEK (14 052), motsvarande 0,32 (0,37) SEK per aktie.
Anställda
Antalet anställda i Lohilo Foods koncernen vid periodens utgång uppgick till 24 (23) personer, varav 8 (8) är kvinnor.
Varumärken
Lohilo
Vårt flaggskepp bland egna varumärken som vi skapat själva och nu exporteras globalt. LOHILO föddes ur visionen att glassälskare skulle kunna njuta av fantastisk glass, med ett lika fantastiskt näringsinnehåll. Vi vet att våra kunder inte nöjer sig med glass som bara är nyttig. Det är därför vi skapade receptet för den godaste proteinglassen någonsin. LOHILO började som en av världens första proteinglassar och har nu utvecklats till ett varumärke som sträcker sig över flertalet produktsegment med samma, övergripande syfte; träning och hälsa med fokus på fantastisk smak och funktion.
Alvesta Glass
Alvestaglass är vår klassiska premiumglass. Sedan över 30 år tillbaka har vi skapat kvalitetsprodukter med en självklar plats i våra kunders frysar. Vi har ett brett utbud av olika smaker – så att alla kan hitta sin egen favorit. Självklart har vi inkluderat laktosfri och utan tillsatt socker glass i vårt sortiment, för att alla ska kunna njuta av vår goda glass.
Järna Glass
Vår noggrant tillverkade lyxglass med fantastisk smak. Järnaglass är ett hantverk som tillverkas med ett fåtal, väl utvalda ingredienser. Vi har nämligen tagit en tydlig ståndpunkt när det gäller överflödiga ingredienser, e-ämnen och tillsatt luft - för att den allra bästa glassen inte behöver det! Vi förvärvade bolaget Järnaglass 2017, som ett naturligt steg i rätt riktning för att erbjuda det bästa till glassälskare.
Superfruit
Under varumärket Superfruit erbjuder vi naturliga och ekologiska nutritions- och matprodukter. Superfruit startade 2007 och är ett väletablerat och erkänt varumärke inom kategorin Superfoods. Varumärket riktar sig till medvetna konsumenter som sätter hälsan först. Superfruits produkter säljs hos alla stora återförsäljare inom hälsofackhandel, ehandel samt finns i utvalda dagligvarubutiker.
KLEEN Sports Nutrition
Kleen Sports Nutrition är ett svenskt varumärke med rötter i Åre. Ambitionen är att göra lite bättre och lite godare sportnutrition och i vårt sortiment hittar du olika typer av proteinbars och kosttillskott. Varumärket riktar sig till aktiva människor oavsett om du gillar att gå på tur, cykla, springa, lyfta vikter, klättra i berg så har vi produkter för prestation, uthålligt och återhämtning.
Övrig information
Redovisningsprinciper
Delårsrapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). Redovisningsprinciperna har inte förändrats sedan senast reviderade årsredovisningen 2024.
Operationella och finansiella risker
Bolagets verksamhet är utsatt för ett antal risker som helt eller delvis ligger utanför bolagets kontroll men som kan påverka försäljning och resultat. Riskerna som bolaget utsätts för är förändringar av råvarupriser, valutakurser samt kundavtal.
Aktien
Antalet utestående aktier uppgick per den 31 mars 2025 till 37 668 470.
De största aktieägarna som innehar mer än 10 procent per 2025-03-31 är Voxson Carl-L Eriksson AB och Richard Hertvig, som innehar en ägarpost om 15,1 procent respektive 12,8 procent.
Bolaget har per rapportdatum fyra utestående optionsprogram.
Optionsprogrammet 2022/25:1 omfattar 255 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 8,30 SEK som löper ut 2025-07-30.
Optionsprogrammet 2022/25:2 omfattar 135 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 8,30 SEK som löper ut 2025-07-30.
Optionsprogrammet 2023/26:1 omfattar 200 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 2,70 SEK som löper ut 2026-05-31.
Optionsprogrammet 2023/26:2 omfattar 540 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 2,70 SEK som löper ut 2026-05-31.
Om samtliga teckningsoptioner utställda per 2025-03-31 utnyttjas för nyteckning av 1 130 000 aktier kan utspädningseffekten uppgå till cirka 3,0 procent beräknat enligt antal emitterade aktier/totalt antal aktier efter emission.
Styrelsens intygande
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att denna delårsrapport ger en rättvisande översikt av bolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som bolaget står inför.
Denna delårsrapport har inte granskats av bolagets revisor.
Växjö den 15:e maj 2025
Hans Jacobsson Jonas Hamrén Berggren
Styrelseordförande Styrelseledamot
Richard Hertvig Therese Lundstedt
Styrelseledamot och Styrelseledamot
verkställande direktör
Finansiell kalender
26 maj 2025: Årsstämma kl. 15.00 Hejaregatan 30, Växjö
29 augusti 2025: Delårsrapport Q2 2025 publiceras
14 november 2025: Delårsrapport Q3 2025 publiceras (tidigare kommunicerat 21 november 2025)
27 februari 2026: Delårsrapport Q4 2025 publiceras
Finansiella rapporter publiceras via Cision news och på bolagets hemsida: www.lohilofoods.com/
För ytterligare information, kontakta vänligen:
Richard Hertvig, Vd och koncernchef
E-post: richard@lohilofoods.com, tel: +46 70 88 69 444
Om Lohilo Foods AB (publ)
Lohilo Foods AB (publ), som grundades 2008, är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar LOHILO, Järnaglass, Superfruit, Alvestaglass, Bubbies och KLEEN.
Aktien handlas sedan 2024-12-20 på NGM Nordic SME under betäckningen LOHILO. Aktien har handlats från 2020-10-26 till 2024-12-19 på Nasdaq First North Growth Market Stockholm under beteckningen LOHILO.
Denna information är sådan som Lohilo Foods AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 maj 2025 kl. 08.45 CET.
Lohilo Foods AB (publ)
Hejaregatan 30, 352 46 Växjö • Tel: 0470-72 91 78 • www.lohilofoods.com • E-post: info@lohilofoods.com
Datum | 2025-05-15, kl 08:45 |
Källa | Cision |
