DORO
Doro rapporterar första kvartalet 2025
Sammanfattning av kvartalet
- Doros nettoomsättning uppgick till 220,3 Mkr (194,6), en ökning med 13,2 procent.
- Bruttomarginalen var 53,3 procent (42,0).
- EBITDA uppgick till 16,3 Mkr (11,9), en ökning med 37,0 procent.
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 4,4 Mkr (3,1), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 2,0 procent (1,6).
- Periodens resultat efter skatt var ‑3,2 Mkr (6,1) och resultatet per aktie var ‑0,13 SEK (0,25).
- Fritt kassaflöde var ‑15,0 Mkr (‑0,2).
VD-ord
Återgång till tillväxt
Sedan jag tillträdde på Doro har mitt fokus varit att driva en kommersiell omvandling baserad på en stark varumärkesplattform och produkter som är unikt utvecklade för att möta våra användares behov. Resultatet för första kvartalet bygger vidare på det momentum vi fick mot slutet av förra året och ger oss goda förutsättningar inför resten av året. För att kunna investera mer offensivt i marknadsföring är det avgörande att vi inte bara levererar starka marginaler utan också återgår till tillväxt. Jag är därför mycket nöjd över att vår nya serie Feature phones, som säljs under varumärket Leva, presterar väl och har bidragit till att vi ökat försäljningen med 13,2 % jämfört med samma kvartal förra året. Med en bruttomarginal som också ökat jämfört med föregående år, står vi väl rustade inför den kommande lanseringen av vår nya serie Aurora Smartphones, som vi kommer att stödja kraftfullt genom en ny marknadsföringskampanj.
Vår strategi att fokusera på mer premiumorienterade Feature phones fortsätter att ge resultat. Slutanvändarna uppskattar högkvalitativa telefoner som är anpassade efter deras behov, samtidigt som våra kunder kan maximera värdet i sitt produktsortiment. Robusta och pålitliga produkter är en nyckelfaktor i vårt arbete med att minimera miljöpåverkan, då våra användare kan använda sina telefoner under lång tid. Fokus på kvalitet resulterar i låga retursiffror, vilket i sin tur stärker både vårt varumärkes anseende och våra kundrelationer.
Utöver att driva kommersiell framgång för Leva Feature phones har vårt främsta fokus under de senaste sex månaderna varit att förbereda lanseringen av vår nya serie Smartphones, som säljs under namnet Aurora. Digitaliseringen av samhället förenklar livet för de flesta. Samtidigt upplever många att tekniken är svår att använda, vilket kan leda till känslor av utanförskap, isolering och ensamhet. Vårt uppdrag är att göra det möjligt för personer med särskilda behov att känna sig trygga, uppkopplade och inkluderade genom lättanvänd teknik – i syfte att motverka denna utveckling. Smartphoneserien Aurora är utvecklad med detta i åtanke och för att ge användaren stöd på vägen in i ett mer digitalt samhälle.
Återintroduktionen av fysiska knappar tillsammans med det unika Doro användargränsnittet Doro Easy Interface™ gör Aurora telefoner intuitiva att använda. Doro Clear Sound™ är en unik akustisk profil som Doro har utvecklat för att förstärka de ljudfrekvenser som ofta försvagas med åldern, och möjliggör därmed tydliga och klara samtal. Samtliga Aurora Smartphones är utrustade med Doro Secure Button™, en knapp som kan tryckas in för att snabbt larma anhöriga – vilket skapar trygghet och sinnesro. Lanseringen av Aurora kommer att stödjas av vår hittills största mediekampanj, där målet är att öka kännedomen om Doro och visa att våra produkter är bättre anpassade för vår målgrupp än traditionella alternativ på marknaden.
I takt med att Xplora Technologies AS arbetar för att nå ett ägande om 90 %, vilket krävs för att kunna tvångsinlösa de återstående 10 % av aktierna och därmed äga Doro till 100 %, har vi inlett ett samarbete mellan de två bolagen. Samarbetet regleras genom ett kommersiellt avtal på armlängds avstånd, inom ramen för vilket vi planerar lanseringen av mobil uppkoppling under vårt eget märke Doro – en tjänst som ska ge våra användare en unik Doro service-upplevelse.
Även om det globala handelsläget har blivit ännu mer instabilt och svårt att förutse, bedömer vi att det inte kommer att ha någon större direkt påverkan på kort sikt, eftersom vi inte är verksamma på den amerikanska marknaden. Vi följer dock utvecklingen noggrant, då alla marknader och verksamheter förr eller senare kommer att påverkas.
Under tiden fortsätter vi att fokusera på vårt uppdrag: att ge människor möjlighet att leva ett bättre liv genom tillgänglig teknologi.
Julian Read, VD och Koncernchef
Datum | 2025-05-23, kl 07:00 |
Källa | MFN |
