Doro rapporterar bokslutskommuniké 2024

MAR

Sammanfattning av kvartalet

  • Doros nettoomsättning uppgick till 263,3 Mkr (289,6), en minskning med 9,1 procent.
  • Bruttomarginalen landade på 46,3 procent (39,8).
  • EBITDA uppgick till 49,0 Mkr (44,0), en ökning med 11,4 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 40,6 Mkr (25,6), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 15,4 procent (8,8).
  • Periodens resultat efter skatt var 41,6 Mkr (5,7) och resultatet per aktie var 1,71 SEK (0,23).
  • Fritt kassaflöde var 43,3 Mkr (57,6).

Sammanfattning Januari-december

  • Doros nettoomsättning uppgick till 882,3 Mkr (973,6), en minskning med 9,4 procent.
  • Bruttomarginalen landade på 45,9 procent (40,1).
  • EBITDA uppgick till 121,8 Mkr (120,4), en ökning med 1,2 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 86,6 Mkr (68,7), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 9,8 procent (7,1).
  • Periodens resultat efter skatt var 86,1 Mkr (32,4) och resultatet per aktie var 3,53 SEK (1,33).
  • Fritt kassaflöde var 112,3 Mkr (121,6).

Styrelsens förslag till årsstämman är att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2024.

VD-ord
Momentum och lönsamhet
Medan nettoomsättningen för kvartalet minskade med 9,1 % jämfört med samma period förra året, var detta till stor del resultatet av att stora kunder tog längre tid än väntat för att godkänna Leva, vår nya sortiment av feature phones som följer miljödirektiven, vilket gjorde att leverans av lanseringslager kom senare än planerat. Försäljningen av Doro feature phones var fortsatt stark på våra fyra huvudmarknader under kvartalet*. Den nya toppmodellen Leva L30 feature phone blev den mest sålda feature phone i Frankrike i december, och representerade en av fem av alla sålda feature phones**. Så medan marknaden för feature phone fortsätter sin långsamma nedgång, visar vår strategi att fokusera på högkvalitativ 4G-produkt inom kategorin feature phone sig lönsam.

Värdet på 4G-segmentet växte med 15,8 % jämfört med fjärde kvartalet förra året på Doros fyra huvudmarknader och var nästan två och en halv gånger högre än värdet på 2G-segmentet*. Doro har varit ledande till att driva på övergången från 2G till 4G och är fortfarande marknadsledande i värde i Storbritannien, Sverige och Frankrike i detta segment*.

Utöver nettoomsättningen gjorde vår 4G-feature phone strategi det möjligt att fortsätta leverera stabila marginaler (46,3 % +6,5 ppts) och att optimera operativa prestanda. Tillsammans gjorde detta att vi kunde uppnå en EBIT-marginal på 15,4 % +6,6 ppts - den högsta EBIT-marginalen sedan split från Careium.

Med framgången av vår 4G- feature phone strategi i alla regioner förändrar vi gradvis marknaden för feature phones med flera premiumprodukter till förmån för våra kunder och våra konsumenter. Vi kommer att fortsätta att investera i att skapa värde för kategorin feature phone under det kommande året. Detta kommer att generera de vinster som möjliggör våra planerade investeringar bakom varumärkesbyggande och blir en vändpunkt mot enkel, meningsfull hjälpteknik designad för sinnesfrid och användarvänlighet.

Under våren kommer vi att lansera vårt nya sortiment av smartphones som lever upp till denna ambition. Hårdvara kommer snart att vara klar för leverans från fabrikerna, mjukvara testas och optimeras samtidigt som sista justeringar görs för vår kommersiella strategi. Med positiv feedback från konsumentforskningsgrupper och från våra första diskussioner med kunder tror jag att denna nya plattform ger möjlighet för Doro att börja skapa sig en meningsfull position i kategorin smartphones.

Utanför telefonerna fortsatte vi med vår testlansering av vår videodörrklocka i Storbritannien. Produkten belönades med titeln "årets bästa videodörrklocka" av TechRadar*** i Storbritannien och en rättvis bekräftelse på kvaliteten på våra innovationer.

Vi avslutade 2024 med starkt momentum på alla våra stora marknader, och med flera kunder som snart kommer att få sina första beställningar av vår Leva-serie av feature phones. Varumärkesomprofileringen fortsätter att utvecklas i snabb takt, och vi räknar med att detta går live vid lanseringen av vårt nya sortiment av smarta telefoner under våren. Det är spännande tider för Doro. Vi är väl rustade att möta framtida utmaningar och att återgå till försäljningstillväxt under året.
 
 
Julian Read, VD och Koncernchef

* Gfk data for the period Q4, 2024 across Sweden, France, Great Britian and Germany
** Gfk data for the period Q4, 2024 for France
*** https://www.techradar.com/tech/techradar-choice-awards-2024-winners

Datum 2025-02-13, kl 08:00
Källa MFN
Bifogade filer
Alla Aktier tipsar: Har du redan ett konto på Avanza? Varför inte skapa ett på Nordnet också och jämföra funktioner, courtage mm. Det tar inte lång tid, du fixar det direkt här med BankID
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet