Bokslutskommuniké 2024

REG

Framsida rapport Q4_2024 kopiera.jpg

Bokslutskommuniké 2024 för Zoomability Int AB

Januari - december koncernen 2024 (2023)
•    Nettoomsättningen för perioden var 5 156 tkr (6 678 tkr)
•    Rörelseresultat (EBIT) för perioden -6 440 tkr (-8 205 tkr) 
•    Avskrivningar 289 tkr (1 650 tkr) 
•    Balansomslutning 10 787 tkr (10 716 tkr) 
•    Soliditeten uppgick till 28% (54 %) 
•    Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden var -7 435 (-6 733 tkr)
•    Kassaflöde från finansieringsverksamheten för perioden var 4 840 (2 051 tkr)
•    Resultat per aktie -0,42 kr (-0,78 kr)  
   
Oktober – december koncernen 2024 (2023)
•    Nettoomsättningen för perioden uppgick till 2 333 tkr (1 975 tkr) 
•    Rörelseresultat (EBIT) för perioden -2 tkr (-2 951 tkr) 
•    Avskrivningar 96 tkr (150 tkr)
•    Balansomslutning 10 787 tkr (10 716 tkr)
•    Soliditeten uppgick till 28% (54 %)
•    Resultat per aktie -0,01 kr (- 0,26 kr)

VD har ordet
Vi börjar nu se ljuset tunnels med en klar ökning av försäljningen sista kvartalet 2024. Vi ser också med tillförsikt fram emot 2025. Inte bara beroende på det fina Q4-2024, utan främst beroende på den game changer som vårt JV i Kina utgör. Det är verkligen på tiden, fast vi är ännu inte helt på fast mark. 

Efter tre år av covidpandemi 2020-2022 räknade vi med att vi skulle få fart på Zoomability redan under 2023 och 2024, och därmed äntligen komma tillbaka det mycket positiva trend vi hade i slutet av 2019. Tyvärr blev det inte så då de nyemissioner vi genomfört de senaste två åren bara räckte till för att med stor möda kunna hålla näsan ovanför vattenytan. Men det har varit tuffa tider på kapitalmarknaden de senaste åren för många företag – även de med unika patenterade och välbeprövade produkter med exceptionella möjligheter – såsom Zoomability. 

Vi trodde dock att vi i maj 2024 att hade säkrat 8 MSEK genom ett finansieringsavtal med Unidaco, och då äntligen skulle kunna göra de satsningar vi behövde för att kunna lyfta verksamheten. Avtalet innebar också att Unidaco skulle få två representanter i styrelsen, vilka sedan valdes in på årsstämman 5 juni. Tyvärr fick vi aldrig in pengarna de tecknat i emission. Den sista av de två styrelserepresentanterna från Unidaco lämnade sedan styrelsen i augusti. 

Räddningen under 2024 blev de 3 MSEK vi fick in från en ny större ägare, Niclas Granér med sitt bolag Actice Nordic AB. 

Men då vi behövde ännu mer kapital för att genomföra våra expansionsplaner så beslutade styrelsen genomföra en ny företrädesemission under november 2024 av units bestående av en aktie och en TO5. Utfallet blev tyvärr under förväntan. Det blev brutto 3,1 MSEK, och efter emissionskostnader och återbe-talning av ett lån återstod ca 1,4 MSEK av de 6 MSEK vi sökte. Men inlösen av T05 kommer ske 3-17 mars i år, vilket bör kunna ge ca 2-3 MSEK till, och i bästa fall lite mer. Det tar oss vidare en bit på vägen, men fortfarande skulle 5-6 MSEK behövas för att få riktigt fart på verksamheten. 

Trots våra begränsade finansiella resurser under 2024 och totalt lägre försäljning än 2023, har vi lyckats ta Zoomability till en helt ny nivå inför 2025. Det viktigaste är att vi nu har en helt ny affärsmodell tack vare vårt Joint Venture JV i Kina som grundades 10 augusti. Det öppnar helt nya möjligheter för Zoomability att växa utan att vi behöver investera i insatsvaror för produktionen. Fokus kan istället läggas på marknadsföring, och tillsammans med vårt JV i Kina ta fram nya produkter. 

Det innebär betydligt mer focus på vårt närverk av distributörer och återförsäljare vi byggt upp. Vi startade redan sista kvartalet 2024 med att testa olika annonser på Facebook inom vissa geografiska områden i USA. Det var egentligen något vi hade tänkt genomföra redan i slutet av 2019, men covid kom emellan. 

Resultaten har varit mycket positiva och vi får nu i januari in 3-4 förfrågningar om dagen från personer som vill ha mer information. Givetvis kommer inte alla dessa kunna konverteras till kunder, men det visar vilket stort intresse som finns för Zoom Uphill i USA. När vi får klart med vår FDA-registrering, och då av den nya uppdaterade Zoomen från Kina, ökar också möjligheten att konvertera intressenter till kunder än mer. 

Förutom USA så kommer också mycket att hända i Sverige, Norge och Italien under 2025. Och speciellt andra halvåret då vi räknar med att ha full leverans av Zoom Uphill 2.0, dvs en ny generation med senaste motor- och batteriteknologin. Vi räknar med en lansering av den i Sverige i slutet av Q2 där vi bjuder in våra nuvarande distributörer från hela världen. Sen kommer vi givetvis också rekrytera en del nya distributörer under 2025 – intresse finns. 

Vad som också har utvecklats under 2024 har varit vårt samarbete med Fritidsbanken i Sverige. Totalt har nu 23 Fritidsbanker fått testa Zoom Uphill upp till ett par månader. Det har genererat mycket positiv feed-back och ren försäljning i Sverige. Vi har dock bara skummat på ytan, då 8 st har köpt eller ansökt om att få köpa en eller två för framtida utlåning. Nu under 2025 har vi ett nytt avtal fram till slutet av augusti där 6 Fritidsbanker till ska få låna två Zoomar. Totalt finns det 132 Fritidsbanker i landet, och fler tillkommer hela tiden.

Så, vi får lära av 2024 och ta det positiva med till 2025. Vi får hoppas att det nu ska bli det stora genombrottet för Zoomability. Det finns alla förutsättningar för det, och framförallt om vi får in det kapital vi behöver. 

Pehr-Johan Fager, VD Zoomability Int AB 
pj@zoomability.com
0709203961


 

Datum 2025-02-20, kl 09:26
Källa Cision
Alla Aktier tipsar: Har du redan ett konto på Avanza? Varför inte skapa ett på Nordnet också och jämföra funktioner, courtage mm. Det tar inte lång tid, du fixar det direkt här med BankID
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet