Viaplay
Viaplay Groups Kv2 2025 delårsrapport april - juni
Viaplay Groups transformation fortsätter under andra kvartalet med fokus på värde framför volym, tillkännager förvärvet av Telenors 50-procentiga andel i Allente Group och uppdaterar sina finansiella mål.
Finansiell sammanfattning av andra kvartalet
> Totalt rapporterad nettoomsättning om 4 313 (4 485) Mkr och rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster uppgick till 84 (-70) Mkr
> Rapporterad försäljning för Kärnverksamheten (Norden, Nederländerna och Viaplay Select) uppgick till 4 160 (4 292) Mkr, organisk försäljningstillväxt -0,1%. Rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster om 89 (-72) Mkr
> Rapporterat rörelseresultat uppgick till 88 (7) Mkr inklusive 46 (28) Mkr i resultat från intressebolag och -42 (48) Mkr i jämförelsestörande poster1
> Periodens resultat uppgick till -49 (-120) Mkr, och resultat per aktie till -0,01 (-0,03) kr
> Koncernens fria kassaflöde uppgick till 823 (627) Mkr och finansiell nettoskuld uppgick till 787 Mkr och nettoskulden till 1 075 Mkr
> Förvärv av Telenors 50-procentiga andel i Allente Group tillkännagavs idag
Uppdaterade helårsmål för 2025 enligt följande2:
> Proforma nettoomsättning för Kärnverksamheten: 21,0–22,0 miljarder SEK
> Proforma EBITDA före intressebolag och jämförelsestörande poster för Kärnverksamheten: 0,8–1,1 miljarder SEK
> Proforma justerat operativt fritt kassaflöde3 för koncernen: 0,5–0,75 miljarder SEK
Uppdaterade långsiktiga ambitioner enligt följande:
> Organisk försäljningstillväxt för Kärnverksamheten: Neutral genomsnittlig tillväxt för perioden 2025–2028
> EBITDA (före intressebolag och jämförelsestörande poster) marginal för Kärnverksamheten: Tvåsiffrig till 2028
> Justerat operativt fritt kassaflöde3 för koncernen: Gradvis ökande år för år
Finansiellt sammandrag
|
|
|
|
|
|
|
Kv2 |
Kv2 |
H1 |
H1 |
Helår |
(Mkr) |
2025 |
2024 |
2025 |
2024 |
2024 |
Nettoomsättning |
4 313 |
4 485 |
8 687 |
9 241 |
18 490 |
Nettoomsättning, Kärnverksamheten |
4 160 |
4 292 |
8 353 |
8 751 |
17 598 |
Organisk försäljningstillväxt för Kärnverksamheten |
-0,1% |
2,6% |
-2,5% |
4,1% |
4,7% |
Rapporterad försäljningstillväxt för Kärnverksamheten |
-3,1% |
0,2% |
-4,5% |
2,2% |
1,5% |
|
|
|
|
|
|
Rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster |
84 |
-70 |
-143 |
-387 |
-269 |
Kärnverksamhetens rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster |
89 |
-72 |
-133 |
-341 |
-181 |
|
|
|
|
|
|
Resultat från intressebolag |
46 |
28 |
80 |
60 |
151 |
Jämförelsestörande poster1 |
-42 |
48 |
189 |
-140 |
-439 |
Rörelseresultat |
88 |
7 |
126 |
-467 |
-558 |
|
|
|
|
|
|
Periodens resultat |
-49 |
-120 |
-174 |
485 |
106 |
Resultat per aktie (kr) |
-0,01 |
-0,03 |
-0,04 |
0,13 |
0,03 |
1) Jämförelsestörande poster för kvartal 2 2025 innehöll uppsägningskostnader, kursdifferenser hänförliga till tidigare avsättningar för innehåll samt kursdifferenser som en effekt av koncernens begränsade möjligheter att valutasäkra. Se sidan 23 för detaljer om jämförelsestörande poster. 2) Proforma som om Allente konsoliderats från och med 1 januari 2025. 3) Justerat operativt fritt kassaflöde avser fritt kassaflöde justerat för kostnader hänförliga till förvärv, ränta, utdelning, samt extraordinära engångseffekter i rörelsekapitalet.
Förklaring och avstämning av alternativa nyckeltal i denna rapport återfinns på sidorna 20–25.
Några ord från vår VD och Koncernchef
Som tillkännagavs idag har vi ingått ett avtal om att förvärva Telenors 50-procentiga andel i Allente Group. Transaktionen, som fortfarande är föremål för sedvanliga myndighets-godkännanden, har fullt stöd från våra viktigaste intressenter. Detta markerar en naturlig utveckling av det framgångsrika och långvariga partnerskapet mellan Telenor och Viaplay Group. Vi är tacksamma för och imponerade av vad som har åstadkommits tillsammans med Allente och Telenor sedan bolaget bildades 2020, och över det starka samarbetet under årens lopp. Tillsammans kommer Viaplay och Allente kunna erbjuda ännu mer attraktiva produkter och tjänster som publiken älskar till tittare över hela den nordiska marknaden. Transaktionen förväntas skapa möjligheter för både Allente och Viaplay Group att utöka kundbasen, stärka produkt- och tjänsteerbjudandet samt utveckla nya gemensamma erbjudanden – både över plattformar och marknader.
Uppdaterade finansiella mål
Mot bakgrund av förvärvet av Allente uppdaterar vi våra helårsmål för 2025 till att inkludera proforma-nettoomsättning för Kärnverksamheten på 21,0–22,0 miljarder SEK, proforma EBITDA före intressebolag och jämförelsestörande poster för Kärnverksamheten på 0,8–1,1 miljarder SEK samt proforma justerat operativt fritt kassaflöde för koncernen på 0,5–0,75 miljarder SEK. Detta ersätter vår tidigare guidning för 2025.
I samband med transaktionen uppdaterar vi även våra långsiktiga finansiella ambitioner för att spegla den sammanslagna koncernen. Även om vi förväntar oss att den organiska försäljningstillväxten för Kärnverksamheten blir i stort sett oförändrad under de kommande åren, siktar vi nu på en tvåsiffrig EBITDA-marginal till 2028 – vilket är ett skifte från vårt tidigare EBIT-baserade mål, som gällde Viaplay Group på fristående basis. Därtill förväntar vi oss att det justerade operativa fria kassaflödet för koncernen ökar gradvis år för år. Mer information kommer att lämnas i takt med att processen fortskrider.
Resultat för vårt innehåll
Den pågående Formel 1-säsongen fortsätter att driva starkt engagemang på våra kärnmarknader och var, sett till unika användare och total tittartid, återigen det mest sedda sportinnehållet under kvartalet. Ishockey-VM, Premier League-avslutningen och Golfens Majors lockade en bred publik över flera plattformar. Publiken i Danmark och Sverige tittar just nu på UEFA Dam-EM, och när Sverige mötte Polen blev Viaplay Sports den mest sedda TV-kanalen i Sverige – bara två veckor efter lanseringen. Framöver kan tittare i Norden och Nederländerna se fram emot de inledande kvalomgångarna av UEFA Champions League, innan den nya Premier League säsongen drar igång i mitten av augusti.
Vårt icke-sportinnehåll fortsatte leverera under kvartalet. Den femte säsongen av publikfavoriten och långköraren Wisting presterade starkt vilket bekräftar vikten av kontinuerligt, högkvalitativt lokalproducerat berättande. Paradise Hotel är mer än ett program – det är ett fenomen som fortsätter att öka i räckvidd samt driva engagemang och lojalitet på flera plattformar. I både Norge och Danmark toppade den senaste säsongen tittartopplistorna, och i Sverige var den gångna säsongen en av de mest sedda någonsin på Viaplay – ett tydligt bevis på formatets fortsatta relevans. Efter sommaren kan tittarna se fram emot premiären av en ny säsong.
Kvartalets finansiella resultat
Vår Kärnverksamhet utvecklades i linje med plan. D2C-abonnetbasen fortsatte att växa jämfört med föregående år men minskade något sekventiellt till följd av säsongsmässig churn efter att några av de största sportligorna avslutats. Samtidigt som vår B2B-abonnentbas minskade väsentligt jämfört med föregående år – framför allt till följd av strukturen i nya partneravtal – så minskade Viaplay streamingintäkter med endast 1% organiskt. Detta återspeglar vårt strategiska fokus på värde framför volym. Genomsnittlig intäkt per abonnent fortsatte att förbättras både jämfört mot föregående år och sekventiellt.
Försäljningen av linjära kanalabonnemang minskade organiskt med 3% jämfört med föregående år, vilket återspeglar fortsatt minskade volymer. Detta är en trend vi förväntar oss kommer att fortsätta över tid, även om den delvis motverkas av pris- och paketerings-justeringar. Vi anpassar vår kanalstrategi efter dessa förutsättningar och har nyligen lanserat Viaplay Sports – en ny linjär tv-kanal i Sverige – som skapar nya möjligheter för innehåll samt intäktsgenerering och erbjuder en dedikerad plats för vårt breda sporterbjudande.
Koncernens reklamintäkter ökade organiskt med 1%. Även om linjär-tv-reklam fortsatt är under strukturell press, levererade vi fortsatt tvåsiffrig tillväxt inom digitalt annonsutrymme – drivet av HVOD-expansionen och nya format. Även radio bidrog positivt, och vi ser ett starkt momentum i den digitala intäktsgenereringen när annonsörer följer publiken mellan plattformar.
Intäkter från sublicensiering och övrigt ökade organiskt med 23% jämfört med föregående år, drivet av sportrelaterad sublicensiering. Som förväntat var försäljningen av manusbaserat innehåll lägre än föregående års exceptionella nivåer. Vårt fokus ligger fortsatt på långsiktig rättighetsförvaltning, kostnadseffektivitet och värdeskapande strategiska partnerskap. Det nyligen annonserade sublicensieringsavtalet för Premier League med Amazon Prime Video i Nederländerna är ett exempel på detta.
Kärnverksamhetens rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster förbättrades med 161 Mkr jämfört med samma kvartal föregående år och uppgick till 89 Mkr. De rapporterade kostnaderna minskade, främst till följd av lägre investeringar i icke-sportinnehåll. Rörelsekapitalet bidrog positivt i linje med normala säsongsvariationer. Kärnverksamhetens fria kassaflöde uppgick till 1 042 Mkr.
Uppdatering för Icke-kärnverksamheten
Inom Icke-kärnverksamheten fullföljde vi nedstängningen av vår direkt-till-konsument-verksamhet i Polen i slutet av juni. Detta markerar det sista steget i vårt utträde från våra icke-kärnmarknader och gör det möjligt för oss att fullt ut fokusera våra resurser där de skapar störst avkastning.
Några avslutande ord
Vi fortsätter att genomföra vår plan – och sträva efter att bli ett mer relevant underhållningsföretag - med tydliga prioriteringar, disciplin i kapitalallokeringen och ett starkt fokus på att bygga långsiktigt värde. Våra team är fokuserade på relevant storytelling, på att leverera och utveckla nya möjligheter att växa och kapitalisera på vår portfölj. Som nämnts tidigare kvartal har vi fortfarande mycket kvar att göra och saker att förbättra. Vi ser även fram emot att välkomna det talangfulla teamet på Allente till vår koncern och att tillsammans utforska den potential vi ser i vår gemensamma framtid.
Tack
Den transaktion vi har offentliggjort idag markerar en viktig milstolpe i vår transformation – och den hade inte varit möjligt utan stödet från våra viktigaste intressenter.
Jag vill rikta ett stort tack till Telenor för det långvariga partnerskapet, och till hela Allente-teamet för deras engagemang och imponerande arbete under åren. Tillsammans har de byggt upp Allente till det starka bolag det är idag.
Ett varmt tack också till våra långivande banker – Nordea, SEB, Danske Bank, Swedbank och DNB – samt till SEK, EKN, våra obligationsinnehavare, PPF och Groupe Canal+ för deras fortsatta stöd.
Jag är också tacksam för våra rådgivare – DNB, Carnegie och Gerhardt & Danielsson – för deras engagemang och professionalism.
Och slutligen, till våra riktigt stöttande kommersiella partners – ni vet vilka ni är – tack!
Jørgen Madsen Lindemann
VD och koncernchef
Aktieägarinformation
Finansiell kalender
Publicering av Kv3 2025 22 oktober 2025
Telefonkonferens
En telefonkonferens hålls idag torsdag 17 juli klockan 09.00 lokal tid Stockholm, 08.00 lokal tid London och 03.00 lokal tid New York.
Presentationen kommer att webbsändas här
Anmäl om du istället vill delta via telefon gör du det här
Kontakta oss:
press@viaplaygroup.com | investors@viaplaygroup.com (eller: +46 73 699 21 48)
Följ oss:
viaplaygroup.com / LinkedIn
Dataskydd:
För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här
****
INFORMATION TILL REDAKTIONEN
Denna information är sådan information som Viaplay Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 juli 2025 kl. 07:30 CEST.
Viaplay Group AB (publ) är Nordens ledande underhållningsleverantör. Vår streamingtjänst Viaplay är tillgänglig i varje nordiskt land, samt i Nederländerna och Polen, och vårt innehållskoncept Viaplay Select finns på partnerplattformar världen över. Vi har även TV-kanaler på de flesta av våra marknader, och radiostationer i Norge och Sverige. Våra talangfulla medarbetare kommer till jobbet varje dag med en passion och ett tydligt uppdrag att underhålla miljontals människor med vårt unika erbjudande av lokalt relevant berättande, vilket inkluderar direktsänd premiumsport, filmer, serier och musik. Vårt syfte är att växa vår affär på ett lönsamt och ansvarsfullt sätt, och att leverera hållbart värde för alla våra intressenter. Viaplay Group är noterad på Nasdaq Stockholm ('VPLAY B').
Denna delårsrapport innehåller uttalanden om bland annat Viaplay Groups finansiella ställning och resultat som är av framåtblickande karaktär. Sådana uttalanden baserar sig inte på historiska fakta utan representerar snarare Viaplay Groups framtida förväntningar. Viaplay Group anser att förväntningarna som återspeglas i dessa framåtblickande uttalanden grundar sig på rimliga antaganden. Trots det finns inneboende risker och osäkerheter i framåtblickande uttalanden, och ett antal viktiga faktorer skulle kunna leda till att de faktiska resultaten eller utfallen avviker väsentligt från vad som uttrycks i eventuella framåtblickande uttalanden. Sådana viktiga faktorer kan bland annat utgöras av Viaplay Groups marknadsställning, tillväxt i streaming-industrin samt effekterna av konkurrens och andra ekonomiska, affärsrelaterade, konkurrensmässiga och/eller regulatoriska faktorer som påverkar verksamheten i Viaplay Group, dess koncernbolag och streaming-industrin som helhet. Framåtblickande uttalanden gäller bara per det datum då de gjordes, och utöver vad som krävs enligt tillämplig lag, åtar sig Viaplay Group inte något ansvar för att uppdatera några av dessa uttalanden mot bakgrund av ny information eller framtida händelser.
Datum | 2025-07-17, kl 07:30 |
Källa | Cision |
Kv2 2025 Kvartalsrapport januari-juni | |
Jørgen Madsen Lindemann Viaplay Group President and CEO Photo Hans Berggren |
