USWE SPORTS AB DELÅRSRAPPORT TREDJE KVARTALET 2024-2025

MAR

SAMMANFATTNING AV DELÅRSRAPPORT
Med ”Bolaget” eller ”USWE” avses hela koncernens verksamhet. Med ”Moderbolaget” avses USWE Sports AB (publ). I koncernen ingår USWE Sports AB, USWE Sports Inc. samt Giant Loop LLC. Belopp inom parentes i rapporten avser motsvarande period föregående år.

Tredje kvartalet (1 oktober - 31 december 2024)

  • Nettoomsättningen ökade med 13 % (-1 %) till 32 884 (29 181) KSEK, varav den valutajusterade organiska tillväxten var 6 % (-2 %)
  • EBITDA ökade till 254 (-1 375) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal på 0,8 % (-4,7 %)
  • Operationell EBIT ökade till -668 (-2 231) KSEK, vilket motsvarar en marginal på-2,0 % (-7,5 %). Justeringarna inkluderar förvärvsrelaterade avskrivningar
  • Resultat före skatt ökade till 1 040 (-6 266) KSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 3 047 (1 039) KSEK
  • Likvida medel uppgick per den 31 december 2024 till 4 042 (4 061) KSEK
  • Soliditeten stärktes till 66 % (51 %) per den 31 december 2024
  • Resultat per aktie beräknat på 7 136 528 (4 541 428) aktier uppgick till 0,15 (-1,38) SEK

Första 9 månaderna (1 april - 31 december 2024)

  • Nettoomsättningen ökade med 3 % (14 %) till 87 221 (84 540) KSEK, varav den valutajusterade organiska tillväxten var 2 % (-7 %)
  • EBITDA minskade till -1 350 (595) KSEK, vilket motsvarar en EBITDA-marginal på-2,0 % (0,7 %)
  • Operationell EBIT minskade till -4 211 (-2 082) KSEK, vilket motsvarar en marginal på-4,6 % (-2,4 %). Justeringarna inkluderar förvärvsrelaterade avskrivningar
  • Resultat före skatt ökade till -7 160 (-8 109) KSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 962 (-3 067) KSEK
  • Resultat per aktie beräknat på 7 136 528 (4 541 428) aktier uppgick till -1,06 (-1,80) SEK

Väsentliga händelser under tredje kvartalet 2024/2025
Under kvartalet har Carl-Fredrik Streiby tillträtt som CFO och vice VD för bolaget.
Den 20 november avhölls en extra bolagsstämma där ett nytt Teckningsoptionsprogram TO 2024/2027 infördes.

Väsentliga händelser efter tredje kvartalets utgång
Inga väsentliga händelser har skett efter tredje kvartalets utgång.


VD HAR ORDET

Stabilt kvartal i väntan på vårens många produktlanseringar

Nettoomsättningen för tredje kvartalet ökade organiskt med 6 % till 32,9 (29,2) MSEK och Operationell EBIT (OP EBIT) förbättrades till -0,7 (-3,5) MSEK. Även EBITDA om +0,3 (-1,4) MSEK förbättrades jämfört med föregående år. Tillväxten ger därmed den resultateffekt som vi förväntar oss.

Sedan en tid tillbaka redovisar vi Operationell EBIT (OP EBIT), där vi justerar EBIT avseende förvärvsavskrivningar, som ett av våra viktigaste strategiska nyckeltal. Vår finansiella målsättning är att nå 200 MSEK i nettoomsättning samt >10 % EBITDA 2026/2027. Översatt till OP EBIT, innebär det ett resultatmål om OP EBIT >8 %.

I föregående kvartalsrapport nämnde jag fulla orderböcker med leveranser i Q3 (oktober till december) och med tonvikt på leveranser under Q4 (januari-mars). Detta gäller fortsatt. Leveranserna har gått enligt plan och vi jobbar nu med leveranserna för innevarande kvartal. Från och med Q4 har vi justerat vår leveranscykel, vilket innebär att en större del av försäljningen rapporteras i resultaträkningen under det kvartal som varorna blir färdiga. Det gör att vi blir mindre känsliga för förseningar eller andra störningar i leveranskedjan. Förändringen i leveranscykeln för med sig en engångseffekt jämfört med föregående år, med ett något starkare Q4 och ett något svagare Q1. Orderböckerna är dock starka inför våren och sommaren och jag förväntar mig att det kompenserar för denna periodiseringseffekt.
Under Black Friday fokuserade vi på att sälja utgående USWE-produkter med målet att skapa utrymme för vårens lanseringar. Sortimentet avseende ryggsäckar får en större uppdatering med nya spännande färger och ett sortiment som är anpassat för våra segment och försäljningskanaler. De första lanseringarna kommer under februari och fler är planerade senare i vår.

Under januari öppnar anmälan till årets Giant Loop Ridei Oregon. Detta flaggskeppsevent växer och intresset från utställare och deltagare är större än någonsin. Vår plan är att lansera Giant Loop 2.0 under årets event, med ny branding för varumärket och ny look-n-feel för produktsortimentet. Vi planerar även fler Giant Loop Rides under 2025 med eventet i Oregon som mall, men på nya geografiska platser för att bredda vårt avtryck.

För VOID har vi börjat arbetet med en ny hemsida och förväntar oss att kunna lansera den under våren. Fokus ligger på att återintroducera svenska på hemsidan och att ge de svenska kunderna den service som efterfrågas.

Försäljningen till distributörer och återförsäljare speglar en fortsatt ökad efterfrågan på våra produkter. Marknaden är på väg att normaliseras igen efter en längre period av obalans med stor lagerbyggnad. Det som bidrar med osäkerhet är dock maktskiftet i USA som ser ut att ändra spelreglerna inom den globala handeln. USA är vår största marknad och vi följer därmed förändringarna för import till USA noga. Vi har sedan tidigare minskat vår exponering avseende produktion i Kina, men det är just nu oklart vilka handelshinder som kommer att implementeras, vid vilken tidpunkt och för vilka geografiska marknader.

Viktigast för oss är att fokusera på det som vi kan påverka, dvs att tillverka och sälja de bästa produkterna inom våra produktsegment. För USWE omfattar kvartalets leveranser en hel del nyheter som når konsument under våren och för Giant Loop under sommaren.

Vi ser fram emot resultatet av vårens lanseringar samt responsen från våra användare.

Jacob Westerberg,
VD och Koncernchef

Datum 2025-01-30, kl 08:00
Källa MFN
Kom igång med ditt sparande på bara några minuter! Hos Avanza handlar du aktier från 0 kr på Stockholmsbörsen och får tillbaka alla fondavgifter (ja, alla!) upp till 50 000 kr i samlat sparande. Kanske är det därför Avanza har Sveriges nöjdaste sparare 15 år i rad.
Investeringar innebär en risk