Umida Group AB (publ) Delårsrapport januari - september 2025

REG

Umida Group AB (publ) Delårsrapport januari - september 2025

Pressmeddelandet är en sammanfattning av Delårsrapporten januari - september 2025. Delårsrapporten är bifogat i detta pressmeddelande samt tillgänglig på Umidas hemsida, www.umidagroup.com 

TREDJE KVARTALET 2025

  • Nettoomsättningen exklusive punktskatter och övriga rörelseintäkter uppgick till 19 011 KSEK (25 199 KSEK), en försämring om 24,6 % jämfört med föregående år. Minskningen förklaras främst av föregående års lanseringsuppfyllnad av Joluca till lanseringen vecka 37 2024. Varumärket ELIN visar också en minskad försäljning.
  • Bruttoresultatet uppgick till 7 443 KSEK (10 666 KSEK), en minskning med 3 223 KSEK, som en följd av minskad försäljning.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 39,2 % (42,3 %), vilket är en marginell försämring mot föregående år men i linje med årets första nio månader. 
  • De operationella kostnaderna exklusive avskrivningar uppgick till -9 287 KSEK (-7 757 KSEK), en ökning med 19,7 % jämfört med föregående år. Kostnadsökningen drivs av tillfälligt ökade personalkostnader hänförda till uppsagd personal samt personal inom THBC, vissa ökningar av sälj- och marknadsinvesteringar i varumärket Joluca på den svenska marknaden samt initiala kostnader för etableringen i Spanien, där försäljningen kommer in under det fjärde kvartalet, finns också under kvartalet.  
  • EBITDA försämrades jämfört med föregående år och uppgick till -2 050 KSEK (3 257 KSEK). Försämringen är främst hänförlig till minskad försäljning samt ökade personalkostnader om 876 KSEK samt fortsatta marknadskostnader för att växa marknadsandelarna för Joluca. Den nyförvärvade verksamheten THBC bidrar med negativa siffror under kvartalet. Bolaget räknar med att återgå till positiv EBITDA under det fjärde kvartalet. 
  • Rörelseresultatet uppgick till -3 344 KSEK (2 168 KSEK), en försämring med -5 307 KSEK.
  • Resultatet efter skatt och finansiella poster uppgick till -3 922 KSEK (1 499 KSEK).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändringar i rörelsekapital uppgick till 1 028 KSEK (6 292 KSEK), en försämring med 5 264 KSEK.

FÖRSTA NIO MÅNADERNA 2025

  • Nettoomsättningen exklusive punktskatter och övriga rörelseintäkter uppgick till 60 310 KSEK (54 373 KSEK), en tillväxt om 10,9 % jämfört med föregående år. Tillväxten är driven av varumärket Joluca och fortsatt stabil tillväxt av Ekobryggeriet.
  • Bruttoresultatet uppgick till 23 584 KSEK (18 911 KSEK), en förbättring om 4 673 KSEK jämfört med föregående år.
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 39,1 % (34,8 %), vilket bekräftar en stabiliserad marginalförbättring jämfört med föregående år.
  • De operationella kostnaderna exklusive avskrivningar uppgick till -25 101 KSEK (-19 171 KSEK), en ökning med 30,9 %. Den högre kostnadsnivån återspeglar ett fortsatt högt investeringstempo inom sälj och marknadsföring för Joluca samt tillfälligt högre personalkostnader under det tredje kvartalet.
  • EBITDA försämrades jämfört med föregående år och uppgick till -730 KSEK (1 717 KSEK), som en direkt följd av högre tillfälliga personalkostnader, investeringar för att bygga Joluca samt negativ utveckling för THBC.  
  • Rörelseresultatet uppgick till -4 138 KSEK (-1 552 KSEK), en försämring med 2 586 KSEK.
  • Den stärkta kronan har under de första nio månaderna medfört en negativ resultateffekt om -800 KSEK, till följd av den finansiellfordran på den amerikanska distributören Amroth.
  • Resultatet efter skatt och finansiella poster uppgick till -5 533 KSEK (-1 302 KSEK), en försämring jämfört med föregående år.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändringar i rörelsekapital uppgick till 2 632 KSEK (-911 KSEK) vilket visar på en förbättring jämfört med föregående år.

(Jämförelsetalen inom parentes är samma period 2024)

"Kvartal tre har präglats av en fortsatt stark utveckling, med strategiskt fokus på att bygga Jolucas position i funktionsdryckeskategorin. Vi har under kvartalet strategiskt fortsatt investera i kampanjaktiveringar för Joluca i dagligvaruhandeln. Investeringarna har huvudsyften att säkra en större baseline-försäljning i en av de mest kampanjdrivna kategorierna som finns i handeln samt att behålla och utöka centrala listningar inför 2026 för att skapa en större långsiktig försäljningsbas.

Vi summer det första året med Joluca som en stor framgång. Lanseringen har inte gått obemärkt förbi, varken inom segmentet energidrycker eller andra inom delar av dagligvaruhandeln. Försäljningen av Joluca har genererat över 48 MSEK och vår säljpartner Arvid Nordquist har sålt ut över 5 miljoner burkar. Varumärket har tagit en marknadsandel som positionerar Joluca som det sjunde största varumärket inom hela kategorin.

Efter vissa uppfyllnadsvolymer under hösten 2024 och värdefulla lärdomar kring vilka typer av aktiveringar som fungerar bäst inom funktionsdryckeskategorin, kan vi summera det första året som en framgång. Att lansera ett nytt varumärke inom dagligvaruhandeln och nå dessa försäljningssiffror redan under första året är starkt. Det har gett oss en stabil grund att bygga vidare på, och vi arbetar just nu med de sista justeringarna inför kampanjprogrammen för 2026, samt arbetar med säljkåren för utökad distribution.

Vi har flera spännande produktinnovationer inom Joluca som kommer att lanseras under första halvåret 2026. Dessa nyheter syftar till att vidareutveckla kategorin och lyfta Joluca som en innovativ aktör som bidrar till att driva kategorin framåt. Tillsammans med vår säljpartner Arvid Nordquist har vi tagit fram en treårsplan för Jolucas fortsatta tillväxt och positionering med målsättningen att Joluca ska ta sig upp till en topp fem position i kategorin.

Under 2026 räknar vi dessutom med att lägga till försäljning från Spanien, samt genomföra lanseringar i Finland och Norge. Genom dessa etableringar samt med försäljningen i Sverige ger det oss mycket goda möjligheter att nå en försäljningsnivå för Joluca som överstiger hela bolagets nuvarande årliga omsättning.

Det tredje kvartalet som helhet visar en minskad försäljning jämfört med samma period föregående år. Minskningen förklaras helt av den pipelineuppfyllnad för Joluca som skedde under hösten 2024. Sedan dess har produktflödet börjat normaliserats, vilket medför mer balanserade kvartalsvisa variationer i försäljningen. Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 39 procent, vilket är i linje med det andra kvartalet och även årets första nio månader. EBITDA för perioden är negativ vilket är en följ av organisatoriska omstruktureringar med uppsagt personal vilket resulterar i tillfälligt högre personalkostnader. Den lägre försäljning påverkar också negativt samt kampanj- och marknadsinvesteringar kopplade till Joluca. Vi har också en negativ utveckling i det nyförvärvade bolaget THBC, där affären inte utvecklats i linje med bolagets förväntningar. Vi har efter kvartalet genomför en del strategiska förändringar inom THBC för att minska bolagets negativa påverkan. Vi räknar med att bolaget återgår till positiv EBITDA under det fjärde kvartalet. Kassaflödet för kvartalet var positivt och uppgick till cirka 1 MSEK. Under oktober har bolaget betalat av den sista delen av tidigare lån till DBT vilket innebär att bolaget idag inte längre har några banklån.

Bolaget arbetar fortsatt med att utvärdera potentiella avyttringar i syfte att frigöra kapital och därigenom accelerera tillväxten genom nya produktlanseringar och förvärv. Arbetet fortskrider enligt plan, och bolaget för dialoger med flera potentiella motparter. Avyttringar kan skapar ett mycket spännande läge för Umida. Frigjorda likviditet ska i första hand att användas till fortsatt expansion av Joluca, utveckling av nya produkter inom dagligvaruhandeln samt strategiska förvärv. Målet är att vi under 2026 kraftigt ska öka vår omsättning och ta ett stort steg mot att bli ett mer stabilt, modernt och lönsamt bolag."

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)769 42 41 21

Datum 2025-11-13, kl 07:46
Källa Cision
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 125 000 sidvisningar och 17 000 unika besökare per månad. Vår discord har 7800 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!