Umida
| Fullständigt namn | Umida Group AB | |
| Marknadsplats | Spotlight | |
| Ticker | UMIDA | |
| Börsvärde (SEK) | 47,9 milj. kr | |
| Ägare Nordnet | 282 st | Visa på Nordnet |
| Ägare Avanza | 1 660 st | |
Umida är ett svenskt dryckesföretag som producerar, marknadsför och säljer vin, sprit, blanddryck, glögg och alkoholfria drycker med fokus på kvalitet, innovation och hållbarhet [1]. Bolaget driver flera varumärken, bland annat Joluca, Ekobryggeriet och Vinfabriken.
Lanseringsvarumärket Joluca har under sitt första år genererat över 48 MSEK i försäljning och över 5 miljoner sålda burkar, och har tagit en position som det sjunde största varumärket i kategorin [2]. Umida arbetar för internationell expansion med testlansering i Spanien och planerade lanseringar i Finland och Norge, och stöder inträdet i Finland bland annat genom ett samarbete med influencern Erna Husko [3] [4].
Senaste nytt är att Umida tog hem en trippelvinst i Systembolagets romupphandling, vilket ger tre nya produktlistningar med beräknad nettoomsättning om cirka 5 MSEK under garantiperioden [5].