Umida Group AB (publ) Delårsrapport januari - mars 2025

REG

Pressmeddelandet är en sammanfattning av Delårsrapporten januari - mars 2025. Bokslutskommunikén är bifogat i detta pressmeddelande samt tillgänglig på Umidas hemsida, www.umidagroup.com 

FÖRSTA KVARTALET 2025

  • Nettoomsättningen exklusive punktskatter och övriga rörelseintäkter uppgick till 17 988 KSEK (13 129 KSEK), en tillväxt om 37% jämfört med föregående år.
  • Bruttoresultatet uppgick till 7 124 KSEK (3 958 KSEK), en förbättring med 80% jämfört med föregående år. 
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 40% vilket är en förbättring mot föregående år (30%). Förbättringen mot föregående år är drivet av mer gynnsam produktmix.
  • Operationella kostnaderna exklusive avskrivningar uppgick till -6 586 KSEK (-4 622 KSEK), vilket är en kostnadsökning med 42% drivet utav sälj och marknadsinvesteringar i Joluca och Ekobryggeriet.
  • EBITDA uppgick till 1 299 KSEK (363 KSEK), en förbättring om 258% (936 KSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till 241 KSEK (- 727 KSEK), en förbättring med 968 KSEK.
  • Den stärkta kronan har under kvartalet inneburit en negativ resultateffekt på SEK om ca -600 KSEK, drivet av fordran på den amerikanska distributören.
  • Resultatet efter skatt och finansiella poster uppgick till -603 K SEK (-1 340 KSEK) en förbättring mot föregående år. Resultatet rensat för valutakurseffekter hade varit positivt, 27 KSEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändringar av rörelsekapital uppgick till 3 181 KSEK (-1 567 KSEK). En förbättring med 4 748 KSEK.

"Vi har inlett 2025 lika stark som vi avslutade 2024. Vår starka tillväxttakt fortsätter och under det första kvartalet visar vi en tillväxt om 37% jämfört med samma period föregående år. Försäljningen under det första kvartalet är den högsta nivå som vi någonsin nått under årets första kvartal. Tillväxten i vår bruttomarginal växter kraftigare än försäljningen och visar en tillväxt om 80 %, från 3,9 MSEK det första kvartalet 2024 till 7,3 MSEK under det första kvartalet 2025. Vi har kommunicerat hur viktigt det är för bolaget att nå tillfredställande nivåer av bruttomarginal och vi tar steg i rätt riktning varje dag. Tillväxten följer med genom hela resultaträkningen och vi når under kvartalet en positiv EBITDA om 1,3 MSEK. EBITDA marginalen kommer in på ca 7% vilket är vi är tillfredsställda med för att vara det första kvartalet på året. Det första kvartalet är vårt svagaste kvartal då det är ett svagt dryckeskvartal efter december vilket är högsäsongen för de flesta dryckerna. Under 2025 inföll påsken under det andra kvartalet vilket gör kvartalet ännu svagare jämfört med föregående år då påsken inföll under mars. Trots detta och trots ett oroande omvärldsklimat lyckas vi fortsätta leverera i linje med den tillväxt vi startade under föregående år genom bolagets alla delar. 

Omvärldens osäkerhet och finansiella oron har påverkat valutorna och den svenska kronan har stärkts kraftigt, främst mot den amerikanska dollarn. Detta har påverkat oss i form av den kundfordring som finns kvar mot den amerikanska distributören som vi omvärderar varje kvartal. Den kraftiga nedgången för dollarn göra att värdet på fordran har minskat med ca 600k under det första kvartalet vilket ger oss en bokföringsmässigt negativ effekt vilkens syns under våra finansiella kostnader.

Likt andra halvåret av 2024 har det första kvartalet kretsat mycket kring lanseringen av Jolucas funktionsdrycker. Joluca är under det första kvartalet 2025 bolagets största varumärke med en försäljning om ca 8 MSEK, vilket motsvarar ca 43% av bolagets totala nettoomsättning. Joluca har nu funnits på marknaden i över sex månader och det har varit minst sagt intensiva månader. Vi har på de förta sex månaderna efter lanseringen vecka 37 2024 lyckats etablera Joluca som det sjunde största varumärket i total svensk dagligvaruhandel och servicehandel när det kommer till energidrycker. Vi har med detta redan passerat välkända varumärken som Clean, Coca-Colas Reign Storm, GAAM, Cult, Wolverine, Homie m.f. Att med lönsamhet lyckas ta ett varumärke från start till denna position inom loppet av sex månader är en otrolig stark bedrift. Det påvisar att vår affärsmodell med högkvalitativa produkter och ett innovativt grepp kring marknadsföringen verkligen fungerar. Vi har sett konkurrenter inom dagligvaruhandeln som lagt enorma summor på kampanjer och marknadsföring men ändå inte lyckas etablera sig på hyllorna eller lyckas få konsumenter att återköpa produkterna. För Joluca fortsätter även försäljningen ut från kassorna att växa och vi ser redan nu att denna vecka, vecka 20, kommer vara den totalt sett högsta försäljningsveckan hittills. Vi får feedbacken från fler och fler konsumenter att de blivit trogna Joluca-drickare och föredrar våra smaker framför konkurrenternas smaker. Nu behöver vi öka penetrationer ytterligare för att ta fler marknadsandelar. Vi genomför nu under det andra kvartalet vår första större kampanj i dagligvaruhandeln. Syftet med denna stora satsning är att just öka penetrationen vilket vi är övertygade om kommer att leda till fler trogna Joluca-konsumenter samt höjer vår base line försäljning över tid.

Vi har under kvartalet gjort en utvärdering av Jolucas kanaler på sociala medier, Instagram och TikTok. Den utvärderingen visade tydligt att Joluca under mätperioden var det svenska dryckesvarumärke med högst engagemang i sina kanaler. Detta är ett extremt starkt resultat med tanke på att kanalerna bara funnits i ca 6 månader och har under 50 000 följare på Instagram och TikTok, att jämföra med våra konkurrenter som ligger betydligt högre i följarantal. Vi når nu över en miljon organiska visningar i veckan på våra videos i våra kanaler. Det är också ett mycket bra resultat och viktigt att vi har dessa kanaler där vi utan kostnad når så många individer i rätt målgrupp för dryckerna. Vi har än så länge inte investerat några pengar i köpt reklam för dessa kanaler och ändå nått dessa resultat vilket tyder på en hög kompetens och hög förstående för vilken typ av material som engagerar konsumenterna. För att nå fler konsumenter utanför JLCs följarskara har vi inlett ett samarbete med den svenska racingföraren Dino Beganovic. Dino blir med detta Jolucas första officiella ambassadör och kommer hjälpa Joluca nå ut till svenska och internationella racingfans. 

Vi har under början av april förvärvat The Healthy Brand Company (THBC). Syftet med förvärvet är att stärka Umidas position inom dagligvaruhandeln, bredda bolagets varumärkesportfölj och öka innovationskraften. För Umida innebär affären ett nytt strategiskt tillväxtben, ökad närvaro i dagligvaruhandeln - som numera utgör bolagets största försäljningskanal - samt tillgång till tre egna varumärken: Shewy (vitamintuggummin), Rest Drinks (avkopplande funktionsdryck) och FOMO (energigivande funktionsdryck). Affären bidrar även med ett omfattande nätverk och ytterligare resurser för framtida värdeskapande förvärv. THBC kommer initialt inte bidra betydande till vår omsättning, däremot är den långsiktiga potentialen viktig. Affären markerar starten på ett nytt skede i Umidas strategi, där framtida tillväxt och aktieägarvärde ska skapas genom en kombination av produktutveckling och ytterligare förvärv. THBC fyller även ett gap i Umidas nuvarande verksamhet genom att tillföra kompetens och struktur som gör det möjligt för Umida att snabbare lansera och testa nya, innovativa produkter på marknaden via THBC egna säljkår.

THBC har under april utökat sin bas av externa kunder med tre varumärken inom bättre produkter för barn. De varumärken som anslutit är Bammies, hållbara blöjor i bambu, UNNA, ekologiska måltidsersättningar, Knatteplock, bättre barnmat. Alla tre varumärken är relativt nystartade men har fått en bra start med listningar och mycket positiv press. THBC visade under april en tillväxt och genererade en försäljning om ca 370 KSEK med lönsamhet.

Under början av april förvärvade vi även inkråmet i bolaget ZRD Projekt AB för en mindre summa via kontant betalning. Förvärvet innebär att vi tagit över varumärket Zouma och dess sociala mediekanaler. Zouma startades av fyra killar som ett UF projekt och företaget fick mycket uppmärksamhet i samband med deras medverkan i Draknästet. Produkterna är dryck som ger avkoppling till kropp och sinne. Försäljningen har inte riktigt tagit fart men de har lyckats bygga upp starka kanaler på sociala medier via smart och engagerande material. Förra året rankades Zoumas kanal på Youtube som den näst mäktigaste kanaler inom kategorin mat och dryck på Youtube av Maktbarometern. Detta har åstadkommits utan att investera några finansiella medel. Från april kommer William som drivit Zoumas kanaler att jobba med Joluca och synas i Jolucas kanaler för att öka engagemanget och räckvidden i Jolucas kanaler.

Vi kommer att fortsätta att utvärdera förvävsprojekt löpande som ett komplement till vår organiska tillväxt. Vi ser att rätt typ av förvärv kan göra att vi accelererar snabbare mot vårt mål att bli ett betydligt mycket större bolag med stabil lönsamhet."

 För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)769 42 41 21

Datum 2025-05-15, kl 08:37
Källa Cision
Skapa konto direkt med BankID hos Skilling så får du tillgång till tusentals finansmarknader inom valuta, aktier, krypto och mycket mer. Välj bland 1200+ CFD-instrument över 7 tillgångsklasser till konkurrenskraftiga priser. Skilling erbjuder också en kapitalförsäkring.
CFD är komplexa instrument och har en hög risk att förlora pengar snabbt på grund av hävstång. 77% av icke-professionella kunder förlorar pengar när de handlar med CFD med denna leverantör.