Teneo AI
Fullständigt namn | Teneo AI AB | |
Marknadsplats | First North | |
Ticker | TENEO | |
Börsvärde (SEK) | 266 milj. kr | |
Ägare Nordnet | 805 st | Visa på Nordnet |
Ägare Avanza | 3 698 st |

Teneo AI är ett svenskt företag som utvecklar agentiska röst‑ och kontaktcenter‑AI‑lösningar för att automatisera kundservice och förbättra kundupplevelser. Bolagets plattform använder en hybrid‑AI‑arkitektur som kombinerar stora språkmodeller med deterministisk flödeslogik för hög noggrannhet, säkerhet och styrning — funktioner som presenteras i Teneo 8 [1]. Plattformen kan dessutom integreras med ledande CCaaS‑leverantörer via ett Contact Center Connector Framework som förenklar röstautomation och bevarar befintliga kontaktflöden [2].
Teneo erbjuder även versionerade public API:er för full livscykelstyrning av AI‑agenter, vilket möjliggör CI/CD‑integration, övervakning och governance i större implementationer [3]. Bolaget har nyligen också meddelat nya kundavtal, bland annat ett kontrakt med en internationell HR‑ och rekryteringsaktör, vilket visar på växande marknadsadoption för deras agentiska lösningar [4].