Sun4Energy Group
Sun4Energy Group AB publicerar delårsrapport Kv1 2024
Marknadsförutsättningarna under det första kvartalet 2024 har generellt sett varit utmanande för våra bolag. Det är framför allt antalet installationer av solenergisystem och batterilagring på privatmarknaden som mattats av. Samtidigt visar vi på en kraftig ökning av antalet order på den kommersiella sidan för solenergisystem och batterilagring under kvartalets senare del, vilket bådar gott för kommande kvartal.
Första kvartalet 2024
- Nettoomsättningen uppgick till 90 568 KSEK (56 089)
- Resultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -15 309 KSEK (674)
- Resultatet EBITA: -17 311 KSEK (214)
- Rörelseresultatet EBIT: -19 719 KSEK (-1 247)
- Resultatet efter skatt: -20 521 KSEK (-1 534)
- Resultat per aktie: -1,25 kr (-0,15)
Efter sammangåendet mellan Niutech Group och Sun4Energy Group den 30 november redovisas koncernens siffror Niutech Group avseende 2023. Det vill säga att siffror för första kvartalet 2023 avser Niutech Group.
Väsentliga händelser under kvartalet
- Sun4Energy Sweden får en order på 7,5 MSEK från fastighetsutvecklaren DNHAB för batteristödstjänster
med option på ytterligare ett batterisystem i samma storlek. - I samarbete med Karlstad Energi har Karlstad Pastorat gett Sun4Energy i uppdrag att installera solcellsanläggningar till ett värde om 5 miljoner kronor. Arbetet omfattar pastoratets fem församlingars kyrkor och mötesplatser.
- Tammp tecknar ettårigt förlängningsavtal med en av Sveriges större telekomoperatörer värt ca 20 MSEK avseende nästa generations 5G-mobilnät.
Väsentliga händelser efter kvartalet
- På en extra bolagsstämma den 5 april beslutades om riktade nyemissioner på totalt ca 30 MSEK, motsvarande 4 342 856 aktier till en teckningskurs om 7,00 kronor per aktie. Emissionen har efter stämman genomförts enligt plan.
- Sun4Energy Sweden AB har tilldelats en offentlig upphandling av Eskilstuna kommunfastigheter AB till ett värde av ca 9,1 MSEK. Totalentreprenaden omfattar projektering, leverans, montage, idrifttagning, injustering och överlämning av en batterianläggning. Huvudsyften med energilagret är att sänka effekttoppar samt frekvensreglera mot Svenska Kraftnät. Projektet börjar redan i april och skall vara helt klart och driftsatt innan sommaren.
- Sun4Energy Group AB:s dotterbolag Idé-El AB har tecknat avtal gällande modernisering och anpassning av en av Blomsterfondens fastigheter på Ringvägen i Stockholm. Idé-El skall leverera elinstallationer samt passagesystem till fastigheten. Avtalet är värt ca 8,5 MSEK och skall slutföras under 2025.
VD HAR ORDET
Tufft kvartal men lovande orderbok
Marknadsförutsättningarna under det första kvartalet 2024 har generellt sett varit utmanande
för våra bolag. Det är framför allt antalet installationer av solenergisystem och batterilagring på privatmarknaden som mattats av. Samtidigt visar vi på en kraftig ökning av antalet order på den kommersiella sidan för solenergisystem och batterilagring under kvartalets senare del, vilket bådar gott för kommande kvartal.
Den minskade efterfrågan på privatmarknaden beror, dels på ränteläget och en svagare ekonomi för hushållen, dels på Skatteverkets utspel kring avdraget för grön teknik för batterilagring vid användande för balanstjänster. I mars och april har däremot efterfrågan tagit fart och vår bedömning är att vi nu återgår nu till en stabilare marknad.
Grön omställning driver tillväxt
Sun4Energy Group erbjuder nydanande lösningar inom grön digital infrastruktur, vilka accelererar övergången
till effektiva och fossilfria energilösningar, samtidigt som kostnaderna för kunden sänks. Erbjudandet omfattar lösningar inom digital infrastruktur – solenergi och elinstallation – vilket gör koncernen till en komplett leverantör inom områdena.
Samgåendet med Niutech Group visar en stor potential att på sikt addera värden till våra aktieägare såväl som kunder. Vi har goda möjligheter till utökad exponering mot växande marknader inom projektering och installation av nätdesign, fibernät, mobiltelefoni, el, solenergi och energilagring.
Första kvartalet
Under det första kvartalet, som normalt är det säsongsmässigt svagaste för våra bolag, uppgick den organiska tillväxten proforma till minus 28,2 procent. Den negativa tillväxten förklaras främst av förändringen inom Sol- och Energisegmentet, som beskrivs ovan, samt att samarbetet med ett antal större olönsamma kunder inom segmentet för grön digital infrastruktur avslutas till förmån för lönsammare affärer. Vi ser med tillförsikt fram mot kommande kvartal med en förhoppningsvis betydligt bättre organisk tillväxt, något som indikeras av vår orderbok inför det andra kvartalet.
Koncernens redovisade nettoomsättning landade på 90,6 miljoner kronor (56,1). Resultatet (EBITA) blev -17,3 miljoner kronor (0,2), vilket motsvarar en EBITA-marginal på -19 procent (0,4 %). Koncernen har under kvartalet haft engångskostnader inom affärssegmentet för Sol och Energi på cirka 5,0 miljoner kronor i form av uppsägning av personal på 1,5 miljoner kronor samt kostnader för garantiåtaganden på 3,5 miljoner kronor. Totalt har 20 personer sagts upp eller lämnat Sun4Energy Sweden. Detta förklaras främst av att vi dragit ner antal hubbar från femton till 8. Arbetet med att effektivisera organisationen och ytterligare kostnadsbesparingar kommer att bära frukt under kommande kvartal i takt med att omställningen av våra resurser mot de lönsammaste och snabbast växande kundgrupperna, som till exempel kom- mersiella sol- och batterilagringslösningar.
Orderstocken vid kvartalets utgång var 175 miljoner kronor vilket motsvarar en ökning med 15 % jämfört med orderstocken den 31 december 2023.
Kassan var vid kvartalets utgång ca 3 miljoner kronor plus 13,1 miljoner kronor i outnyttjad checkkredit. Kassaflödet var starkt negativt -28,9 miljoner kronor under kvartalet, viktiga förklaringar till detta är att leverantörsskulderna minskats betydligt med totalt 19,6 miljoner kronor till en mer normal nivå, samt engångskostnader för garantiärenden på ca 3,5 miljoner kronor. Vi tackar våra större aktieägare Beata Intressenter, TAMT AB och Spiltan Invest och för deras förtroende.
VÅRA AFFÄRSSEGMENT
Koncernens strategi sätter fokus på att uppnå lönsam tillväxt och fortsatta framgångar på marknaden. Detta trots ett tufft första kvartal. Det ska göras genom en anpassning av kostnader, en fortsatt expansion och förvärvsagenda. Vi planerar också att bredda vår verksamhet och utöka vårt erbjudande för att attrahera fler kunder och ta nya marknadsandelar. Samtidigt är det viktigt att bibehålla det starka entreprenörsdrivet i våra dotterbolag.
Affärssegment: Sol och Energi
God orderingång
Kvartalet har präglats av en svagare privatmarknad och en starkt växande kommersiell marknad. Försäljningen inom segmentet Sol och Energi landade på 60,4 miljoner kronor, vilket motsvarar en nedgång med 15 % (proforma) jämfört med föregående år. Orderingången för affärssegmentet Sol och Energi har totalt sett varit god. Den totala orderstocken har ökat från 100 miljoner kronor till 120 miljoner kronor under kvartalet. Och vi ser fortsatt en god orderingång av nya affärer inom de kommersiella områdena samtidigt som privata kunder också fortsättningsvis kommer att vara en betydande del av vår verksamhet.
Skifte från privat till kommersiellt
Under många år har den svenska privatmarknaden för solenergi haft en årlig tillväxttakt på över 50 %. Under andra halvåret 2023 och under det första kvartalet på 2024 har mängden installationer på privatmarknaden halverats, jämfört med föregående år. Installations takten på privatsidan har dock fortsatt stor potential. Samtidigt utvecklas den kommersiella marknaden positivt. Fokus ligger på långsiktig utveckling för att tillgodose befintliga fastighetsbestånd med solenergi. De dynamiska förändringarna på marknaden har inneburit att vi gjort ett tydligt skifte från att sälja in nya system till privatkunder, tidigare över 90 % av nyförsäljningen, till att över 50 % av nyförsäljningen nu kommer från kommersiella kunder. Dessa i form av industri- och logistikföretag, kommunala bolag och fastighetsutvecklare. Exempel på det är Centrala Gummi Förvaltnings AB och Karlstad Pastorat.
Väl positionerade för nya marknadsförutsättningar
Under 2023 började marknaden för batterisystem, som ett sätt att stötta det svenska elnätet, ta fart. Här finns en mycket stor potential för såväl privata som kommersiella kunder att investera i extremt lönsamma batterisystem. Sun4Energy är väl förberedda på de förändrade marknadsförutsättningarna. Det innebär att vi nu befinner oss i ett läge med tre tydliga kundkategorier, privata sol- och batteriinstallationer, kommersiella solenergiinstallationer och kommersiella batteriinstallationer. Det första kvartalet 2024 visar på en kraftig ökning av orderingången för de kommersiella affärerna, vilket innebär att organisation och kompetens fortsätter att anpassas till de nya förutsättningarna.
Ett exempel på det är sammanslagningen av koncernens olika delar inom solenergi- och batteriområdet. Den är i princip klar och har bland annat inneburit att vi har gått från 15 till åtta installationshubbar. Vi kan konstatera att det gjort oss mer framgångsrika och effektiva, mycket med hjälp av en gemensam vilja inom bolagens olika delar.
Samtidigt har det under perioden uppmärksammats att ett antal tidigare installerade projekt inte hållit den kvalitet som förväntats, vilket inneburit åtgärder som kostat oss cirka 3,5 miljoner kronor att åtgärda. Kvalitetsproblemen har nästan uteslutande varit hänförliga till en installationshubb där vi nu stängt ner verksamheten. Vårt fokus på kvalitet är avgörande för oss och våra kunder varför vi nu tillfälligt sköter installationer och garantiärenden med hjälp av personal från övriga hubbar och systerbolag inom koncernen. Detta för att snabbt åtgärda de brister som uppstått.
Sun4Energy Sweden – all kompetens under ett och samma tak
Från och med maj månad har vi samlat all kompetens inom solenergi och energilagring i affärssegmentet Sol och Energi, i det nya bolaget Sun4Energy Sweden.
Inom Sun4Energy Sweden finns separata säljteam för privata respektive kommersiella kunder. Där till kan läggas att vi har centraliserat inköp och logistik med ett förenklat produktsortiment jämfört med tidigare och vi har reducerat antalet hubbar. Detta för att höja vår effektivitet och leveranskapacitet med bästa kvalitet.
Affärssegment: Grön Digital Infrastruktur
Försäljningen inom segmentet för grön digital infrastruktur – som omfattar nätdesign, fibernät, mobiltelefoni och el – är betydligt lägre än under 2023. Något som främst beror på utmanande jämförelsesiffror då två av bolagen slutfakturerade två större uppdrag i fjol. Dessutom har vårt fokus på lönsamhet bidragit till att vi valt att inte fortsätta ett antal större affärer med lägre lönsamhet. Därtill kommer en lägre efterfrågan som främst beror på den rådande byggkonjunkturen.
Försäljningen inom segmentet landade på 30,6 miljoner kronor (56,1) vilket motsvarar en nedgång på 46 procent. Orderstocken vid kvartalet utgång var 55 miljoner kronor vilket är 20 procent lägre än vid kvartalets början.
I Tammp arbetar vi med nyrekryteringar för att möta den höga efterfrågan och växande orderstocken från våra kunder inom telekom.
På fibersidan, i Calltech och Data Networks, har vi sett en ökning av eftermarknadsprojekt vilket gör att vi ser positivt på de kommande kvartalen. Det gör att ytterligare hushåll och företag får möjlighet att ansluta sig till bredband via fiber.
I våra elbolag Idé-El, Dexel och Kvist Elektriska noterar vi en minskad efterfrågan under kvartalet, samtidigt som vi har många längre ramavtal som löper vidare under kommande kvartal.
Trots en svag start på året ser vi en fortsatt god efterfrågan för utbyggnaden av nästa generations 5G mobilnät, eftermarknadsprojekt för fiber samt behovet av uppgraderingar av kontors- och boendemiljöer i större fastigheter.
NYA MÅL OCH FORTSATT UTVECKLING AV KONCERNEN
Våra dotterbolag har mångåriga erfarenheter i sina respektive branscher. Vi har varit med och kommer att vara med och bidra till utvecklingen och den fortsatta tillväxtresan som sker inom grön digital infrastruktur i samhället. Kombinationen av våra specialistkompetenser och samarbeten mellan våra dotterbolag gör att vi kan designa, leverera och installera både mindre och större installationer med korta ledtider, vilket är viktigt på snabbt växande marknader.
Styrelsen och ledningen arbetar för närvarande att ta fram nya finansiella mål som ska beslutas och presenteras under första halvåret. Vi har också påbörjat arbetet med våra hållbarhetsmål, vilka kommer att presenteras efter andra kvartalet, 2024.
Möter en växande efterfrågan
Efter en utmanande start på 2024, fortsätter arbetet efter samgåendet mellan Sun4Energy Group och Niutech Group. Vi utvecklas till ett snabbt och effektivt bolag med kvalitet och säkerhet i fokus. Resultatet av våra insatser kommer att synas i både tillväxt och resultat. Vi ser en tydlig utveckling från mars och framåt, vilket innebär att min bedömning är att vi kan vända vårt första svaga kvartal till ett starkare andra kvartal för 2024.
Vi fortsätter möta den växande efterfrågan på grön digital infrastruktur och strävar efter en ledande position inom området, samtidigt som vi bibehåller det starka entreprenörsdrivet i våra dotterbolag.
Klas Zetterman,
VD och Koncernchef, Sun4Energy Group
Datum | 2024-05-16, kl 08:30 |
Källa | MFN |