Årsredovisning 2023

STRAX har idag publicerat årsredovisningen för 2023.

Årsredovisningen finns tillgänglig på bolagets hemsida, www.strax.com

Årsredovsingingen innehåller en not som redogör för ändrade siffror jämfört med den offentliggjorda bokslutskommuniken för 2023, not 5.10.

Revisorerna har även i revisionsberättelsen påtalat väsentlig osäkerhetsfaktor avseende antagandet om fortsatt drift utan att det påverkar våra uttalanden ovan vill vi fästa uppmärksamhet på årsredovisningens beskrivning av finansiella risker och osäkerheter under förvaltningsberättelsen på sid 58-61 och not 4.11. Där framgår att det föreligger en betydande osäkerhet avseende koncernens likviditetssituation och betalningsförmåga. Koncernen har ej säkrad likviditet för de närmaste 12 månader och har brutit mot villkoren i låneavtalen vilket medfört att alla räntebärande skulder redovisas som kortfristiga.

Som framgår i koncernens balansräkning sid 66-67 är skuldnivån hög i förhållande koncernens likvida medel och övriga omsättningstillgångar. Vidare framgår det i förvaltningsberättelsen under väsentliga händelser efter periodens utgång att intressebolaget riktat ett betalningsanspråk med omedelbar betalning till Strax Holding GmbH, Strax AB:s helägda dotterbolag. Vid tidpunkten för vår revisionsberättelse avgivande har finansieringen för skuldamortering tillsammans med lånevillkor i avtalen inte säkerställts. Vidare är moderbolagets egna kapital förbrukat. Dessa förhållande tyder på att det finns en väsentlig osäkerhetsfaktor som kan leda till betydande tvivel om koncernens och moderbolagets förmåga att fortsätta verksamheten. Vi har inte modifierat vårt uttalande på grund av detta.

Datum 2024-06-20, kl 19:00
Kopiera toppinvesterare! Med eToros innovativa CopyTrader™, kan du automatiskt kopiera andra investerares beslut. Hitta investerare som du tror på och kopiera deras investeringar i realtid. Inga extra avgifter tas ut för att använda CopyTrader-funktionen.
Copy Trading innebär inte investeringsråd. Värdet på dina investeringar kan gå upp eller ned. Ditt kapital löper risk.