Starbreeze AB (publ) Bokslutskommuniké 2024

MAR

Fjärde kvartalet 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 46,4 MSEK (69,2).
    PAYDAY 2 stod för 10,3 MSEK (18,3).
    PAYDAY 3 stod för 14,7 MSEK (36,2).
    Tredjepartsförläggning stod för 15,4 MSEK (14,1).
    Work-for-hire stod för 5,0 MSEK (0)
  • EBITDA* uppgick till 19,7 MSEK (-20,6).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -0,3 MSEK (62,7).
  • Av- och nedskrivningar uppgick till 71,6 MSEK (74,4).
  • Resultat före skatt uppgick till -49,0 MSEK (-91,5).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,03 SEK (-0,06).

Helåret 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 185,9 MSEK (633,5).
    PAYDAY 2 stod för 41,8 MSEK (139,1).
    PAYDAY 3 stod för 82,9 MSEK (477,0).
    Tredjepartsförläggning stod för 47,7 MSEK (14,9).
    Work-for-hire stod för 6,3 MSEK (0)
  • EBITDA* uppgick till 97,6 MSEK (439,3), inklusive jämförelsestörande poster om 18,8 MSEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 64,9 MSEK (114,6).
  • Av- och nedskrivningar uppgick till 298,8 MSEK (249,0).
  • Resultat före skatt uppgick till -199,1 MSEK (207,7).
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, uppgick till -0,13 SEK (0,19).
  • Likvida medel uppgick till 191,9 MSEK (347,8).
  • Styrelsen föreslår, i linje med bolagets utdelningspolicy, att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2024.

Väsentliga händelser under kvartalet

  • Den 14 oktober tillkännagavs att Roboquest kommer till PlayStation® 4 och 5 under första halvan av 2025. Läs mer här.
  • Den 30 oktober släpptes del två av ’Anniversary Update’ till PAYDAY® 3 med server browser, VoIP, uppdaterat UI och mer. En ’Year 1 Edition’ med allt innehåll från det första året lanserades samtidigt. Läs mer här.
  • Den 27 november firades Roboquest årsdag med ”The Endless Update”, en ny stor uppdatering till succéspelet. Läs mer här.
  • Den 5 december tillkännagavs ett work-for-hire-avtal med sydkoreanska KRAFTON, Inc för att ta PAYDAY®-upplevelsen till spelet ’PUBG: Battlegorunds’. Läs mer här.
  • Den 10 december släpptes en ny gratis heist till PAYDAY® 3 – ’First World Bank’. Läs mer här.
  • Den 12 december relanserades Roblox-spelet ’Notoriety’ som en officiellt licensierad PAYDAY®-upplevelse. Läs mer här.

VD-kommentar
Ett mer mångsidigt Starbreeze
Under det fjärde kvartalet fortsatte vi arbetet med att utveckla och förstärka de viktigaste varumärken vi arbetar med. PAYDAY är och förblir grunden i vår strategi, verksamhet samt vår viktigaste tillgång. Tillsammans med vårt Dungeons & Dragons®-projekt ’Baxter’, tredjepartspublicering samt vår licens- och franchiseverksamhet fortsätter vi leverera vår strategi; att diversifiera vår verksamhet, utnyttja resurser optimalt, få utväxling på styrkan i vårt eget varumärke och inte minst för att bredda vår målgrupp och öka vår räckvidd.

Under kvartalet offentliggjorde vi vårt samarbete med KRAFTON, Inc. för att ta PAYDAY till den mångåriga succén ’PUBG: Battlegrounds’ (”PUBG”) genom ett work-for-hire-avtal. Vi lanserade också nytt innehåll till PAYDAY 3, meddelade att vår förläggningssuccé Roboquest kommer till PlayStation®4 och 5 under det första halvåret samt relanserade Roblox-spelet ’Notoriety’ som en officiellt licensierad PAYDAY-upplevelse.

RESULTAT & FINANSIELL STÄLLNING
Under det fjärde kvartalet genererade vi intäkter från ett flertal källor; försäljning av PAYDAY 3 och tillhörande innehållspaket, en fortsatt stabil efterfrågan på PAYDAY 2, tredjepartsförläggning där Roboquest fortlöpande bidrar starkt till omsättningen samt de första intäkterna från vårt work-for-hire-projekt. Projektet startade upp i mindre skala för att växa till full produktion i första kvartalet 2025. Jämfört med samma kvartal föregående år har vi en mer balanserad och bredare intäktsmix, vilket sänker vår riskprofil och bidrar till en stabilare grund för tillväxt framöver.

PAYDAY
PAYDAY 3
Nära årsdagen för PAYDAY 3s lansering släpptes en större uppdatering med ny och efterfrågad funktionalitet, däribland server browser, VoIP och ett nytt användargränssnitt. I december följdes det av ytterligare en heist till alla spelare, denna gång PAYDAY-klassikern ’First World Bank’. I skrivande stund är PAYDAY 3 ett av månadens spel på PlayStation®Plus, vilket innebär att det under februari finns tillgängligt för alla med Plus-abonnemang att ladda ner och spela spelet. Samarbetet med PlayStation kommer bidra positivt till PAYDAYs omsättning i det första kvartalet 2025, men mest av allt är det en otroligt möjlighet att låta miljontals människor prova PAYDAY 3 som det är idag, efter 1,5 år av hårt arbete för att förbättra spelet både funktions- och innehållsmässigt.

SAMARBETEN OCH VARUMÄRKESUTVIDGNING
PAYDAY som varumärke har under kvartalet stärkt sin närvaro och synlighet i andra kanaler och tagit steg mot nya spelmiljöer. Genom ett work-for-hire-avtal för att ta PAYDAY till PUBG har vi en unik möjlighet att introducera PAYDAY som varumärke och upplevelse för en bredare global publik. PUBG är ett av få ”evergreen” – ständigt populära – spelplattformar i världen, och att få möjligheten att skapa något som attraherar både PAYDAY- och PUBG-fans är en otroligt inspirerande möjlighet.

Under kvartalet återlanserades det populära Roblox-spelet ’Notoriety’ under officiell PAYDAY-flagg. Spelet har arbetat upp en stor publik under många år, och utvecklaren Evan Pickett på Moonstone Games har gjort ett fantastiskt jobb med att översätta PAYDAYs själ till en helt ny plattform. Genom vår närvaro på en av världens största spelplattformar når vi också en helt ny, och yngre, publik som skolas in i PAYDAY-upplevelsen. Vår filosofi är att fortsätta öka varumärkets räckvidd och relevans genom samarbeten och kreativa partnerskap i kombination med våra egna titlar.

PROJEKT BAXTER – DUNGEONS & DRAGONS®
Under kvartalet gjordes stora framsteg med Projekt Baxter och teamet har löpande speltest för att finjustera och iterera på spelupplevelsen – allt för att skapa både en unik upplevelse inom Dungeons & Dragons® och en kooperativ upplevelse som sätter spelarnas val i centrum. Vi har under och efter kvartalet löpande fördjupade samtal och speltester med potentiella samarbetspartners för att maximera projektets kommersiella möjligheter, och responsen har varit positiv.

TREDJEPARTSFÖRLÄGGNING
Tredjepartsförläggning är en viktig del i vår strategi för att sprida risk och nyttja vår kompetens som både utvecklare och förläggare. Roboquest fortsätter att stå i centrum för denna satsning, där vi förbereder för lansering på PlayStation®4 och 5 under första halvåret 2025. Spelet har fortsatt få ett mycket gott mottagande på Steam och Xbox, och vi är övertygade om att närvaro på Sonys plattformar innebär en stor försäljningspotential.

Vi för fortsatt samtal med utvecklare av potentiella nya tredjepartsprojekt. Fokus är att hitta titlar med tydlig kommersiell potential som är långt gångna, eller färdigutvecklade, som projekt. Efter kvartalets utgång adderade vi ‘Unseen’ av svenska utvecklaren The Gang till vår portfölj av tredjepartsspel. 

ORGANISATION
Vår organisation fortsätter att utvecklas och förändras i takt med våra projekt. Även framåt anställer vi specifik kompetens för våra projekt. Samtidigt är vi, likt många av våra branschkollegor, tvungna att anpassa organisationen efter verkligheten på marknaden och säkerställa att varje krona spenderas på rätt sak – spelutveckling. Nettoförändringen av antalet anställda är hittills ensiffrig, men vi har valt att dra ner ambitionen för egen marknadsföringsavdelning samt genomfört kompetensskifte i vissa roller för att stärka utvecklingsorganisationen. Under första kvartalet 2025 kommer vi flytta huvudkontoret i Stockholm till nya lokaler som är bättre anpassade för vår verksamhet och ger en fantastisk möjlighet till att stärka vår kultur och vårt samarbete internt. I slutet av kvartalet uppgick antalet anställda till 189.

AVSLUTANDE ORD
2024 har varit ett intensivt men på många sätt också framgångsrikt år för Starbreeze. Vi har fortsatt stärka PAYDAY-varumärket genom samarbeten och förbättringar, samtidigt som vi gjort stora framsteg med Projekt Baxter och etablerat en stark grund för vår tredjepartsförläggning.

Med en balanserad riskprofil, stark kassa och flera pågående projekt som närmar sig viktiga milstolpar, ser vi fram emot 2025. Vår vision att vara en ledande multititelstudio är mer realistisk än någonsin, och vi står väl rustade för att fortsätta bygga värde för våra spelare och ägare.

MATS JUHL, tf VD

Datum 2025-02-18, kl 06:45
Källa MFN
Alla Aktier tipsar: Har du redan ett konto på Avanza? Varför inte skapa ett på Nordnet också och jämföra funktioner, courtage mm. Det tar inte lång tid, du fixar det direkt här med BankID
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet