Delårsrapport första kvartalet 2025

MAR

Första kvartalet i sammandrag

  • Nettoomsättning ökar med 14,0 % till 46,3 (40,6) MSEK
  • Organisk tillväxt var 14,0 % (-6,7 %)
  • Bruttomarginal uppgick till 38,0 % (39,3 %)
  • EBITDA uppgick till 0,0 (-1,2) MSEK motsvarande en EBITDA-marginal på 0,0 % (-3,0 %)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,17 SEK (-0,29 SEK)


VD kommenterar kvartalet
När vi summerar Q1 är det min första rapport som VD på Söder Sportfiske. Det har varit en intensiv och rolig första månad. Mitt fokus framåt kommer framförallt att vara på kommersiell exekvering, sortimentsmix kopplat till bruttomarginal och övergripande lönsamhetsarbete.

Under kvartalet ser vi en god utveckling i kärnaffären med en organisk tillväxt på 14,0 % relativt jämnt fördelat under perioden. Sortimentsmässigt växer elektronik något mer än resterande sortiment dock med en något starkare bruttomarginal än föregående år. Vi upplever en kortsiktigt utmanande situation på de utländska marknaderna, framförallt kopplat till valutaeffekter i spåren av stärkt krona mot euro. Detta påverkar den övergripande bruttomarginalen i kvartalet negativt och något som vi har behövt parera med försiktiga prisjusteringar. Bruttomarginalen påverkas också av viss inkurans vilket är ovanligt och något som vi ser som en engångseffekt i spåren av sammanslagningen av Söder Sportfiske och Fishline.

Kommersiellt har vi fortsatt stärkt våra egna varumärken vilket ger fin effekt med dubblad försäljning mot Q1 2024. Söder Tackle fortsätter vara draglok med flera spännande betesnyheter lanserade under kvartalet. Med bolagets genuina intresse och innovation inom predatorfiske blir detta ett fortsatt fokusområde och ett kraftfullt verktyg inom kundanskaffning på nya marknader.

Google har historiskt varit en mycket stor del av våra marknadsinvesteringar. Under kvartalet har vi börjat jämna ut investeringarna mot en jämnare mix mellan de olika plattformarna. Vi har även ökat ambitionen rejält vad gäller det material vi använder i vår marknadsföring, vilket jag tror och hoppas syns för de sportfiskare som följer oss i sociala medier.

Personligen gillar jag verkligen att Söder kombinerar lager och kontor på samma fysiska plats ute i Veddesta. Det ger oss produktnärhet vilket möjliggör intern utbildning mellan avdelningarna. Lagerflytten har givit oss en mycket skalbar plattform där vi fortsatt ser ökningar i lagrets kostnadsmässiga effektivitet men också förbättrade leveranstider. Kundgruppen sportfiskare är mycket engagerad och kunnig, vilket vi ser både genom interaktionen med vår kundtjänst och antalet visningar på vår Youtube kanal av årets PerchFight 2025 Battle of the Baltic som hade premiär den 18 mars. Avslutningsvis blickar vi nu fram emot en intensiv högsäsong med mängder av spännande nyheter för Europas sportfiskare.

Daniel Hörnqvist, VD Söder Sportfiske

Datum 2025-04-25, kl 07:30
Källa MFN
Bifogade filer
Ungdomsdeal - 200 kr ! Just nu får alla nya kunder mellan 18 och 25 år 200 kr gratis när man skapar konto på Nordnet, insatt i fonden Nordnet One Balanserad. Bra läge att testa Nordnet!
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet