Söder Sportfiske
Delårsrapport andra kvartalet 2025
Andra kvartalet i sammandrag
- Nettoomsättning minskar med 2,5 % till 71,0 (72,8) MSEK
- Organisk tillväxt var -2,5 % (5,3 %)
- Bruttomarginal uppgick till 40,7 % (40,7 %)
- EBITDA uppgick till 7,4 (9,0) MSEK motsvarande en EBITDA-marginal på 10,4 % (12,3 %)
- Resultat per aktie uppgick till 0,54 SEK (0,68 SEK)
Perioden 1 Jan – 30 juni
- Nettoomsättning ökar med 3,4 % till 117,3 (113,4) MSEK
- Organisk tillväxt var 3,4 % (0,7 %)
- Bruttomarginalen uppgick till 39,7 % (40,2 %)
- EBITDA uppgick till 7,4 (7,7) MSEK motsvarande en EBITDA-marginal på 6,3 % (6,8 %)
- Resultat per aktie uppgick till 0,37 SEK (0,40 SEK)
VD kommenterar kvartalet
Under kvartalets sista månad sätter vi ett nytt omsättningsrekord för e-handeln med bra genomgående lönsamhet och effektivitetsgrad. Tyvärr räcker det inte för att rädda upp den svaga försäljningen tidigare i kvartalet. Jag är trygg i att vi har valt rätt strategi och vi har fokuserat på att driva en produktmix med gynnsam marginal för att säkra upp övergripande lönsamhet. Bruttomarginalen är i linje med föregående år under kvartalet samtidigt som EBITDA marginalen blir något svagare på 10,4 % mot 12,3 %, trots en positiv utveckling under juni mot föregående år. Detta är i huvudsak drivet av en lägre omsättning och något högre fasta kostnader samt rörliga marknadsföringskostnader under första halvan av kvartalet. Det finns även en viss effekt av engångskostnader (0,8 MSEK) i samband med kommunicerat aktieprogram för ledningen vilket ej finns med i jämförelseperioden.
De utmanande exportmarknaderna har fått stort fokus under kvartalet och läget är fortsatt påverkat av en stark SEK/EUR-kurs vilket påverkar vår konkurrenskraft. Vi har under perioden arbetat med att hitta än mer attraktiva erbjudande på nyckelprodukter, vilket givit resultat under den senare tredjedelen av kvartalet då även vädret på hemmamarknaden var mer gynnsamt. Exportmarknaderna kommer få ett fortsatt stort fokus för att de långsiktigt skall vara en tillväxtmotor för bolaget.
Vi har fortsatt inriktat oss på optimering av vårt lager och logistik vilket man delvis kan se i förbättringen av frakter, transaktions- och emballagekostnader som landade på 6,6 % mot 7,9 % av omsättningen jämfört med föregående år. Vi har även stärkt kunderbjudandet med ett bredare utbud av fraktalternativ samt förbättringar i UX-miljön vilket bidragit till färre kundtjänstärenden och ökad kundnöjdhet.
Som jag nämnt i föregående rapport har vi ett ökat fokus på Söder Tackle, vårt egna premiumvarumärke inom beten, spön och tillbehör. Försäljningen fortsätter att öka och varumärket klättrar upp till en andraplats på omsättningstoppen för perioden och som vinnare om man tittar på juni separat. Detta stärker bilden av vår position som ledande predatoraktör och belyser potentialen med ett fortsatt fokus på den egna produktutvecklingen.
Jag vill också passa på att tacka Nicklas Jonsson som lämnar bolaget samt styrelsen, som vi även rapporterade om under maj månad. Nicklas är en fantastisk entreprenör och sportfiskare och kommer fortsatt vara mycket nära bolaget. Vi kan även meddela att vi har rekryterat Max de Vreeze som tidigare varit anställd i bolaget. Han tar rollen som inköpschef från och med september och har tidigare var en väldigt uppskattad medarbetare som blir en strategiskt mycket viktig rekrytering.
Daniel Hörnqvist, VD Söder Sportfiske
Datum | 2025-07-17, kl 07:30 |
Källa | MFN |
