Sjöstrand Coffee
Delårsrapport Q1 2025
xxx
Finansiell översikt | 2025-Q1 | 2024-Q1 | |
tkr | |||
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT JAN-MARS 2025 | JMF FG ÅR | ||
Totala intäkter uppgick till | 7 032 | 4 299 | |
Rörelseresultatet uppgick till | -2 493 | -1 506 | |
Periodens resultat uppgick till | -2 505 | -1 507 | |
Resultat per aktie uppgick till | -0,08 | -0,05 | |
2025-Q1 | 2024-Q1 | ||
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT JAN-MARS 2025 | JMF FG ÅR | ||
Totala intäkter uppgick till | 330 | 330 | |
Rörelseresultatet uppgick till | -183 | -265 | |
Periodens resultat uppgick till | -186 | -265 | |
Resultat per aktie uppgick till | -0,01 | -0,0 |
VÄSENTLIGA HÄNDELSER
- I januari gick Sjöstrand ut med nyheten att vi kommer att delta på Ambiente-mässan i Frankfurt den 7–11 februari 2025 – ett strategiskt steg i vår satsning på att växa internationellt.
- I mars tog vi ytterligare ett stort kliv i Norden genom att ingå ett samarbetsavtal med Imerco, Danmarks ledande detaljhandelskedja inom köksutrustning, inredning och gåvor.
- Samma månad introducerade vi även en helt ny produktkategori – funktionella drycker – och breddade därmed vårt sortiment bortom kaffe.
- Dessutom tecknade vi ett nytt distributionsavtal som stärker vår närvaro i BENELUX-regionen.
- Och för att ytterligare expandera i Centraleuropa ingick vi samtidigt ett nytt distributionspartnerskap för Tjeckien och Slovakien.
VD HAR ORDET
Den totala omsättningen för första kvartalet uppgick till 7,03 MSEK, (4,29 MSEK Q1 2024), vilket är en ökning med 63% gentemot motsvarande period föregående år.
Bruttomarginalen under kvartalet är påverkad av jämförelsestörande poster, som huvudsakligen förklaras av redovisningstekniska effekter kopplade till förändringar i lager, orsakade av mindre felaktigheter i lagerredovisningen som ackumulerats över tid. Detta påverkar kostnaden för sålda varor under perioden. Justerat för dessa justeringar var marginalen 50% för kvartalet mot 55% föregående år.
Försäljningsmässigt har Sjöstrand inlett 2025 med ett mycket starkt första kvartal. Omsättningen ökade kraftigt jämfört med samma period föregående år, där e-handeln visade en tillväxt på +112 %, Wholesale ökade med +68 % och hotellförsäljningen steg med +6 %. Utvecklingen speglar vårt strukturerade arbete med att stärka samtliga försäljningskanaler och öka närvaron på våra viktigaste marknader.
Resultatet för det första kvartalet påverkades av tillfälligt förhöjda logistikkostnader, huvudsakligen kopplade till mindre fördelaktiga fraktlösningar inom vår e-handelsverksamhet. Dessa utmaningar har vi redan åtgärdat, och vi ser nu att fraktkostnaderna stabiliseras på en mer hållbar nivå framöver. Kvartalet har även präglats av ökade kostnader inom försäljning och marknadsföring, främst relaterade till vårt deltagande på Ambiente-mässan i Frankfurt samt lanseringen av vårt nya sortiment Boost.
Under första kvartalet var mycket fokus på vårt deltagande på Ambiente i Frankfurt som är en del av vår internationella expansionsstrategi. Vårt hållbara och designfokuserade koncept väckte stort intresse och har redan lett till flera nya distributionsavtal. Under perioden har vi tecknat partnerskap med nya distributörer i Benelux, Tjeckien och Slovakien samt en ny partner för Storbritannien och Irland, vilket ytterligare stärker vår närvaro på den europeiska marknaden.
Under mars lanserade vi också vårt nya Boost sortiment – vår första serie koffeinfria kapslar. Det är en funktionell kapsel med naturliga råvaror – som fått ett starkt mottagande och blivit ett populärt komplement till vårt övriga sortiment.
Inför det andra kvartalet ligger vårt fokus på att säkerställa ett effektivt uppstartsstöd till våra nya distributörer och ge dem bästa möjliga förutsättningar att snabbt etablera Sjöstrand på sina respektive marknader. Vi har även flera spännande produktlanseringar och uppdateringar inom vårt kaffesortiment inplanerade, vilket förväntas ytterligare stärka vårt kunderbjudande och driva fortsatt tillväxt.
Under kvartalet har vi haft ökade utmaningar med längre ledtider vid sjöfrakt, vilket medfört både tillfälliga brister av nyckelprodukter samt ökat behov av lager för att säkerställa våra högt ställda leveransförväntningar och lagernivåer.
Värt att tillägga ä att Sjöstrand inte har någon direkt exponering mot den amerikanska marknaden, vilket begränsar vår direkta risk i den globala makromiljön.
Datum | 2025-04-24, kl 08:00 |
Källa | Cision |
