Bokslutskommuniké 2024

Finansiell översikt 

tkr
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT JAN-DEC 2024 ack per 24-12-31 JMF FG ÅR
Totala intäkter uppgick till 33 427 31 098
Rörelseresultatet uppgick till -846 773
Periodens resultat uppgick till -997 676
Resultat per aktie uppgick till -0,03 0,02
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT KVARTAL 4 2024 2024-Q4 JMF FG ÅR
Totala intäkter uppgick till 10 946 12 974
Rörelseresultatet uppgick till -309 886
Periodens resultat uppgick till -364 880
Resultat per aktie uppgick till -0,01 0,03
tkr
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT JAN-DEC 2024 ack per 24-12-31 JMF FG ÅR
Totala intäkter uppgick till 1 100 1 116
Rörelseresultatet uppgick till -788 -1 224
Periodens resultat uppgick till -823 -1 326
Resultat per aktie uppgick till -0,03 -0,05
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT KVARTAL 4 2024 2024-Q4 JMF FG ÅR
Totala intäkter uppgick till 110 350
Rörelseresultatet uppgick till -297 -490
Periodens resultat uppgick till -286 -506
Resultat per aktie uppgick till -0,01 -0,02

VD har ordet

Sjöstrand Trading AB har under 2024 haft en omsättning på 33,4 MSEK (31,1 MSEK föregående år). Det innebär en tillväxt på 7,4% jämfört med 2023. Resultatet landande på -997 TSEK (+676 TSEK 2023).

Under 2024 fortsatte vi att jobba aktivt med att förbättra bruttomarginalen vilket gav resultat då vi förbättrade bruttomarginalen från 42% föregående år till 52%.

Under året har vi genomfört en omfattande förändring av vår försäljningsstrategi för att minska beroendet av ett fåtal distributörer med ofördelaktiga villkor, där vi inte hade möjlighet att få ut hela vårt produkterbjudande eller varumärke. Tidigare stod dessa för 70% av vår totala omsättning, men vi har aktivt styrt om försäljningen till mer långsiktigt värdeskapande kanaler.

Totalt har vi flyttat 10 MSEK i omsättning från kanaler som inte byggde långsiktigt värde för Sjöstrand till egna, strategiskt viktiga försäljningskanaler där vi har full kontroll över både affären och varumärket.

Genom denna strategi har vi avsevärt stärkt vår egen e-handel, hotellverksamhet och försäljning via utvalda återförsäljare, vilket har resulterat i en betydande tillväxt inom dessa områden. Vår e-handel har ökat med 206% jämfört med föregående år och utgör nu 30% av vår omsättning (jämfört med 12% tidigare). Hotellsegmentet har fortsatt att växa starkt med en ökning på 110%.

Trots denna omställning har vi fortsatt att visa tillväxt under året. Satsningen har dock krävt betydande investeringar i att bygga upp vår egen e-handel, utveckla vårt market place erbjudande via Amazon samt stärka vår marknadsföring och produktutveckling. Vi har även investerat i att flytta vår serviceverkstad in-house, vilket möjliggör en mer kostnadseffektiv och optimerad servicehantering. Genom denna förändring kommer vi att förbättra vår kundservice, säkerställa kortare ledtider och stärka vårt kvalitetsarbete, vilket ytterligare bidrar till en bättre upplevelse för våra kunder.

Dessa investeringar har påverkat vår lönsamhet negativt under året, men har samtidigt lagt grunden för framtiden.

Under 2024 lanserade Sjöstrand en rad nya produkter för att bredda vårt sortiment och stärka vår marknadsposition. Vi introducerade flera nya kaffesmaker, inklusive det populära kardemummakaffet samt karamell, vanilj och chokladkaffe.

Vi lanserade även vår kapselkaffemaskin i en ny beige färg, som fick mycket positiv respons, tillsammans med en matchande mjölkskummare.

Ett annat stort steg var vårt exklusiva samarbete med det svenska smyckesvarumärket Maria Nilsdotter. Tillsammans skapade vi en begränsad upplaga av The Original med försilvrade detaljer inspirerade av hennes värld – en fusion av nordisk design och djärv estetik.

Dessa lanseringar är en del av vår tillväxtstrategi för att driva expansion och stärka vår position på marknaden.

Fjärde kvartalet

Under det fjärde kvartalet uppnådde vi en omsättning på 10,94 MSEK (12,97 MSEK Q4 2023) med ett resultat på -364 TSEK (+880 MSEK Q4 2023). Det innebär en omsättningsminskning med -16% jämfört med föregående år. Bruttomarginalen landade på 49% vilket är en förbättring mot föregående år (44% Q4 2023).

För första gången deltog vi under Black Friday, ett strategiskt beslut med hänsyn till kampanjperiodens närhet till julhandeln. Syftet var att positionera oss starkt inför den kritiska försäljningsperioden under december. Black Friday-kampanjen lanserades exklusivt via vår egen e-handelskanal och mottogs mycket positivt av våra kunder. Under november och december ökade försäljningen i vår egen kanal med 312 % jämfört med samma period föregående år.

Julhandeln 2024 visade sig bli den mest framgångsrika i bolagets historia och utgjorde en betydande del av kvartalets resultat. Kampanjen präglades av innovativ marknadsföring, en stark närvaro i e-handeln samt exklusiva erbjudanden som lockade både nya kunder och ökade engagemanget hos våra befintliga kundgrupper.

Framåtblick

Efter det strategiska arbete vi genomförde under 2024 för att lägga en starkare grund, går vi nu in i 2025 med betydligt bättre förutsättningar. Vårt primära fokus är att accelerera tillväxten, med särskild inriktning på Europa som vår huvudmarknad.

Vi avser att fortsätta utveckla både vår e-handels- och hotellkanal, samtidigt som vårt huvudsakliga fokus kommer att ligga på att etablera nya samarbeten och distributörsnätverk för att stärka Sjöstrands internationella närvaro.

Datum 2025-02-17, kl 07:57
Källa Cision
Bifogade filer
Alla Aktier tipsar: Har du redan ett konto på Avanza? Varför inte skapa ett på Nordnet också och jämföra funktioner, courtage mm. Det tar inte lång tid, du fixar det direkt här med BankID
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet