Sjöstrand Coffee
Bokslutskommuniké 2023
Finansiell översikt | ack per 23-12-31 | |
tkr | ||
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT JAN-DEC 2023 | JMF FG ÅR | |
Totala intäkter uppgick till | 31 098 | 26 261 |
Rörelseresultatet uppgick till | 773 | -4 330 |
Periodens resultat uppgick till | 676 | -4 598 |
Resultat per aktie uppgick till | 0,02 | -0,17 |
Finansiell översikt | 2023-Q4 | |
tkr | ||
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT KVARTAL 4 2023 | JMF FG ÅR | |
Totala intäkter uppgick till | 12 974 | 7 234 |
Rörelseresultatet uppgick till | 886 | -1 622 |
Periodens resultat uppgick till | 880 | -1 707 |
Resultat per aktie uppgick till | 0,03 | -0,06 |
Finansiell översikt | ack per 23-12-31 | |
tkr | ||
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT JAN-DEC 2023 | JMF FG ÅR | |
Totala intäkter uppgick till | 1 116 | 1 188 |
Rörelseresultatet uppgick till | -1 224 | -857 |
Periodens resultat uppgick till | -1 326 | -2 914 |
Resultat per aktie uppgick till | -0,05 | -0,11 |
Finansiell översikt | 2023-Q4 | |
tkr | ||
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT KVARTAL 4 2023 | JMF FG ÅR | |
Totala intäkter uppgick till | 350 | 521 |
Rörelseresultatet uppgick till | -490 | -88 |
Periodens resultat uppgick till | -506 | -1 989 |
Resultat per aktie uppgick till | -0,02 | -0,04 |
VD HAR ORDET
Sjöstrand Trading AB har under 2023 haft en omsättning på ca 31,1 miljoner (26,2 föregående år). Det innebär en tillväxt på 18,6% jämfört med 2022.
Under 2023 jobbade bolaget aktivt med att förenkla affären, skapa bättre kostnadskontroll samt förbättra bruttomarginalen för att förbättra lönsamheten. Målet inför året var att uppnå en bruttomarginal på 37% vilket vi överträffade (42%).
Utfallet blev väldigt positivt med ett resultat på 676 TSEK för 2023 så förbättrade vi lönsamheten betydande (ca -4,6 miljoner 2022).
Under 2023 har Sjöstrand genomfört en rad initiativ för att bygga varumärket starkare inom premium design segmentet. Vi har rensat upp i vår distribution, framförallt här i Skandinavien där vi valt att avsluta samarbetet med många återförsäljare och istället satsa på en smalare och mer exklusiv distribution. Det här är också ett viktigt steg för Sjöstrand för att bygga vår egen eHandel som idag endast står för ca 12% av omsättningen.
Strategin har varit att lyfta samarbetet med återförsäljare som NK Stockholm samt Nordiska Galleriet vilket vi ser som strategiskt viktiga partners som kan hjälpa Sjöstrand att bygga varumärket samt nå ut till en relevant målgrupp inom premium design segmentet. Under november så inleddes också ett samarbete med ILLUM som är ett ikoniskt varuhus inom design och inredning i Köpenhamn. Vi är otroligt stolta över att ILLUM har valt att jobba med Sjöstrand och vi ser fram emot att etablera den här affären under kommande året.
Under 2023 investerade vi också i en ny mer skalbar e-commerce plattform från Shopify och under 2024 så kommer vi att satsa för att bygga vår egen kanal betydande. Målet är att dessa ska stå för merparten av försäljningen under 2025.
Fjärde kvartalet
Under det fjärde kvartalet uppnådde vi en omsättning på 12.94 MSEK (7.23 MSEK Q4 2022) med ett resultat på 886 TSEK (-1,6 MSEK Q4 2022). Det innebär en omsättningsökning med +76% jämfört med föregående år. Bruttomarginalen landade på 44% vilket är en förbättring mot föregående år (33% Q4 2022).
Under det fjärde kvartalet så lanserade vi vår The Original Espresso maskin i en ny svart finish. Det var en viktig lansering för oss och vi hade en stark efterfrågan på produkten från våra distributörer, återförsäljare och konsumenter. Tillsammans med den här lanseringen så lanserade vi också vår mjölkskummare i samma svarta utförande tillsammans med två nya kaffesmaker. Lanseringen var lyckad och vi kommer att fortsätta att bredda vårt sortiment då det är en viktig del i vår tillväxtstrategi.
Inför vår julkampanj genomförde vi flera initiativ tillsammans med återförsäljare som Nordiska Galleriet och NK för att driva försäljningen. Vi är otroligt nöjda med försäljningen via våra återförsäljare under Q4 och vi ser att vi växer vår gemensamma försäljning YoY trots ett tufft retail klimat.
Väsentliga händelser fjärde kvartalet:
- Under oktober meddelas att Sjöstrand lanserar The Original Espresso maskin i svart finish
- Under oktober meddelas att Sjöstrand tillsätter två nya roller med fokus på tillväxt
- Den 27-nov genomfördes en extra bolagsstämma där det beslutades om en riktad nyemission om totalt 4.392.412 serie B aktier till ett pris per aktie om totalt 0.79 kr. Bolagets aktiekapital ökas med 3 470 005,48 kronor och totalt inbringar emissionen 3.193.959,10 kr.
Framåtblick
Under 2024 kommer Sjöstrand att investera i tillväxt och vårt primära fokus kommer framförallt att vara att se till att vi minskar andelen av vår försäljning via distributörer som idag står för ca 70% av affären och istället se till att vi växer vår egen D2C kanal, retail samt vår hotellaffär.
Det är viktigt steg för oss att minska andelen av försäljningen som går via våra distributörer och istället bygga en starkare egen affär då det innebär att vi får en mycket större kontroll över vårt varumärke och i slutändan vår totala affär.
Under det kommande året så kommer vi också att se över våra nuvarande distributörer för att se till att vi jobbar med rätt typ av partners som kan hjälpa till att etablera Sjöstrand inom Premium Design segmentet samt se till att vi ger våra partners bättre förutsättningar (presentationsmaterial, produktutbildning, butiksinredning etc) för att optimera vår gemensamma affär.
Idag står vår kaffeaffär för ca 20% av vår totala omsättning. Kaffeaffären har en mycket större potential och det är en viktig kategori för oss då det är en konsumtionsvara med ett högt antal återkommande kunder. Målet inför 2024 är att växa kaffeaffären med ca 60% och vi har en hel del intressanta produktlanseringar som ska hjälpa oss att nå våra tillväxtmål.
Vi räknar med en fortsatt hög dollar under 2024 men vi ser flera tecken på att kronan håller på att förstärkas vilket kommer att ha en positiv påverkan på vår bruttomarginal.
John Ekeberg, Verkställande Direktör
Datum | 2024-02-16, kl 07:30 |
Källa | Cision |