Seamless Distribution Systems

Seamless Distribution Systems AB (publ) uppnår 66 miljoner SEK i besparingar från optimeringsprogrammet

REG

Seamless Distribution Systems AB (publ) (SDS) meddelar att man framgångsrikt har utfört sitt omfattande effektivitetsprogram, vilket har resulterat i årliga kostnadsbesparingar på 66 miljoner SEK. Detta resultat överstiger avsevärt den ursprungliga prognosen på 35-40 miljoner SEK och speglar företagets fortsatta fokus på operativ excellens och finansiell disciplin.

Av de totala besparingarna har 44 miljoner SEK redan implementerats, medan ytterligare 22 miljoner SEK har identifierats och kommer att genomföras under tredje kvartalet 2025. Dessa åtgärder kommer att återspeglas fullt ut i SDS:s finansiella resultat från och med den 1 januari 2026.

Optimeringsprogrammet understryker SDS:s åtagande att stärka lönsamheten, förbättra kassaflödet och driva långsiktigt aktieägarvärde.

SDS förbättrar sin verksamhetsmodell för att säkerställa högre nivåer av effektivitet och produktivitet. Genom att anta nya arbetssätt och utnyttja AI-drivna verktyg och processer bygger företaget en mer agil, effektiv och innovativ organisation. Dessa framsteg kommer att göra det möjligt för SDS att leverera större värde till kunder och partners samtidigt som man behåller ett skarpt fokus på hållbar tillväxt.

Kommentar från VD

"Detta markerar ett avgörande steg mot att bygga ett smidigare, starkare och AI-drivet SDS", säger Martin Schedin, VD för Seamless Distribution Systems. "Med dessa effektivitetsåtgärder på plats kommer företaget att täcka alla driftskostnader, inklusive räntor på obligationen. Genom att kombinera kostnadseffektivitet med smartare arbetssätt positionerar vi företaget för att skapa hållbar lönsamhet och långsiktigt värde för våra aktieägare, kunder och partners."

För mer information kontakta:

Jens Ålander

CFO

+46 73 095 82 69

jens.alander@seamless.se

OM SDS

SDS är ett svenskt internationellt mjukvaruföretag som är specialiserat på mobila betaltjänster för mobiloperatörer, distributörer, återförsäljare och konsumenter. SDS säkerställer att telekomoperatörer kan sälja samtalstid, data och tilläggstjänster där SDS produkter och tjänster hanterar upp till 90 % av Teleoperatörens försäljning. Idag har SDS implementerat lösningar inom fintech, avancerad analys och Retail Value Management och där dessa produkter har lyckats omvandlas de till så kallade SaaS-lösningar.

SDS har cirka 250 anställda i Sverige, Frankrike, Belgien, Rumänien, Sydafrika, Ghana, Nigeria, Förenade Arabemiraten, Pakistan och Indien. SDS hanterar årligen mer än 15 miljarder transaktioner värda över 14 miljarder USD. Via över 3 miljoner månatliga aktiva återförsäljare av digitala produkter betjänas, indirekt, mer än 1100 miljoner konsumenter globalt.

SDS aktie är noterad på Nordic Growth Market (NGM).

Datum 2025-09-04, kl 08:30
Källa beQuoted
200 kr till alla nya kunder! Just nu får alla nya kunder på Nordnet 200 kronor insatta i fonden Nordnet One Offensiv. Erbjudandet gäller mellan 1:e och 30:e september!
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet