Delårsrapport januari-juni 2025

MAR

Hög omsättning och förbättrad marginal.

ANDRA KVARTALET

  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 178,1 MSEK (179,8).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 18,1 MSEK (17,1).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,33 SEK (0,44).

ÅRETS SEX FÖRSTA MÅNADER

  • Koncernens nettoomsättning uppgick till 301,2 MSEK (309,2).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 22,5 MSEK (32,2).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,52 SEK (0,63).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER ANDRA KVARTALET

  • Railcare har etablerat nya röjningslok i Gävle och Ånge.

VD-KOMMENTAR
Nettoomsättningen för det andra kvartalet uppgick till 178,1 MSEK (179,8) och rörelseresultatet uppgick till 18,1 MSEK (17,1). Det motsvarar en rörelsemarginal på 10,2 procent (9,5).

- Vi levererar ett starkt andra kvartal med hög omsättning och förbättrad marginal. Då ska vi även komma ihåg att vi jämför oss med ett starkt andra kvartal under fjolåret. Omsättningen i entreprenadverksamheten sjönk som väntat då vi inte haft något större entreprenaduppdrag detta kvartal, men omsättningsökningen i både transport- och tekniksegmenten väger upp minskningen i entreprenadverksamheten. 

Tillväxtresan fortsätter enligt plan
Med målet att omsätta 1 000 MSEK med en rörelsemarginal på 13 procent för helåret 2027, fortsätter vi arbetet att utveckla organisation och arbetssätt för att möjliggöra att målen kan uppfyllas. Vi har en bra position på marknaden inom alla våra verksamheter. Det stora underhållsbehovet på järnvägen innebär att volymen underhållsåtgärder som planerats in de kommande åren är hög. Det finns avsatta medel i infrastrukturplanen och utmaningen är snarare att få så mycket gjort på så kort tid som möjligt, med högt säkerhetsfokus. ”Depåstopp” som vi kallar det på Railcare.

I tekniksegmentet ligger fokus den närmaste tiden på att färdigställa våra egenutvecklade MPV-maskiner samtidigt som vi utför externa uppdrag i verkstäderna, både i Skelleftehamn och Långsele. Långsiktigt strävar vi efter att utöka vårt erbjudande oavsett om det handlar om nybyggnation, livstidsförlängning eller löpande underhåll. Försäljningsarbetet har även intensifierats för att öka andelen externa uppdrag i Skelleftehamn. Patrik Söderholm, tidigare ansvarig för verkstaden i Långsele, har utsetts till Affärsområdesansvarig för Teknik och ingår numera i koncernledningen. Det är viktigt att skapa synergier mellan verkstäderna och att vårt goda rykte bland externa kunder gynnar hela segmentet.

Transportverksamheten fortsätter att växa och under det andra kvartalet etablerades röjningsloken i Gävle och Ånge. Det pågår ett antal större spårbyten vilket har bidragit till att volymen entreprenadtransporter varit hög. Vår höga leveranssäkerhet är utmärkande i branschen och det ger oss goda förhoppningar att kunna erhålla nya transportuppdrag de kommande åren, vilket är nödvändigt för att klara uppsatta mål.

Verksamheten i Storbritannien
I verksamheten i Storbritannien har volymerna varit låga sedan pandemin bröt ut och när Storbritannien gick ur EU. I likhet med den svenska verksamheten har vi ett ramavtal med Network Rail. Ramavtalet ger inga volymgarantier utan reglerar ersättningen per skift. Nuvarande avtal gick ut den sista juli i år och vi har nu pågående diskussioner med Network Rail om ett nytt ramavtal. Vi diskuterar även alternativa upplägg för att säkra en grundvolym i Storbritannien. Utfallet av dessa diskussioner kommer att vara avgörande för den brittiska verksamhetens framtid. 

Fortsatt stora utmaningar på järnvägen ger möjligheter för Railcare
Även denna sommar har utmaningarna på järnvägen varit stora. Ett antal större avbrott i järnvägstrafiken har påverkat både resenärer och godsägare. Frustrationen växer och det är nödvändigt att kraftfulla åtgärder tas till för att göra järnvägen robust och tillförlitlig i ett långsiktigt perspektiv. Lägg till klimatförändringarna som medför snabbare väderomslag och stora nederbördsmängder på sina håll. Det är faktorer som måste tas in i beräkningen vid byggnation av ny infrastruktur och underhåll av befintlig. Medvetenheten om problemen finns där. Det är snarare synen på vad som är lösningen som skiljer sig mellan olika parter. Att vi behöver ett effektivt järnvägsunderhåll, där både maskin, metod och medarbetare samspelar, är dock alla överens om.

Railcare har ett gott rykte i branschen och förknippas med nytänkande och problemlösning. Vi gör det vi kan för att ta vårt ansvar för att bidra till en robust och tillförlitlig järnväg.

Mattias Remahl
Verkställande direktör 

Datum 2025-08-14, kl 07:30
Källa MFN
Hej Serverägare! Har du problem med troll och spam? Nu finns möjligheten att sätta en liten avgift, t.ex. 20kr, på discord invites och därmed stoppa många återkommande troll samtidigt som du tjänar lite pengar. Kolla in Invite Paywall.