ProfilGruppen AB: Ny organisation av ProfilGruppen

MAR

ProfilGruppen inför en ny organisation baserad på fyra resultatområden istället för den funktionsindelade organisation som hittills använts. Den nya strukturen bygger på de väsentlig olika typer av affärer som ingår i ProfilGruppens verksamhet.

Resultatområdena blir:
•Extrusions
•Components
•Contract manufacturing
•Risk management

Fredrik Uhrbom har utsetts till chef för resultatområde Contract manufacturing samt till vVD i koncernen. Fredrik har varit i ProfilGruppen sedan 2013, senast som Marknads- och försäljningschef.

Patrick Massana har utsetts till chef för resultatområde Components. Patrick har varit i ProfilGruppen sedan 2013, senast som försäljningschef Sverige, Norge och Finland.

Özkan Kosmaz har utsetts till chef för resultatområde Extrusions. Özkan har varit i ProfilGruppen sedan 2023, som chef för profiltillverkningen.

Alla tre har mångårig erfarenhet från branschen.

Det fjärde området utgörs främst av de marknadsaktiviteter där vi tar riskpositioner på aluminiummarknaden. Denna affär sköts av vårt strategiska inköp som rapporterar till koncernens CFO, Johan Löfmark.

Syftet med omorganisationen är att bättre kunna anpassa och leverera den service marknaden efterfrågar. I detta omfattas även att utvidga vårt erbjudande. Resultatområdenas affärsmässiga och finansiella betingelser är väsentligt olika och de kommer att utveckla sina respektive affärsmodeller. Genom förändringen kopplas försäljning, produktion och logistik ihop på ett mer effektivt sätt.

Uppdelningen innebär inga förändringar i kundernas säljkontakt.

Omorganisationen innebär att styrning och samordning av verksamheten i ökad utsträckning ligger på resultatområdescheferna och att vd mer kan fokusera på koncernens långsiktiga utveckling. Samtidigt skapas det utrymme för förvärvsmöjligheter.

Datum 2024-10-22, kl 14:52
Källa MFN
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 100 000 sidvisningar och 15 000 unika besökare per månad. Vår discord har över 6000 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!