PowerCell Sweden
PowerCell levererar till världens första vätgasdrivna bulkfartyg
PowerCell Group har säkrat kontraktet för att leverera bränslecellsystemen till två vätgasdrivna bulkfartyg som ska byggas av GMI Rederi AS. Kontraktet, värt strax över 40 MSEK, omfattar 14 st Marine System 225-enheter för +3 MW kraftproduktion, samt ingenjörstjänster. Leveranserna är planerade till 2026–2027.
Ordern stärker den starka utvecklingen för Marine System 225, som nu används allt mer och allt bredare inom marina applikationer. Genom att inkludera bulkfartyg i portföljen visar systemet sin flexibilitet och konkurrenskraft även i krävande segment inom sjöfarten.
Varje fartyg kommer att utrustas med sju Marine System 225-enheter och kan därmed drivas helt utan utsläpp genom att ersätta fossila bränslen med förnybar vätgas. Med en längd på 85 meter och en dödvikt på 4 000 ton blir de världens första vätgasdrivna bulkfartyg när de sjösätts i början av 2027.
GMI Rederi utvecklar fartygen, medan eCap Marine i Tyskland ansvarar för integration och certifiering av vätgassystemen. Projektet har fått stöd från den norska statens Enova-fond och NOx-fonden, och ingår i Green Shipping Programme, ett offentlig–privat samarbete för att påskynda grön innovation inom sjöfarten.
Stig Kallestad, Marine Director inom PowerCell Group, säger:
”Det här projektet visar hur långt Marine System 225 har kommit i att bevisa sig som en pålitlig och konkurrenskraftig lösning inom sjöfarten. Bulkfartyg är mycket krävande tillämpningar, och att vår teknik väljs här visar att vätgas och bränsleceller är verkliga lösningar för verkliga operationer.”
Richard Berkling, CEO för PowerCell Group, tillägger:
”Vi fortsätter att bredda användningen av vårt Marine System 225, och med GMI Rederi tar vi nu steget in i bulkfartyg, ett nytt och viktigt segment inom sjöfarten. Regleringar som ETS-handel och IMO:s krav driver den ekonomiska brytpunkten i riktning mot bränsleceller, vilket gör dem till ett konkurrenskraftigt och framtidssäkert val för operatörer. Det här handlar inte bara om två fartyg; det handlar om att sätta en ny standard för utsläppsfri sjötransport.”
Torstein Holsvik, CEO på GMI Rederi, kommenterar:
”Dagens bulkfartyg är föråldrade och vi behövde tänka helt nytt. Efter noggrann utvärdering av teknikmognad, bränsletillgång och kostnadseffektivitet valde vi komprimerad vätgas med bränsleceller som den mest framtidssäkra lösningen.”
Med denna order stärker PowerCell sin position som en ledande leverantör av bränslecellsystem för sektorer som är svåra att elektrifiera, som marin, flyg och kraftproduktion. Vi gör det genom verkliga projekt som påskyndar övergången till hållbar energi.
Datum | 2025-09-30, kl 15:15 |
Källa | MFN |
