OptiCept Technologies

OptiCept Technologies - Aktieägarbrev september 2022

När sommaren 2022 nu lider mot sitt slut kan vi blicka tillbaka på intensiva månader som givit oss den högsta orderingången i OptiCepts historia. Vi är på god väg att etablera en ny industristandard med oliveCEPT®, samtidigt som vi utvecklar nya applikationer för marknader med än större potential. Inom OptiBoost® pågår det intensivt säljarbete både i Sverige och internationellt, vi arbetar vidare med våra etablerade relationer och har diskussioner med fler nya potentiella kunder.

Nu har vi nästa generations oliveCEPT® framme genom BALDER. BALDER möter kundernas behov på högre kapacitet och detta i kombination med att vi skapat oss en bättre förståelse för olivmarknaden, gör att vi nu haft rekordhög orderingång under sommaren, i nivå med total orderingång de senaste 3 åren.
Vi ser en fantastisk potential med de oliveCEPT® avtal vi tecknat i år. Vi har skrivit avtal med stora kunder som Jaén COOP, Uniò, DePrado och Acesur. Bara genom dessa öppnar vi upp en potentiell installerad bas på närmre 400 maskiner. Skulle vi lyckas med att täcka 50% av våra nyligen tecknade kunders totala kapacitet, vilket inte är orimligt över ett antal år, så innebär detta en försäljning motsvarande 750 Miljoner SEK, bara på dessa. Så vi är på en fantastiskt spännande resa med vår CEPT teknologi som i grunden kan effektivisera och göra livsmedelsindustrin mer hållbar.
Vår organisation har stärkts löpande och kompetensnivån är mycket hög. Det har bidragit till att, bland annat oliveCEPT®, har förbättrats, stabiliserats och optimerats.

Under sommaren har vi även rullat ut wineCEPT® på marknaden, samarbetet med vår partner HTS är startat och våra första behandlingar är i full gång i Italien. Vin är den överlägset största marknaden vi är verksamma på, här finns en fantastisk möjlighet för oss att växa. wineCEPT® kan användas både för att utvinna mer och bättre juice till druvproduktion. wineCEPT+® förlänger både hållbarheten samt minimerar behovet av tillsatser. Kombinationen av detta öppnar dörren för bättre viner och mer organiska viner. Det totala uppskattade marknadsvärdet uppgår till 317 miljarder € och förväntas dessutom växa till 425 miljarder € till 2028. Under hösten planerar vi att jobba vidare med HTS och de progressiva vingårdarna vi nu samarbetar med.

oatCEPT® har positiva utvärderingar och analyser från tidigare perioder. Vi avvaktar nu de sista resultaten efter långtidslagring av produkten som vi tillverkade i somras, innan vi går i kommersiellt skede. Vi vet att marknaden har höga förväntningar på vad oatCEPT® kan göra, något vi också har. De positiva effekterna vi ser är många, vi producerar en havredryck som skummar bra, samt är tät och krämig i konsistensen, samtidigt som vi minskar sedimentering och förbättrar näringsinnehållet. Vi möjliggör detta utan tillsats av skumbarhetsenzym som idag behövs vid tillverkningen, vilket förbättrar lönsamheten för producenterna och möter marknadens krav på en “clean-label” produkt.

Vi har också hunnit med att starta upp juiceCEPT+® hos det italienska forskningsinstitutet CREA för förlängd hållbarhet på juicer. Fokus är på att förbättra hållbarheten på känsliga juicer. Framförallt skördas dessa frukter under september och vi ser framemot resultaten under hösten.

Covid-19 restriktionerna lättar äntligen i Kina vilket möjliggjort fortsatta tester hos ZhongWu och att vi kunnat initiera diskussioner med ytterligare stora aktörer i Kina inom juice segmentet. Vår förhoppning är också att återuppta testerna med Coca Cola gällande kallbryggt grönt te under 2022 sista månader som också försenats på grund av nedstängningen.

Vi är mycket nöjda med hur OptiBoost for cut flowers nyttjas hos Dagab och APH. Vi har nu börjat behandla mixade buketter och har fått mycket positiv feedback.

Installationen av OptiBoost i sydamerika är nu genomförd. Inom kort påbörjas utvärderingen och behandling av rosor hos EQR i Ecuador. Detta är en viktig milstolpe för oss och ett viktigt första steg in på den sydamerikanska och därmed nordamerikanska marknaden.

Utvärderingen av OptiBoost hos Flamingo International Group i UK närmar sig sitt slut, det samma gäller Porta Nova i Holland, vi ser framemot resultaten och dom fortsatta diskussionerna.

Samtidigt pågår diskussioner med aktörer i Sverige och internationellt, OptiBoost kommer förändra snittblomsindustrin i grunden, det är jag helt övertygad om. Att implementera nya teknologier i konservativa branscher tar tid men behovet är stort, både ur ett miljö-, kvalitet- och lönsamhetsperspektiv.

Gällande OptiBoost for cuttings har vi mycket spännande diskussioner med världsledande aktörer inom skogsindustrin. Här har vi goda förhoppningar om ett stundande genombrott. Intresset är stort då vår produkt visar på tydliga vinster både ur ett ekonomiskt och hållbarhetsperspektiv.

Långsiktigt har OptiCept mycket goda förutsättningar, vi är en disruptiv kraft inom flera områden och potentialen är väldigt spännande. Vårt fokus är fortsatt att göra rätt saker i rätt tid och rätt ordning – det tar oss steg för steg framåt.

För den som vill ha lite mer ingående fakta kring OptiCept och potentialen i den patenterade teknik vi arbetar med så vill jag avslutningsvis passa på att tipsa om media vi varit med i, eller omnämnts i under de senaste veckorna. Dessa inslag ger en väldigt god överblick av de möjligheter som ligger framför bolaget.

Opticept i Penserpodden, från minut 51,25 diskuteras OptiCept:

Analytikerpresentation Hjalmar Jernström

Opticepts VD, Thomas Lundqvist presentation bolagsdagen

Intervju med Opticepts VD, Thomas Lundqvist

Datum 2022-09-06, kl 12:30
Källa MFN
SAVR är investeringsplattformen som utmanar branschen och gör det både enklare och roligare att investera. Betala aldrig för mycket! Alla aktier och ETF:er från 1 kr, och få upp till 50 % rabatt på alla fonder. Automatiskt courtage och samma enkla prismodell på alla marknader.
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet