OptiCept Technologies
OptiCept Technologies – Aktieägarbrev Juni
En månad har passerat sedan förra Aktieägarbrevet och hos oss på Opticept är vi nu inne i ett mycket intensivt skede. Vi närmar oss slutfasen i många positiva pågående kunddiskussioner, både på plant och food sidan. Intresset för våra teknologier fortsätter vara väldigt stort och vi samtalar med nya världsledande företag, inom båda vertikalerna. Vi fortsätter också vår planerade expansion, både organisatoriskt i Lund och genom vårt nya kontor i Barcelona, men också genom att vi bygger ut vår supply chain och kvalificerar nya leverantörer.
Planttech
Leveranserna till Dagab från APH flyter på mycket bra och vi får många uppmuntrade kommentarer från nöjda roskonsumenter runt om i Sverige. Vi tackar för all positiv feedback! Själv njuter jag fortfarande av den OptiBoostade rosbukett jag fick på vår bolagstämma. Den har när detta skrivs stått fint i 17 dagar och ser ut att klara några dagar till. Utvärderingarna från Flamingo International Group, MM Flowers och Porta Nova närmar sig sitt slut och vi ser med tillförsikt fram emot resultaten.
Delar av OptiBoost teamet är precis hemkomna efter en vecka i Miami på FloriExpo, Nordamerikas största B2B-evenemang exklusivt för blommor. På FloriExpo träffade vi framför allt leverantörsledet och köpare av olika blomsterkategorier. Totalt fanns där 1 500 bransch representanter och 225 globala leverantörer av blommor närvarade. Resan gav mycket bra gensvar och vi har nu många nya leads att jobba vidare med.
OptiBoost för sticklingar är något vi har lagt extra mycket arbete på senaste tiden. Vi har snabbt tagit fram och lanserat en maskin som vi kallar Saga (mindre version av Freja som används för snittblommor). Det är spännande att följa det stora intresset för sticklingar, främst kring Eukalyptus, men även för sticklingar från andra träd och buskar som tex Kaffe. Här går vi snabbare fram i dialog med många stora bolag än vad vi förväntat oss. Vi tror mycket på detta segment, som öppnar en marknad med stor potential.
Foodtech
Lanseringen av Balder, som klarar produktion upp till 10 ton per timme, har öppnat upp nya stora marknader som juice och vin för oss. Den större kapaciteten öppnar också dörren till det stora producenterna i Olivsegmentet på Iberiska halvön (som står för 44% av världens produktion). Vi öppnar nu vårt kontor i Barcelona för att finnas fysiskt på plats för att bemöta det intresset som redan finns och för att etablera en lokal supportorganisation. Vi har som tidigare kommunicerat varit aktiva i samtal med flertalet av världens största producenter, detta är samtal som fortlöper.
Nyligen fick vi genomslag med juiceCEPT+ där vi placerar en maskin i Italien, hos CREA. En respekterad forskingshub i Italien. Resultaten från detta projekt kan ge oss en språngbräda in i marknaden för juicer eftersom man behöver förbättrad hållbarhet för juicer som inte tål värmebehandling.
Analysen kring möjligheterna för dryCEPT fortskrider, resultaten från Steinicke och avtalet har gett ett bra avstamp inom en välmående sektor av livsmedelsbranschen. Vi har här testat flera olika sorters livsmedel och har positiva resultat att bära med oss in i marknaden, inom mer än morötter.
Sammanfattning
De är mycket på gång i OptiCept. Kommersiellt arbetar vi för att avsluta pågående förhandlingar och utvärderingar, samtidigt förbereder vi oss för leverans, installation och framgångsrik drift av nya modeller och nya kundinstallationer. Forskningsmässigt har vi fortsatt många pågående och även nya spännande områden att utveckla.
Våra teknologier öppnar otroligt många och stora möjligheter, det är verkligen ett privilegium att vi har dessa möjligheter, men i detta ligger också vår största utmaning och det är vi ödmjuka inför. Mycket av mitt fokus framöver kommer därför att riktas mot att vi prioriterar rätt saker, stänger affärer och att vi har fullt fokus på att leverera för nöjda kunder under andra halvåret.
Thomas Lundqvist, VD OptiCept Technologies.
Datum | 2022-06-13, kl 11:00 |
Källa | MFN |
