OptiCept Technologies

OptiCept Marknadsuppdatering - Hög aktivitetsnivå inom FoodTech

OptiCept Technologies VD, Thomas Lundqvist, ger en statusuppdatering för OptiCepts aktiviteter inom FoodTech.

Vi lägger nu mycket intensiva veckor bakom oss och påbörjar minst lika intensiva veckor med ytterligare införsäljning, installationer och uppstart av främst oliveCEPT.

Under hösten ska framförallt ett antal oliveCEPT BALDER, men även ODIN startas upp hos de stora producenterna i Spanien och Portugal. Vi återupptar utvärderingarna hos exempelvis Acesur, en av världens största olivoljeproducenter med en årlig omsättning på 600 miljoner Euro. Hos Lagar Herdade Vale Formoso i Portugal som har totalt 6 extraktionslinjer som sammantaget kan hantera 2500 ton oliver per dag, vilket gör dem till en av Portugals största producenter. Även Almazara de Muela som är ett familjeägt bolag med kontor i USA, kända för sin högkvalitativa olivolja. Bolaget har mottagit mer än 160 utmärkelser i 28 länder och är störst i sin region.

Vi har förlängt hyresavtalet med Unio, som är norra Spaniens största olivoljeproducent och en kooperativ federation som för närvarande samlar 186 kooperativ från Spaniens medelhavsregioner. Dem driver idag 10 olivoljeanläggningar i egen regi.

Vi har totalt 8 oliveCEPT kontrakterade hos 6 kunder på Iberiska halvön sedan innan som alla kommer ställas ut. Dessa står redan under kommersiellt avtal och kan inbringa signifikant kapital för OptiCept och har självklart mycket stor potential att utvecklas än mer på sikt.

I Frankrike har vi sedan tidigare goda resultat, det bekräftar bland annat Moulin D’Olivette, en oliveoljeproducent baserad i Provence. Dem har installerat en oliveCEPT och uppnått fantastiska resultat. Deras “Mill Director” ställde upp och berättade om sin kundupplevelse i en video som väckt uppmärksamhet bland andra franska producenter. (Se videon här)

Utöver de existerande kontrakten har även kommersiella avtal tecknats med kooperativet Ntra. Sra. De la Piedad samt Aceites Canoliva, båda med sin verksamhet i Spanien. Vidare jobbar vi aktivt med att få ut flera ODIN och THOR framför allt på iberiska halvön, men även i Frankrike och i Tunisien.

Som tidigare nämnts har vi genomfört en utvärdering av ananasjuice med Dole. Resultaten var allt vi kunde önska och produktionsanpassning hos Dole planeras genomföras i september som underlag för den slutliga offerten till den aktuella produktionslinjen, som har behov av upp till 6 BALDER enbart för extraktion. Utöver detta finns intresse för förbättrad extraktion av Bromelain, som är ett protein som finns i ananas och används för tillverkning av kosmetika, i medicin och som köttmjukgörare.

Dole Asia producerar på ytterligare tre siter. Ananasjuice produceras även hos andra Dole-bolag. En BALDER har ett listpris på 350 000 Euro.

De goda resultaten för ananasjuice innebär att vi agerar och satsar extra inom denna nisch. Resurser har avsatts för att bearbeta marknaden. Juice är en stor marknad och enbart ananasjuice uppskattas generera 7 miljarder USD årligen, en marknad som dessutom förväntas växa de kommande åren. Med resultaten från Dole i ryggen ser vi stora möjligheter och intresse finns redan från flera aktörer. Denna satsning görs inledningsvis i Asien och Kina där vi har ett bra upparbetat nätverk. I och med att metoden fungerar bra på ananas har vi goda förhoppningar om att kunna använda applikationen till andra juicer hos Dole, men även till andra producenter. En order från Dole är naturligtvis en viktig dörröppnare som medför en mycket stor potential.

Här kan även nämnas att samma satsning görs för sticklingar i just Asien då resultaten vi uppnått i Sydamerika börjar uppmärksammas i industrin vill vi nyttja de ingångar vi har i Asien. Där finns en omfattande skogsindustri som passar OptiBoost-applikationen väl.

Vi har tidigare kommunicerat goda resultat inom havredryck. Vi ser att vi har möjligheten att kunna etablera en partner här, då vi har positiva diskussioner med ledande aktörer inom branschen. Även inom stärkelseextraktion ur potatis närmar vi oss nästa steg i kommersialiseringen. Vidare har vi goda resultat för extraktion av näringsämnen ur avokadokärnor, här har vi kommit långt med en betalande kund.

Vi ser även ett växande intresse för att PEF behandla livsmedel som skall frysas. Detta jämnar ut vätskenivåerna i produkten innan infrysning vilket leder till mindre förluster efter upptining. Här finns möjlighet att närma oss en marknad som år 2023 uppskattas till cirka 340 miljarder USD, potentialen i denna applikation är mycket stor, i huvudsak för JÖRD då det mest rör sig om fasta livsmedel.

När det gäller dryCEPT ser vi också potential till nya installationer och vi vill hitta rätt partner för att ta nästa steg. Vår befintliga installation hos Steinicke har hittills fokuserat på morötter, men nu pågår ett samarbete kring att utöka detta till att behandla andra produkter.

Vi ser fram emot en höst präglad av aktiviteter inom våra prioriterade områden, spetsade med nya affärsmöjligheter som vi utvecklar tillsammans med betalande kunder.

Datum 2023-08-15, kl 14:15
Källa MFN
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 100 000 sidvisningar och 10 000 unika besökare per månad. Vår discord har över 5000 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!