OptiCept Technologies

Marknadsuppdatering – stora förhoppningar inför kommande olivsäsong efter positiv feedback

OptiCept Technologies VD, Thomas Lundqvist, ger en statusuppdatering för affärsområdet olivolja och applikationen oliveCEPT och ser potential till flera avslut i år och möjligen även flera installationer per kund.

Efter en intensiv vecka på Iberiska halvön och möten med våra viktigaste kunder och de ledande bolagen inom olivindustrin har jag mycket goda förhoppningar inför stundande säsong och resten av året.

Vår målsättning för den här säsongen är att sälja från vårt lager av ODIN och THOR samt konvertera våra BALDER installationer till kommersiella långsiktiga avtal, något vi hoppas uppnå under Q4 i år. Strategin som vi implementerat, goda testresultat och kundrelationer gör att jag ser det som en realistisk målsättning.

Vår strategi leder sakta men säkert till att oliveCEPT vinner acceptans på marknaden, mycket beroende på vår lokala närvaro med personal och kontor i Spanien samt att vi lyckats skapa samarbete med världsledande aktörer. Samarbetet med De Prado i Portugal intensifieras genom att en BALDER nu installeras på deras anläggning i Chile där vi under april kommer att köra olivsorten Arbequina.

Föregående olivsäsong var väldigt svår för många olivoljeproducenter på Iberiska halvön. Torka, sen skörd och därefter skyfall gjorde att kvalitén på oliverna sjönk avsevärt och volymerna blev väldigt små. Förutsättningarna var minst sagt utmanande. Siffror gör gällande att produktionen i Spanien sjönk med 50% jämfört med föregående år.

Vi har goda resultat men de låga volymerna av EVOO (extra virgin olive oil) hos våra kunder gör att vi i vissa fall kommer inleda kommande säsong med att avsluta vårt testprotokoll från föregående säsong. Detta görs under Q3-Q4. Då ser jag potential till flera avslut i år och möjligen flera installationer per kund. Trots årets svåra förutsättningar är många av de kunder vi knutit till oss mycket positiva till oliveCEPT. Dom är väl införstådda med att industrin har ett skriande behov av ny teknologi, inte mycket har skett gällande processförbättringar de senaste 30 åren.

Potentialen hos de kunder som nu testar oliveCEPT är väldigt stor, exakt försäljningspotential är svår att uppskatta eftersom företagen ofta är organiserade i kooperativ med flera anslutna enskilda producenter, men det rör sig totalt sett om en möjlig ordervolym överstigande 500 MSEK.

Under säsongen 2022-2023 har vi arbetat med det spanska forskningsinstitutet IFAPA för att analysera effekten av PEF-teknologin. Två huvudsorter av oliver har testats under dessa försök; Arbequina och Picual, med bra resultat för båda sorterna. Vi ville skapa ett mer gediget vetenskapligt underlag i våra diskussioner med kunder, med utfallet från IFAPA har vi än mer på fötterna när vi nu närmar oss fler producenter under 2023. Vi inleder våren med att arrangera ett evenemang där vi bjudit in industrin för att presentera resultaten tillsammans med IFAPA.

Avslutningsvis vad gäller Iberiska halvön har vi även under året förhandlat med Santander Bank, och satt upp ett program som nu möjliggör förmånlig finansiering för våra kunder.

Vi har uppnått mycket goda resultat för högkvalitativa producenter i Frankrike och har nöjda kunder som vi nu fakturerar. Där har vi flera goda referenser som vi kan nyttja för att expandera. Vi arbetar här med en agent med ett stort nätverk och har bra förutsättningar för att växa vår kundstock inför säsongen. Nu ska vi bygga vidare på detta med hjälp av dessa kunder som referenser. Utöver detta har vi också pågående diskussioner med kunder i Tunisien och Grekland om försäljningar i år.

I Italien har vi haft 3 maskiner ute under säsongen, alla har levererat bra resultat men vi fastnar tyvärr i diskussioner kring finansiering och EU-bidrag. Vilket bekräftar att vår satsning på Iberiska halvön och väletablerade producenter är snabbaste vägen framåt. Vi kommer ännu tydligare arbeta med den typen av kunder framöver.

Så om vi summerar har vi väldigt goda förutsättningar att uppnå vår målsättning, med goda kundrelationer, ny finansieringslösning och nya vetenskapliga studier i ryggen. Det står klart att vi hittat rätt kunder att arbeta med, vår strategi ligger fast och efter de positiva signaler jag fått så har jag mycket höga förväntningar på kommande säsong. Nu väntar ett intensivt arbete och har mycket spännande aktiviteter framför oss!

Datum 2023-04-03, kl 11:45
Källa MFN
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 100 000 sidvisningar och 10 000 unika besökare per månad. Vår discord har över 5000 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!