Nosa Plugs AB: Bokslutskommuniké 2023

MAR

Januari - December 2023

VD har ordet
Vi slår vårt tidigare försäljningsrekord från Q2 i årets sista kvartal och ökar omsättningen i Q4 med 84 % jämfört med samma period föregående år. En stor del av den starka försäljningen är hänförlig till den lyckade lanseringen av det senaste tillskottet i produktportföljen: NOSA smell training. Samtidigt är vi inte nöjda med omsättningstillväxten för helåret, då vi kommer in ca 5 % under det lägre intervallet om 60 % tillväxt. Anledningen till detta är att vi knöt flera distributörsavtal i slutet av december, vilket tyvärr medförde att en del av intäkterna istället faller över på januari 2024. Samtidigt når vi samtliga övriga milestones kopplat till försäljning under året, gällande exempelvis; antal nya distributörer, antal upphandlingar och lansering av NOSA smell training. Detta stärker vår tilltro till vår långsiktiga strategi och vi spänner nu bågen för fortsatt stark tillväxt under 2024, samtidigt som vi arbetar mot att nå lönsamhet i befintlig produktportfölj.

Den stora händelsen under kvartalet var givetvis lanseringen av NOSA smell training som skedde under världens största mässa för medicintekniska produkter – Medica. Mottagandet har varit mycket positivt, både från slutanvändare och från professionen. Lanseringen markerade det första steget i en trestegsraket där vi nu har exekverat första fasen; att lansera i egna kanaler, primärt via webshop samt Amazon. I nästa steg lanserar vi nu ut tillsammans med återförsäljare och distributörer för att i sista steget - när vi har erhållit resultat från den kliniska studien - lansera via apotek. Produkten är utformad och anpassad för e-handel och även i apotekskanalen kommer fokus vara på e-apoteken. Sedan december är NOSA smell training även godkänd för försäljning i UK och denna strategiskt viktiga marknad genererar nu intäkter. Vi har sett en fin försäljningsutveckling för smell training och räknar nu med att skala upp försäljningen ytterligare, i takt med att vi knyter fler säljpartners samt blir än mer effektiva i våra marknadsföringskampanjer. Likt övriga produkter i sortimentet fokuserar vi en stor del av marknadsbudgeten till samarbeten med influencers och avser fortsätta denna strategi, i kombination med ökad digital marknadsföring i sociala medier.

Bruttomarginalen för kvartalet landade på 66 % och är visserligen över vårt långsiktiga mål, men samtidigt pressad av den initiala manuella packningen av Smell training, som tillfälligt kommer ske till och med mars 2024. Vi arbetar nu med att flytta packningen av samtliga produkter till en extern partner, vilket beräknas ge en förstärkt bruttomarginal på samtliga produkter i sortimentet från och med Q2. Samtidigt räknar vi med något ökade produktionskostnader i kombination med utraderad valutamedvind, vilket gör att vi sammantaget räknar med att bruttomarginalen ligger kvar på dagens nivåer under första halvan av året.

Vi lanserade samtidigt som NOSA smell training även vår nya app för ökat stöd och compliance inom luktträning. Appen erbjuder användaren möjligheten att dels följa sin lukttränning och att ge feedback, men även att synkronisera kalendern för att få notiser och påminnelser, tillsammans med mycket annat.

Bearbetningen av NHS i UK fortskrider i ökande intensitet och vi har nu sakta men säkert börjat göra framsteg i arbetet med att få Odor control listad på ett framework. Vi arbetar intensivt med vår distributör Mediq för att kunna ta detta viktiga projekt hela vägen i mål, så att vi på riktigt kan komma igång med försäljningen i Europas näst största vårdmarknad. Vi har efter kvartalets utgång även erhållit positiva labbresultat avseende NOSA drug delivery. De positiva testerna visar att vi inte bara kan blanda in läkemedel i produkten, utan att vi även kan avge substansen både snabbt och över en längre tidsperiod. Detta innebär att vi så här långt har uppnått alla våra milstolpar och att vi nu växlar upp projektet inför nästa fas som består i att:
1) Upprepa test med fler läkemedelssubstanser
2) Initiera en mindre klinisk studie för att visa att produkten ej är skadlig samt indikation för korrekt dos.
Det är viktigt att poängtera att vi har för avsikt att utveckla en leveransplattform för läkemedel - inte ett nytt läkemedelspreparat. Detta innebär att vi själva inte kommer driva kliniska FAS 1, 2, 3-studier. Däremot kommer vi troligtvis göra en mindre fas-1 studie själva - i syfte att visa att produkten inte är skadlig samt vilken dos som är lämplig att avge i produkten. Denna process tar normalt inte mer än ca 2-3 år. En sådan studie kan vi sedan publicera och använda som kvitto på att vår teknologiplattform fungerar. Parallellt öppnar vi redan nu även upp för möjligheten att knyta strategiska samarbetspartners inom läkemedelsindustrin, så att de själva kan få utföra vidare studier för deras substanser i vår plattform. Vi håller även framgent fortsatt dörren öppen för att kunna tillverka och sälja OTC- substanser i egen regi. Målet är att på längre sikt kunna erbjuda vår teknologiplattform till ett flertal läkemedelsbolag, där vi innehar IP i form av patent och know how - medan våra partners tillför värdet av deras respektive läkemedelssubstans, i kombination med starka varumärken och sälj-marknadsresurser. Denna affärsmodell möjliggör för tillväxt inom flera parallella projekt, vilket öppnar upp för en tillväxt på en helt ny nivå.

Med den stärkta kassan sedan nyemissionen i december är vi nu redo att satsa helhjärtat med investeringar i ökade kapabiliteter för att kunna ta ”Drug delivery” ända till proof of concept. Vår befintliga produktportfölj beräknas fortsatt vara lönsam inom ett år. Vi kommer under 2024 därför framgent sär- rapportera kostnader hänförliga till drug delivery för att tydligare redogöra för våra framsteg och visa på styrkan i vår affärsmodell. Jag vill även passa på att tacka för ett fantastiskt första år som noterat bolag och vill rikta ett extra tack till alla nya och befintliga ägare som har bidragit till att vi blev en av Sveriges bäst avkastande aktier under 2023.

Finansiell utveckling 1 oktober-31 december 2023

  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 3 634 TSEK (1 975), en ökning med 84 % i förhållande till föregående år, vilket till stor del kan hänföras till försäljning till be- fintliga vårdkunder i Europa, samt som en följd av lanseringen av NOSA smell training.
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till -5 020 TSEK (-2 564). Rörelseresultatet har primärt försämrats dels som en följd av investeringar i produktutveckling, dels på grund av månatliga noteringsrelaterade kostnader i samband med notering på Nas- daq First North Growth Market.
  • Rörelseresultat före avskrivningar för peri- oden uppgick till -4 599 TSEK (-2 238).
  • Eget kapital vid periodens utgång uppgick till 26 750 TSEK (6 700)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,03 kr (-0,04).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till -5 150 TSEK (-1 751).
  • Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 1 185 TSEK (2 521). Efter årets ut- gång tillfördes bolaget genom nyemission 18,7 MSEK netto efter emissionskostnader


Finansiell utveckling 1 januari-31 december 2023

  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 10 393 TSEK (6 850), en ökning med 52 % i förhållande till föregående år, vilket till stor del kan hänföras till försäljning till befintliga och nya vårdkunder i Europa samt till ökad försäljning av NOSA allergy filter till konsumenter i Europa. Även ökad försäljning i USA samt lansering av NOSA smell training har bidragit.
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till -46 541 TSEK (-13 835). Rörelseresultatet för perioden inkluderar en jämförelsestörande post uppgående till 32 404 TSEK, vilken är en redovisningsmässig engångspost för börsplatsen, vilken motsvaras av skillnaden mellan nettotillgångarna i Nosa Plugs AB och värdet på emitterade aktier.
  • Rörelseresultat före avskrivningar för perioden uppgick till -45 056 TSEK (-7 451).
  • Justerat rörelseresultat för perioden, exkluderat kostnaden för börsplatsen, uppgick till -12 652 TSEK (-7 451).
  • Resultat per aktie uppgick till -0,29 kr (-0,29).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till-17 499 TSEK (-7 079)


Väsentliga händelser under perioden

  • NOSA genomför framgångsrikt två riktade nyemissioner som tillför bolaget ca 18,5 MSEK efter emissionskostnader. Likviden inflöt i januari månad. Även teckningsoptioner som vid full teckning utgör ett värde av ca 9,3 MSEK utgavs.
  • Extra bolagsstämma hölls i syfte att godkänna emissionen där stämman godkände styrelsens beslut i efterhand.
  • Lansering av NOSA smell training i Europa.
  • CE-märkning av NOSA smell training erhållen.
  • NOSA lanserar sitt luktskydd i Spanien och knyter exklusiva avtal med Iturri samt Bastos Medical.
  • NOSA lanserar i Frankrike och knyter exklusivt avtal med ABENA Frantex.
  • NOSA inleder samarbete med den holländska distributören QRS.
  • NOSA erhåller patent på NOSA allergy filter i fyra nya marknader.
  • Skarpa produktionstester av NOSA drug delivery har inletts.


Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • NOSA knyter första distributionsavtal för NOSA smell training
  • NOSA knyter avtal med distributör i Slovakien och tar emot order
  • NOSA har erhållit positiva testdata från oberoende laboratorium avseende ”NOSA drug delivery”.


Finansiell kalender

  • Årsredovisning år 2023 – publiceras den 10 april 2024
  • Delårsrapport kvartal 1 2024 – publiceras den 10 maj 2024
  • Delårsrapport kvartal 2 2024 – publiceras den 23 augusti 2024
Datum 2024-02-16, kl 07:30
Källa MFN
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 100 000 sidvisningar och 10 000 unika besökare per månad. Vår discord har över 5000 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!