MEKO
MEKO optimerar verksamheten i Danmark för att stärka sin position
MEKO bedriver verksamhet i Danmark genom FTZ, landets ledande grossist- och distributionsföretag med kundgrupper som verkstäder, bilåterförsäljare och andra grossister. I verksamheten finns starka varumärken som AutoMester, Hella Service Partner, Din Bilpartner och CarPeople.
Den förändring som nu genomförs innebär att områdena försäljning och logistik separeras och får dedikerade organisationer, vilket förbättrar möjligheterna till ökad försäljning och utökad kundservice. Därutöver väntas förändringen ge en varaktigt positiv resultateffekt på 19 miljoner danska kronor från och med 2024 (EBIT).
”Nu lägger vi grunden för att även i framtiden vara den mest kompletta partnern till våra danska kunder. Den optimerade organisationen gör att vi med full kraft kan utveckla affären och våra kundrelationer samtidigt som vi drar ännu större nytta av vårt högteknologiska centrallager i Odense som kommer att stå klart 2025. Detta bidar till vårt arbete att bygga ett starkare och mer lönsamt MEKO," säger Pehr Oscarson, vd och koncernchef på MEKO.
MEKO lanserade initiativet ”Building a stronger MEKO” i november 2023 för att öka lönsamheten och stärka bolagets position. Som två första steg infördes ett optimeringsprogram i Norge och effektiviseringar i Sverige. I initiativet ingår även att nå mer attraktiva inköpspriser, och att införa ett nytt affärssystem för ökade samordningsvinster.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Pehr Oscarson
Vd och koncernchef, MEKO
Telefon: +46 (0)8-464 00 00
Mail: pehr.oscarson@meko.com
Christer Johansson
Finansdirektör, MEKO
Telefon: +46 (0)8-464 00 00
Mail: christer.johansson@meko.com
Anders Oxelström
Kommunikationsdirektör, MEKO
Telefon: + 46 73 522 52 42
Mail: anders.oxelstrom@meko.com
Datum | 2024-04-11, kl 07:30 |
Källa | Cision |