Medhelp Care
MedHelp Care publicerar bokslutskommuniké 2024 – Fler nya kunder och fortsatt stärkt lönsamhet med positivt nettoresultat
Händelser under kvartalet
· Fortsatt stabil och betydande ökning av såväl bruttomarginal (88,2%) som lönsamhet (EBITDA 3 804 TSEK).
· CARR visar en framtida kontrakterad ökning med 4,2% jämfört med för ett år sedan, vilket är ett resultat av att vi trots en tuff start på året samt ett utmanande makroekonomiskt klimat vunnit nya kunder och användare som förväntas ge lönsam tillväxt.
· Ett avtal signerades med ett världsledande svenskt telecom-bolag där cirka 12 000 medarbetare i Sverige anslutits under början av 2025.
Fjärde kvartalet 2024
· Nettoomsättningen uppgick till 21 246 TSEK (21 969 TSEK), motsvarande en minskning om 3,3%.
· Bruttoresultatet, mätt som Intäkter minus produktionskostnader, ökade till 20 756 TSEK (19 680 TSEK) med en bruttomarginal om 88,2% (82,4%).
· EBITDA ökade med 1 619 TSEK och uppgick till 3 804 TSEK (2 185 TSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om 17,9% (10,0%).
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 1 781 TSEK (2 793 TSEK).
· CARR (Contracted Annual Recurring Revenues) uppgick till 86 352 TSEK (82 821 TSEK), motsvarande en ökning om 4,2%.
Januari – december 2024
· Nettoomsättningen uppgick till 82 310 TSEK (84 083 TSEK), motsvarande en minskning om 2,1%.
· Bruttoresultatet, mätt som Intäkter minus produktionskostnader, ökade till 79 727 TSEK (75 963 TSEK) med en bruttomarginal om 87,5% (83,1%).
· EBITDA ökade med 4 013 TSEK och uppgick till 13 905 TSEK (9 892 TSEK), motsvarande en EBITDAmarginal om 16,9% (11,8%).
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 9 683 TSEK (9 178 TSEK).
VD har ordet
Fler nya kunder och fortsatt stärkt lönsamhet med positivt nettoresultat
Vi avslutar det sista kvartalet för 2024 starkt med flera nya kunder, ökad lönsamhet och fortsatt tillväxt i årliga återkommande abonnemangsintäkter (CARR).
Omsättningen för det fjärde kvartalet uppgick till 21,2 miljoner kronor (22,0), vilket är en svag nedgång jämfört med samma period föregående år. En anledning till detta är det förhållandevis tuffa makroklimatet under året som har gått. Tecken på en vändning av konjunkturen gör dock att vi ser positivt på kommande år. Mängden sjukfrånvaro har minskat med cirka 14 % jämfört med samma kvartal föregående år, vilket innebär ett lägre antal sjukskrivningar. Det ger en viss negativ effekt på vår omsättning, men samtidigt påverkar det bruttomarginalen positivt då det medför att våra produktionskostnader går ner.
Tittar vi däremot på våra kontrakterade årliga återkommande abonnemangsintäkter ser vi en tillväxt med 4,2 % till 86,4 miljoner kronor (82,8). Det motsvarar även en ökning med 2,3 % jämfört med det tredje kvartalet 2024 och är ett resultat av att vi under det andra halvåret har skrivit avtal med 20 nya kunder, bland annat säkerhetsaktören Avarn Security och ett världsledande svenskt telecom-bolag under Q4. Avarn Security ansluter inledningsvis med en mindre del av sina 7 000 anställda i Sverige samtidigt som telecom-bolaget nu i början på februari har startat med sina drygt 12 000 anställda i Sverige. Den sistnämnda har dessutom inkluderat omfattande integrationer mot API:er i deras HR-system, SAP Success Factors, vilket är något vi kommer att ha nytta av även relativt andra större kunder som använder samma system.
Vi har under året successivt fortsatt att stärka vår lönsamhet och uppnår nu en hög bruttomarginal om 88,2 % (82,4) med ett bruttoresultat om 20,8 miljoner kronor (19,7). EBITDA förstärks samtidigt till 3,8 miljoner kronor (2,2). Den ökade lönsamheten är ett led i att vi har minskat våra produktionsrelaterade kostnader men också av lägre rörelsekostnader.
Genom god kostnadskontroll och en successiv förflyttning av kunder till vår mer lönsamma Hälsoplattform med AI under året uppnår vi en kraftigt förbättrad lönsamhet på helårsbasis. Detta gör att vi, trots en aningen minskad omsättning om 82,3 miljoner kronor (84,1), når ett EBITDA-resultat på 13,9 miljoner kronor (9,9) för helåret. Vi förbättrar också vårt kassaflöde från den löpande verksamheten till 9,7 miljoner kronor (9,2) och stärker kraftigt resultatet till 2,1 miljoner kronor (-11,0).
Under kvartalet har vårt nya samarbete med Kry löpt på enligt plan. Sjuksköterskor har rekryterats och utbildats och vi har i ett nära samarbete fått all teknik på plats. Vi planerar fortsatt att under innevarande kvartal flytta de första kunderna till Kry för produktion av sjukvårdsrådgivning till våra kunders medarbetare. Förflyttningen innebär att vi kommer betala ett enhetspris per samtal i stället för en kostnad baserat på hanteringstid, något som ger ökad förutsägbarhet. Även om det leder till en något högre kostnad per samtal så kommer detta kompenseras av konverteringen av kunder till vår nya mindre produktionsintensiva produkt Hälsoplattform med AI. Den genererar både betydligt färre samtal och stärker vår bruttomarginal, samtidigt som vi får med oss en större del av omsättningen ner till EBITDA-nivå.
Något som också bör nämnas är att företagshälsovårdsaktören Falck, som vi för ett drygt år sedan skrev ett samarbetsavtal med innebärande återförsäljning av våra produkter, har sagt upp avtalet med oss. Detta får i praktiken ingen större effekt på vår verksamhet då vi enbart har ett par gemensamma kunder vars avtal kommer att fortlöpa tillsvidare.
Slutligen vill jag säga att vi avslutar ett svårnavigerat år på ett bra sätt och har skapat goda förutsättningar inför 2025. Vi växer med lönsamhet och ser fram emot ett år där förutsättningarna för tillväxt ser ljusa ut. Vi kommer ihärdigt fortsätta följa vår plan och skapa förutsättningar för fler företag att förbättra medarbetarhälsan och minska sjukfrånvaron i samhället.
Tobias Ekros, VD
Bokslutskommunikén för 2024 finns publicerad på bolagets hemsida under https://www.medhelp.se/investerare/rapporter-och-presentationer/ tillsammans med övriga finansiella rapporter.
Datum | 2025-02-18, kl 08:00 |
Källa | MFN |
