Rättelse: Q2 triumf: Bästa EBITDA-tillväxten någonsin driver framgång

MARKN.

Korrigeringen avser tidigare saknad hänvisning till EU:s Marknadsmissbruksförordning.

M.O.B.A. Network levererade sitt bästa andra kvartal någonsin vilket drevs av en rekordstor EBITDA-tillväxt på 891%, motsvarande 15,8 MSEK (1,6) och en betydande intäktsökning på 28%, motsvarande 81,7 MSEK (63,6). Vårt strategiska fokus på centrala tillgångar inom in-game appar, communities, forum och vårt YouTube creator network, har varit nyckeln till denna framgång. Trots utmaningar i den globala ekonomin har vi ökat lönsamheten och vårt kassaflöde, vilket positionerar oss väl för fortsatt tillväxt. Vi förväntar oss fortsatt momentum under kommande kvartal med en växande gaming- och annonsmarknad. - Utdrag från Anders Ribbings VD-ord

SAMMANFATTNING AV DELÅRSRAPPORT 2

FINANSIELLT - 1 APRIL 2024 - 30 JUNI 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 81,7 MSEK (63,6), en ökning om 28%.
  • EBITDA uppgick till 15,8 MSEK (1,6), en ökning om 891%.
  • EBIT uppgick till 9,7 MSEK (0,1), en ökning om 16 407%. 
  • Resultat före skatt uppgick till 1,3 MSEK (-4,5).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital uppgick till 7,2 MSEK (0,1).
  • Resultat per aktie uppgick under kvartalet till 0,1 SEK (-0,2). 

FINANSIELLT - 1 JANUARI 2024 - 30 JUNI 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 148 MSEK (119), en ökning om 24%.
  • EBITDA uppgick till 25,9 MSEK (4,3), en ökning om 507%.
  • EBIT uppgick till 13,9 MSEK (1,3), en ökning om 967%. 
  • Resultat före skatt uppgick till -4,4 MSEK (-4).* 
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital uppgick till 9,7 MSEK (2,7).
  • Resultat per aktie uppgick under perioden till -0,2 SEK (-0,2). 

* Resultatet före skatt påverkas negativt av ökade avskrivningar och  räntekostnader kopplade till obligationen.

VD-ORD

ETT REKORDKVARTAL MED FORTSATT TILLVÄXT
Jag är glad över att få meddela att M.O.B.A. Network har uppnått en rekordstor EBITDA-tillväxt under detta kvartal. Vår diversifierade portfölj av digitala tillgångar, som består av in-game appar, community- och forumsajter samt vårt YouTube creator network, fortsätter att blomstra. Detta har lett till en betydande intäktsökning på +28% och en enastående EBITDA-tillväxt på +891%. Vi är stolta över att ha navigerat och följt vår uppsatta strategi samt att vi lyckats växa med lönsamhet i ett globalt utmanande ekonomiskt klimat.

FINANSIELL ÖVERSIKT FÖR DET ANDRA KVARTALET
Intäkterna uppgick till 81,7 MSEK (63,6) och EBITDA uppgick till 15,8 MSEK (4,3). Vi är också stolta över att kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 7,2 MSEK (0,1). Vårt starka kassaflöde och kassaposition gjorde det möjligt för oss att betala ytterligare 1 miljon EUR för förvärvet av Wargraphs, betala räntebetalningar på företagsobligationen om 9 MSEK samt genomförande av ett återköp om 1 miljon EUR av samma företagsobligationer. Vår likviditetsposition på 36 MSEK är fortsatt stabil och vi besitter även en outnyttjad checkkredit.

BRANSCHÅTERHÄMTNING OCH STRATEGISKT FOKUS
Gamingmarknadens återhämtning har varit avgörande för tillväxten i våra communities och produkter. Ledande spelstudios satsar mer på sina största och viktigaste spel vilket passar vårt strategiska fokus på etablerade speltitlar med lång livslängd. Den här trenden förväntas driva på ytterligare tillväxt för större speltitlar som verkar som underliggande drivkrafter för vår finansiella utveckling. 

ÅTERHÄMTNING AV ANNONSMARKNADEN OCH GLOBAL EKONOMISK UTSIKT
Annonsmarknaden är på uppgång och vi har en positiv syn på den globala ekonomin men vi är medvetna om att läget är osäkert och svårbedömt. Vår verksamhet är starkt beroende av annonser, som påverkas av makroekonomiska faktorer vilket i sin tur är avgörande för storleken på företagens marknadsbudgetar. Positiva ekonomiska vindar driver naturligt på vår tillväxt, vilket också tydligt visar den potential som vår tillgångsportfölj besitter. Det kommande presidentvalet gör att vi förväntar oss en ökad efterfrågan och högre priser, under Q3 och Q4, för vårt dominerande amerikanska annonslager.

VERKSAMHETEN
Porofessor är vår in-game app och flaggskepp för League of Legends och den fortsätter att växa både sett till intäkter, bidrag till EBITDA och i antal app-nedladdningar. Vi har lyckats växa finansiellt trots att antal aktiva League of Legends-spelare var lägre än förväntat i Q2. Vår portfölj av community- och forumsajter har haft en fin organisk tillväxt. M.O.B.A.s affärsområde Annonsförsäljning genererade intäkter på 31 MSEK (14) och 18 MSEK (9) i EBITDA.

Valofossor.gg har lanserats och hemsidan kommer att fungera som den underliggande databasen för vår efterlängtade Valofessor-app. Hemsidan representerar en milstolpe och tar oss ett stort steg närmare lanseringen av appen som vi planerar att lansera under Q3. Vi ser fram emot att engagera de ca 20-28 miljoner användarna som månadsvis spelar Valorant.

Union for Gamers (UFG) representerar M.O.B.A.s affärsområde Video Sales och har under kvartalet lyckats vända en negativ trend. Video Sales uppnådde en modest tillväxt under Q2, både sett till intäkter på 61 MSEK (49) och EBITDA på 1,5 MSEK (1,4). Vi har framgångsrikt minskat kostnader, lyckats addera nya intäktsströmmar med högre marginaler och vi har rekryterat fler content creators under Q2 än vad vi lyckats med under något annat kvartal historiskt. Vi förväntar oss att detta positiva momentum kommer att fortsätta under kommande kvartal.

Under kvartalet genomförde vi ett återköp av våra egna företagsobligationer i syfte att stärka vår finansiella ställning. Återköpet gjordes till 92,45% av obligationernas nominella värde för ett totalt belopp av 924 500 EUR. Vi äger nu 2,9 miljoner EUR (11,6%) av obligationernas utestående nominella belopp. Detta var möjligt tack vare ett positivt kassaflöde och vår starka kassaposition. Vi överväger ytterligare återköp av obligationer under 2024 och även potentiella förvärv.

INITIATIV OCH PROJEKT
Vi arbetar med flera nya initiativ som syftar till att driva organisk trafiktillväxt och cross promotion-möjligheter i vårt nätverk. Detta kommer fortsatt utgöra ett fokusområde för oss under kommande kvartal. 

Vi investerar också i in-game-appar då de blir allt mer populära och annonsintäkter från den här typen av appar fortsätter att förbättras. Valofessor kommer att bli den första appen som vi lanserar efter Porofessor och vi planerar att lansera fler appar baserade på starka varumärken i vår tillgångsportfölj. Appar kan fungera som nya intäktskanaler och därmed öka lönsamheten på befintliga tillgångar. 

Jag känner mig trygg med vår förmåga att upprätthålla vårt momentum och Q3 har också fått en fin start. Vårt strategiska fokus och vår förmåga att driva den operativa verksamheten kommer att lyfta M.O.B.A. mot nya höjder.

Jag vill tacka våra aktieägare, styrelsen och vårt fantastiska team för deras insatser.

Anders Ribbing
VD, M.O.B.A. Network AB, 22 augusti 2024

M.O.B.A. Network presenterar en webcast i samband med delårsrapport 2, 2024. Webcasten kommer att publiceras kl. 07.30 den 22 augusti 2024. Titta på webcasten via följande länk: https://vimeo.com/user8366371/review/1001286707/5cd135adb2

Datum 2024-08-22, kl 08:45
Källa MFN
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 100 000 sidvisningar och 15 000 unika besökare per månad. Vår discord har över 6000 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!