Klimator
Klimator AB (publ) Delårsrapport 3, juli - september 2023
Tredje kvartalet, 1 juli – 30 september 2023
Koncernen
- Rörelsens intäkter uppgick till 5 720 TSEK (4 018 TSEK)
- Rörelseresultatet uppgick till – 4 565 TSEK (-7 109 TSEK)
- Resultat efter skatt uppgick till -4 560 TSEK (-7 357 TSEK)
- Resultat per aktie efter skatt uppgick till - 0,15 kr (-0,47 kr)
(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)
Årets första nio månader, 1 januari – 30 september 2023
Koncernen
- Rörelsens intäkter uppgick till 18 571 TSEK (13 543TSEK)
- Rörelseresultatet uppgick till -16 189 TSEK (-21 671 TSEK)
- Resultat efter skatt uppgick till -16 659 TSEK (-22 013 TSEK)
- Resultat per aktie efter skatt uppgick till -0,58 kr (-1,42 kr)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -12 591 TSEK (-17 922 TSEK)
- Antal aktier per 30:e september 2023 uppgick till 28 824 751 (15 508 084)
(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)
Väsentliga händelser under januari till september
- I januari blir Klimator en av åtta deltagare i MobilityXlab Batch 10. Programmet innebär att Klimator kommer arbeta med att skapa framtidens mobilitetslösningar tillsammans med MobilityXlabs branschpartners CEVT, Ericsson, Polestar, Veoneer, Volvo Cars, Volvo Group, and Zenseact.
- I januari får Klimator en order avseende sensorteknologin AHEAD från en ledande japansk fordonstillverkare. Ordern kommer från en befintlig kund som nu vill fortsätta samarbetet med Klimator efter ett framgångsrikt utvärderingsprojekt. Syftet med kontraktet är att integrera teknologin i fordonstillverkarens utvecklingsfordon för rörelsekontroll och förarstödsfunktioner. Ordervärdet uppgår till motsvarande cirka 800 TSEK.
- I mars genomförde bolaget en riktad nyemission om 5 800 TSEK till en ny strategisk investerare.
- I april lanserar Klimator en kamerafunktion på sina vägväderstationer. Produkten har tagits fram på företagets utvecklingsavdelning i Odense, Danmark där man har sina främsta experter på IoT-lösningar.
- I april tecknar Kelių Priežiūra och Klimator ett partnerskapsavtal för koncept för dynamiskt vintervägsunderhåll mot de baltiska länderna. Avtalet omfattar tjänster och produkter från Klimators produktportfölj såsom Road Status Information (RSI) i kombination med den IoT-baserade vägväderstationen.
- I april tecknar Klimator avtal med ytterligare en kommun i Danmark om smart vintervägunderhåll. Det totala ordervärdet för en treårsperiod är ca. 850 TSEK.
- I april presenteras Mitsubishi Electric Automotive America (MEAA) sitt flaggskepps- och demonstrationsfordon för 2023, som inkluderar de senaste tekniska trenderna. En av dessa är Klimators lösningar för prediktiv och detektiv information om väderförhållanden på vägarna.
- I maj har Klimator tecknat ett kontrakt med en av de största kommunerna i Danmark för en komplett uppsättning vägväderstationer och övervakningsprogramvara för att fatta utryckningsbeslut på väg- och cykelbanor. Det totala ordervärdet för det första året är ca. 600 TSEK.
- I maj beslutade styrelsen om ett program för kostnadsreduceringar på 8–9 MSEK på årsbasis, detta för att marknaden inom sektorn "Automotive" inte utvecklas i den takt som vi förväntat. Bolaget bedömer att "Automotive" fortsatt kommer vara en viktig marknad för Klimator AB men att intäkter från denna marknad kommer genereras längre fram. Styrelsen beslutade även om ett byte av VD och Emil Danielsson, tidigare ansvarig för affärsområdet vinterväghållning, tillsattes som VD.
- I maj tecknar Klimator ett femårigt avtal med en av Norges ledande entreprenörer inom vinterindustrin. Affären är initialt värd 1,1 MSEK och omfattar leverans av Klimators beslutstöd Road Status Information (RSI) samt Nordens ledande IoT-baserade vägväderstation.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
- I oktober tillkännager Klimator ett nytt projekt med en världsledande leverantör till fordonsindustrin där fokuset är att utnyttja befintliga lösningar, vilket innefattar Klimators proaktiva och unika molnbaserde lösning Road Condition Data, RCD, med syftet att utvärderar kombinerade förmågor.
- I oktober utser Klimator Sören Pedersen till Head of Winter Maintenance på Klimator. Med Sörens långa historik inom bolaget med sin omfattande erfarenhet inom området utgör han en naturlig efterträdare till Emil Danielsson, som i maj blev VD för Klimator.
- Presis Vegdrift, Norges tredje största aktör inom underhåll av vintervägar väljer Klimators lösningar med ett femårigt avtal värt 1 MSEK över fem år. Leveranserna inkluderar Klimators avancerade beslutstöd Road Status Information (RSI) och Nordens ledande IoT-baserade vägväderstation. Norge är en viktig marknad för Klimator och präglas av en stark inriktning mot hållbarhet, digital transformation och effektiv resursanvändning. Presis Vegdrift är den tredje stora aktören på den norska marknaden som väljer Klimators lösningar.
- Från hösten 2023 och ett år framåt kommer Klimator, tillsammans med Volvo Cars genom FFIs (Fordonsstrategisk forskning och Innovation) Accelerate Swedish partnership program, arbeta med detektion av halka för att på sikt kunna öka säkerheten för personbilar i svåra vädersituationer. Syftet är att använda Klimators befintliga kunskap och teknologi AHEAD för att upptäcka halka med med fordonets befintliga sensorer före situationen har uppstått. Klimators projektandel är ca 1200 TSEK över den kommande 12 månaders perioden.
- Under Q4 2023 kommer Klimator genomföra ett proof-of-value-projekt genom CampX by Volvo Groups startup innovationshub i USA, med fokus på Klimators lösning för vägväderinformation. Projektet har beviljats finansiering på cirka 200 KSEK genom programmet FFI Accelerate Startup Partnership.
- Den 16:e november kallar bolaget till en extra bolagsstämma för att besluta om ett incitamentsprogram för anställda och styrelse.
VD har ordet
Minskade kostnader och högre intäkter är resultatet i Q3 av den plan som arbetades fram i maj där Klimator ägnat ett mycket stort fokus på existerande erbjudanden av produkter och tjänster riktat till våra befintliga marknader. Samtidigt som vårt största affärsområde Winter maintenance bidrar med både nya kunder och fler kontrakt hos befintliga börjar nu också affärsområdet Automotive utvecklas positivt genom ett flertal nya strategiska affärer samt förfrågningar som vilar på kommande EuroNcap krav inom fordonsindustrin.
Winter Maintenance.
Klimator stärker ytterligare sin marknadsledande position i Norge, Danmark och Sverige genom nya ingångna affärsavtal. Bland nya större affärer märks norska Presis Vägdrift som är Norges tredje största väghållare tillsammans med Veidekke och Mesta och i Sverige utökar såväl PEAB, Svevia och Terranor sitt engagemang med fler driftområden. Det innebär att i både Norge och i Sverige använder de tre största privata entreprenörerna nu Road Status Information i kombination med Klimators IoT väderstation. Det är också extra roligt att välkomna de första kommunerna och en entreprenör i Storbritannien, en ny marknad där intresset kontinuerligt växer för Klimators lösningar. Under kvartalet har affärsområdet också lanserat sin nya vägväderstation med kamerafunktionalitet. Ett nära samarbete med vinterindustrin som tagits emot mycket väl. Kamerafunktionaliteten adderar ytterligare möjligheter att på distans bedöma om insatser krävs.
Automotive
En svalare vår har ersatts av en stekhet höst med ett stort intresse för Klimators teknologier och där ett flertal affärer har genomförts. Det största intresset finns i skrivande stund kring Klimators AHEAD teknologi och mjukvara och hur den kan användas tillsammans med fordonets existerande sensorer. Samtliga annonserade affärer kring AHEAD-teknologin är viktiga steg för en standardiserad produkt gentemot fordonsindustrin. Under sommaren och hösten har också Euro NCAPs ökade fokus inom kategorin Safe Driving genererat ett stort intresse från OEM:er och Tier1´s. I korthet innebär Euro NCAPs nya protokoll ett utökat förarstöd direkt i bilen med information kring kommande väder- och vägvädersituationer, där Klimators Road Condition Data plattform har en tydlig paketering och erbjudande.
Avslutningsvis kan jag konstatera att Klimator ökar sina intäkter väsentligt i tredje kvartalet 2023, jämfört 2022 och samtidigt minskar bolaget sina kostnader. Ledningen behåller framgent sitt starka intäkts- och kostnadsfokus i kombination med att möta nya potentiella kunder och ett fokuserat arbete med förberedelser inför ett spännande 2024.
Emil Danielsson
VD Klimator AB
Om Klimator
Historik
Klimator är ett svenskt mjukvarubolag som grundades 2001 av Torbjörn Gustafsson och Jörgen Bogren. Grundarna har en lång forskningsbakgrund inom tillämpad vägklimatologi vid Göteborgs universitet. Klimators teknologi baseras på över 30 års akademisk forskning om vägväder. Under 2020 förvärvades HedeDanmarks affärsverksamhet inom uppkopplade sensorer (IoT) för att bredda och förstärka Klimators produktportfölj.
Verksamhetsområden
Givet de marknadssegment och kundgrupper som Klimator adresserar är verksamheten organiserad i två affärsområden:
- Business Area Winter Maintenance
- Business Area Automotive
Inom Winter Maintenance erbjuder bolaget en webbaserad mjukvara, Road Status Information (RSI), som baseras på bolagets dataplattform Road Condition Data (RCD). Mjukvaran är anpassad för de behov vinterentreprenörer har när de ska fatta kritiska beslut om när åtgärder behöver vidtas, vad som ska göras och hur mycket salt/sand som ska användas. Klimators mjukvara innebär stora ekonomiska kostnadsbesparingar för en industri som bara i Sverige årligen omsätter cirka tre miljarder kronor. En mer effektiv vinterväghållning innebär även stora miljövinster såsom reducerad användning av salt, minskad bränsleförbrukning och slitage på våra vägar.
Bolagets erbjudande av IoT sensorer ger entreprenörer, kommuner och andra organisationer möjlighet att i realtid mäta vägtemperatur, lufttemperatur, luftfuktighet, regnmängd, fuktighet i jord, grundvattennivå, vattenstånd och vattenflöde. Med hjälp av sensorerna samlas data in och lagras på Klimators IoT-plattform, där kunden kan ta del av en rad olika tjänster. För kunden innebär det ett enkelt inträde till ett mer modernt digitalt arbetssätt.
Bolaget fokuserar på IoT sensorer kopplat till vinterväghållning, men erbjuder övriga sensorer som en service till befintliga kunder.
I slutet av 2019 etablerade bolaget affärsområdet Automotive och har därefter genomfört ett flertal framgångsrika Proof of Concept (PoC) och utvecklingsprojekt med ledande europeiska och japanska fordonstillverkare och underleverantörer. Det finns mycket goda tillämpningsområden för både bolagets dataplattform (RCD) och sensorteknologi (AHEAD) inom fordonsindustrin vad gäller:
- förbättrad förarinformation
- förbättrad användning av avancerade förarstödssystem (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems)
- en säker och skalbara självkörande teknologi (AD – Autonomous Driving)
Produktportfölj
Road Condition Data (RCD) är en molnbaserad Data-as-a-Service plattform (DaaS) som aggregerar data från en mängd olika källor. I kombination med Klimators unika modell för vägklassificering av vägnätet bearbetas denna data med avancerade klimatmodeller för att ge förädlad information om vägväder, både i realtid och i framtidsprognoser. Denna information kan appliceras för en mängd olika användningsområden inom fordonsindustrin såsom för intelligenta förarstödssystem (ADAS) och i komplexa system för självkörande fordon (AD).
Road Status Information (RSI) är en digital Software-as-a-Service tjänst (SaaS) som är baserad på RCD och som ger detaljerade prognoser för vägar, cykelvägar och gångbanor. Dessa högupplösta prognoser används av trafikverk och vintervägsentreprenörer för att fatta kritiska beslut om när, var och hur åtgärder för snöröjning och halkbekämpning ska genomföras. Klimators prognoser underlättar beslut, planering och uppföljning av åtgärder och bidrar till effektiv användning av resurser vilket ger betydande ekonomiska kostnadsbesparingar och även starkt bidrar till ett minskat klimatavtryck.
AHEAD är en sensor- och mjukvarubaserad teknologi som i realtid analyserar väglag och friktion framför ett fordon i rörelse. Teknologin är ett resultat av över tio års forskning och utveckling inom väglagsklassificering. AHEAD ger fordonssystem information om rådande väglag vilket ökar funktionalitet och användning av avancerade förarstödssystem och självkörande teknologi.
IoT-baserade vägväderstationer
Klimators vägväderstationer ger realtidsinformation om hur vädret påverkar lokala vägförhållanden. Denna data ger operatörer möjlighet att fatta välgrundade beslut om lämpliga åtgärder. Uppgifterna är lättillgängliga från Klimators Road Status Information plattformen (RSI). Data kommer i form av ett API och kan därmed integreras i andra system för väder- och vägväderövervakning eller prognoser vid behov.
Finansiell översikt
Koncernredovisning
Delårsrapporten avser koncernen, där moderbolaget Klimator AB äger 100 procent av aktierna i Klimator DK ApS vilka tillsammans nedan anges såsom ”bolaget”.
Redovisningsprinciper
Delårsrapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (”K3”).
Intäkter
Omsättning
Bolagets totala omsättning ökar med 42 % till 5 720 TSEK för tredje kvartalet 2023, jämfört med samma period 2022 (4 018 TSEK).
Bolagets omsättning utgörs i huvudsak av licensintäkter inom affärsområdet Winter Maintenance avseende tjänsten Road Status Information samt intäkter från IoT sensorer.
Omsättningen utgörs även av projektintäkter inom affärsområdet Automotive som bolaget erhåller i samband med Proof-of-Concept- och innovationssprojekt med fordonstillverkare och underleverantörer till fordonsindustrin avseende produkterna Road Condition Data (RCD) och AHEAD.
För tredje kvartalet 2023 uppgår nettoomsättningen till 4 609 TSEK vilket är en ökning med 40 % jämfört med föregående år (3 302 TSEK). Ökningen är främst hänförlig till att bolaget har ökat sina återkommande intäkter (ARR) jämfört 2022.
Bolagets omsättning från Winter Maintenance, där sensorverksamheten ingår, periodiseras i normalfallet över ett år då affärsmodellen oftast är ett ettårigt abonnemang. Normalt tar bolaget ut en startavgift utöver detta. Fakturering och betalning sker oftast i förskott.
Aktiverat arbete för egen räkning
Bolaget aktiverar kostnader hänförliga till kartering av nya geografiska områden i bolagets dataplattform.
Bolaget har en väsentlig kostnad för användning av servrar samt datatrafik. Under början av 2023 inleddes ett utvecklingsarbete för att effektivisera detta, i syfte att minska bolagets löpande kostnader.
Under tredje kvartalet 2023, har bolaget aktiverat 180 TSEK i utvecklingsutgifter för ovanstående projekt.
Övriga rörelseintäkter
Bolaget erhåller från tid till annan forsknings- och utvecklingsstöd från myndigheter som EU och Vinnova som redovisas under posten övriga rörelseintäkter.
För tredje kvartalet 2023 uppgår övriga rörelseintäkter till 931 TSEK jämfört med 189 TSEK samma period föregående år, vilket är en ökning med 392 %. Ökningen är huvudsakligen hänförlig till fler samarbetet med fordonstillverkare och myndigheter inom bolagets verksamhetsområden. Syftet är att projekten i förlängningen skall leda till kommersiella samarbeten, samt bidra till att utveckla bolagets produkter.
Kostnader
Direkta kostnader
Direkta kostnader för försäljning avser huvudsakligen kostnader för datatrafik och serverkapacitet samt hårdvarukostnader vid försäljning av sensorer och AHEAD-system.
Under tredje kvartalet 2023 uppgår direkta kostnader till 2 505 TSEK (1 361 TSEK). Ökningen är främst hänförlig till initiala hårdvarukostnader som uppstår vid nyförsäljning samt ökad datatrafik givet större kundbas.
Övriga externa kostnader
I posten för övriga externa kostnader ingår främst lokalhyra, IT-tjänster, marknadsföring, resor och konsultarvoden.
Under tredje kvartalet 2023 uppgår övriga externa kostnader till 1757 TSEK, vilket är en minskning med 26 % jämfört med föregående år (2 297 TSEK). Minskningen är främst hänförlig till att bolaget numera anlitar konsulter i allt mindre utsträckning.
Personalkostnader
Bolagets organisation omfattar vid tredje kvartalets utgång totalt 23 anställda, verksamma inom företagsledning, försäljning/affärsutveckling, administration och produktutveckling/projektledning.
För tredje kvartalet 2023 uppgår personalkostnaderna till 5 816 TSEK (7 127 TSEK), vilket är en minskning med 18 % beroende på färre anställda sedan maj 2023.
Avskrivningar
Bolaget skriver av goodwill hänförlig till OmniKlima (fusionerat dotterbolag) och inkråmsförvärvet av den danska verksamheten, samt aktiverade utvecklingsutgifter med en avskrivningsperiod om fem år.
För tredje kvartalet 2023 uppgick bolagets avskrivningar till 207 TSEK (242 TSEK).
Övriga kommentarer
Immateriella anläggningstillgångar
Bolagets immateriella anläggningstillgångar uppgår vid tredje kvartalets utgång till 2 426 TSEK och utgörs av aktiverade utvecklingsutgifter med 1 400 TSEK, patent med 429 TSEK och goodwill med 597 TSEK.
Anskaffningsvärdet för en internt upparbetad anläggningstillgång utgörs av samtliga direkt hänförbara utgifter.
Immateriella anläggningstillgångar skrivs av linjärt över tillgångarnas bedömda nyttjandeperiod, vilken omprövas vid varje balansdag. För närvarande bedöms nyttjandeperioden till fem år för samtliga immateriella anläggningstillgångar.
Likvida medel
Bolaget hade vid tredje kvartalets utgång likvida medel om 7 574 TSEK. Utöver detta har bolaget en outnyttjad checkkredit på 3 000 TSEK.
Kassaflöde
Kassaflödet för den löpande verksamheten för året årets nio månader uppgick till -12 591 TSEK (-17 922 TSEK).
Räntebärande långfristiga skulder
Bolaget har en skuld på 1 093 TSEK i form av ett lån från Almi Företagspartner, varav 937 TSEK är långfristig del. Lånet upptogs under våren 2020 i samband med Covid19-pandemin. Lånet har en kredittid om 60 månader och en årlig räntesats om 4,64 procent. Amortering påbörjades i augusti 2021.
Räntebärande kortfristiga skulder
Kortfristig del av lånet från Almi Företagspartner uppgår till 156 TSEK.
Genom ett coronarelaterat stöd har bolaget erhållit återbetalning på cirka 4800 TSEK från Skatteverket i augusti. Stödet skall återbetalas i augusti 2024 och årsräntan uppgår till 5%.
Eget kapital
Moderbolagets eget kapital uppgick till 3 893 TSEK per 30 september 2023. Koncernens eget kapital uppgick per 30 september 2023 till totalt -982 TSEK.
Soliditet
Moderbolagets soliditet uppgick till 23% vid tredje kvartalets utgång. Koncernens soliditet uppgick till -4,8 procent vid tredje kvartalets utgång.
Aktiebaserade incitamentsprogram
Årsstämman den 18:e maj 2021, beslutade om ett incitamentsprogram (TO3) som vid fullt utnyttjande ökar antalet aktier med 500 000 under 2024.
Konvertibla skuldebrev och nyemission
Inga händelser under perioden.
Antal aktier i bolaget
Antalet utestående aktier i Klimator var 28 824 751 vid tredje kvartalets utgång 2023. Antal aktier var 15 508 084 vid utgången av tredje kvartalet 2022.
Genomsnittligt antal aktier under tredje kvartalet uppgick till 28 824 751 aktier. Under tredje kvartalet 2022 uppgick dessa till 14 877 173 000 aktier.
Resultat per aktie
Resultat per aktie för det tredje kvartalet uppgår till -0,15 SEK (-0,47).
Översiktlig granskning av revisor
Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.
Nästa rapport
Nästa rapport är bolagets delårsrapport 4, 2023, som kommer offentliggöras den 29 februari 2023.
För ytterligare information:
Emil Danielsson
VD, Klimator AB
Telefon: 070-421 04 00
E-post: emil.danielsson@klimator.se
Partner Fondkommission AB (telefon 031-761 22 30, www.partnerfk.se) är Bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market.
Datum | 2023-11-30, kl 09:00 |
Källa | Cision |