Klimator
Klimator AB (publ), Delårsrapport 2, 2024
Klimator redovisar förbättrat resultat med drygt 3 MSEK för kvartalet och cirka 9 MSEK för halvåret.
Andra kvartalet, 1 april – 30 juni 2024
Koncernen
- Rörelsens intäkter uppgick till 6 174 TSEK (5 331 TSEK)
- Rörelseresultatet uppgick till – 2 787 TSEK (-6 057 TSEK)
- Resultat efter skatt uppgick till -2 971 TSEK (-6 273 TSEK)
- Resultat per aktie efter skatt uppgick till -0,09 SEK (-0,21 SEK)
- Antal aktier per 30:e juni 2024 uppgick till 31 084 638 (28 824 751)
(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)
Första halvåret, 1 januari – 30 juni 2024
Koncernen
- Rörelsens intäkter uppgick till 14 876 TSEK (12 851 TSEK)
- Rörelseresultatet uppgick till -2 531 TSEK (-11 624 TSEK)
- Resultat efter skatt uppgick till -2 820 TSEK (-12 099)
- Resultat per aktie efter skatt uppgick till -0,09 kr (-0,39 kr)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -1 893 TSEK (-13 485 TSEK)
- Antal aktier per 30:e juni 2024 uppgick till 31 084 638 (28 824 751)
(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)
Väsentliga händelser under januari till juni
- Den 15 januari meddelar Klimator att bolaget initierat projekt med syfte att förbättra energiprediktering för elektriska fordon genom att inkludera information om vägväder.
Projektet genomförs tillsammans med en global aktör inom tunga transporter där ordervärdet för Klimators del uppgår till 984 KSEK var av 738 KSEK är finansierat genom FFI. Projektet sträcker sig över 9 månader med start i mitten av december.
- I mars ansöker och beviljas Klimator ett lån på 3 MSEK från Almi Företagspartner.
- I mars vinner Klimator sin första större affär till flygplatser baserat på AHEAD teknologin. Leveransen som beräknas genomföras under kvartal 3 sker till en av de större och mest trafikerade flygplatserna i Europa och affären genomförs tillsammans med partnern SARSYS ASFT. Affären omfattar två separata AHEAD-system till ett totalt värde om ca 50 000 €.
- I april meddelas att Klimator och AiDEN Auto kommer att presentera ett nytt samarbete under Connected Vehicle Systems Alliance (COVESA) All Member Meeting i Göteborg den 16–18 april. Demonstrationen kommer att inkludera Klimators väg- och vädervarningar i flera AiDEN-aktiverade fordon vilket innefattar både person- och lastbilar.
- I maj meddelar bolaget att Epoke, en ledande tillverkare av utrustning till vinterindustrin i Europa och Nordamerika lanserar världens första produkt för saltspridare som styrs direkt genom Klimators AI baserade väglagsprognos.
- I juni signerar Klimator ett historiskt stort ramavtal för leveranser av IoT-sensorer till ett värde upp till 33 MSEK med BaneDanmark som ansvarar för alla järnvägsspår i Danmark.
- I juni beslutade Styrelsen i Klimator att genomföra en riktad nyemission av 2 259 887 aktier, till en teckningskurs om 1,77 SEK per aktie, vilket innebär att bolaget tillförs 4,0 MSEK före transaktionskostnader. Emissionen beslutades med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 16 maj 2024.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
- Klimator har sedan 2008 arbetat tillsammans med Statens Vegvesen i Norge med leveranser av väglagsinformation och vägväder. Det samarbetet utökas i omfattning och fortsätter under kommande fem år, till ett årligt värde av 1,4 MSEK (ca 7 MSEK under avtalsperioden).
VD har ordet
Nya viktiga strategiska affärer, en lyckad emission och fortsatt fokus på ökade intäkter tillsammans med kostnadskontroll. Så summeras Q2 där Klimator tar viktiga steg med nya långa avtal och fokus på att bli ett lönsamt bolag.
Kvartal två är historiskt ett något svagare kvartal beroende på hur vår affär är avtalad gentemot våra kunder. Klimators huvudaffär winter maintenance är mestadels koncentrerad till leveranser i perioden oktober – april. Därför är det glädjande att Klimator tar stora steg framåt när vi jämför Q2 2023 med Q2 2024. Vi har en tillväxt på 16% för kvartalet och vårt resultat förbättras med cirka 9 MSEK för första halvåret och drygt 3 MSEK för kvartalet.
Under kvartal två har Klimator också genomfört en lyckad riktad emission till de största ägarna för att stärka eget kapital med 4 MSEK. Ett viktigt steg för att öka Klimators förutsättningar och möjligheter att göra smarta val.
Winter maintenance.
Under kvartal två utmärker sig främst två affärer och lanseringen av en helintegrerad lösning för vinterindustrin.
Klimator tecknar avtal med Statens Vegvesen i Norge om leveranser av vägväderdata över fem år som implementeras i Vegvesens externa trafikplattform. Det som gör affären extra intressant är att Vegvesen väljer en färdig lösning. Vår bedömning är att denna typ av affär med offentliga statliga aktörer kan komma att växa framgent baserat på vår unika produkt och vår förmåga att kundanpassa specifika signaler som kunderna efterfrågar.
Klimator vinner ett av de större kontrakten i Europa för miljödata som ska förhindra och förebygga skador på banvallar. Vår standardiserade IoT sensor som bland annat mäter vattendjup blir en viktig inputkälla till Banedanmarks beslutstöd för att både förebygga och förhindra ras längs med banvallen. Sensorerna bygger på samma teknologi som våra vägväderstationer och även här ser vi en potentiell växande marknad för aktörer som ansvarar för spårbunden trafik.
Dynamic Dosage som utvecklats tillsammans med Epoke, en av världens största producenter av maskin- och mjukvara för saltbilen, smyglanserades under kvartal 1 med tester i Danmark och marknadsbearbetningen startade i kvartal 2. Responsen och intresset är mycket stort från samtliga marknader. I korthet importeras Klimators väglagsprognos och åtgärdsförslag till Epokes programvara som överför detta i realtid till spridaren. Studierna från Danmark indikerar besparingar på mellan 30 – 50% för preventiva åtgärder. Integrationen mellan Klimator och Epoke gör att det är en utmärkt produkt för både statliga- och kommunala väghållare som ger full kontroll från beslut, genomförande och utvärderade resultat. Ett flertal pilotprojekt är i gång i Danmark, Sverige och i Norge.
Automotive
Klimator har en rad pågående kommersiella utvecklingsprojekt med fordonsproducenter och underleverantörer till fordonsindustrin, och utöver redan rullande projekt driver vi ett flertal branschnära aktiviteter för att marknadsföra vår förmåga med Road Condition Data, RCD och vår computer vision technologi AHEAD. Ett av många exempel är nomineringen av Klimator till Expo2024 i Stuttgart, en mötesplats som samlar de bästa projekten inom fordonsindustrin. Där presenterades Klimators AHEAD lösning tillsammans med ZF med mycket stort intresse från branschen.
Sammanfattningsvis.
Vi behåller vårt starka fokus på ökade intäkter med hög kostnadskontroll och ett speciellt fokus på att automatisera många tidskrävande interna moment vid våra leveranser. Detta för att skala snabbare, frigöra tid och kraft för fortsatt utveckling av världens mest innovativa produkter till vinter- och fordonsindustrin.
Vi lämnar nu den första fasen som startade i maj 2023 – och går in i fas två med fortsatt ökad försäljning med hög effektivitet i våra leveranser till befintliga marknader.
Emil Danielsson
VD Klimator AB
Om Klimator
Historik
Klimator är ett svenskt mjukvarubolag som grundades 2001 av Torbjörn Gustafsson och Jörgen Bogren. Grundarna har en lång forskningsbakgrund inom tillämpad vägklimatologi vid Göteborgs universitet. Klimators teknologi baseras på över 30 års akademisk forskning om vägväder. Under 2020 förvärvades HedeDanmarks affärsverksamhet inom uppkopplade sensorer (IoT) för att bredda och förstärka Klimators produktportfölj.
Verksamhetsområden
Givet de marknadssegment och kundgrupper som Klimator adresserar är verksamheten organiserad i två affärsområden:
- Business Area Winter Maintenance
- Business Area Automotive
Inom Winter Maintenance erbjuder bolaget en webbaserad mjukvara, Road Status Information (RSI), som baseras på bolagets dataplattform Road Condition Data (RCD). Mjukvaran är anpassad för de behov vinterentreprenörer har när de ska fatta kritiska beslut om när åtgärder behöver vidtas, vad som ska göras och hur mycket salt/sand som ska användas. Klimators mjukvara innebär stora ekonomiska kostnadsbesparingar för en industri som bara i Sverige årligen omsätter cirka tre miljarder kronor. En mer effektiv vinterväghållning innebär även stora miljövinster såsom reducerad användning av salt, minskad bränsleförbrukning och slitage på våra vägar.
Bolagets erbjudande av IoT sensorer ger entreprenörer, kommuner och andra organisationer möjlighet att i realtid mäta vägtemperatur, lufttemperatur, luftfuktighet, regnmängd, fuktighet i jord, grundvattennivå, vattenstånd och vattenflöde. Med hjälp av sensorerna samlas data in och lagras på Klimators IoT-plattform, där kunden kan ta del av en rad olika tjänster. För kunden innebär det ett enkelt inträde till ett mer modernt digitalt arbetssätt.
Bolaget fokuserar på IoT sensorer kopplat till vinterväghållning, men erbjuder övriga sensorer som en service till befintliga kunder.
I slutet av 2019 etablerade bolaget affärsområdet Automotive och har därefter genomfört ett flertal framgångsrika Proof of Concept (PoC) och utvecklingsprojekt med ledande europeiska och japanska fordonstillverkare och underleverantörer. Det finns mycket goda tillämpningsområden för både bolagets dataplattform (RCD) och sensorteknologi (AHEAD) inom fordonsindustrin vad gäller:
- förbättrad förarinformation
- förbättrad användning av avancerade förarstödssystem (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems)
- en säker och skalbara självkörande teknologi (AD – Autonomous Driving)
Produktportfölj
Road Condition Data (RCD) är en molnbaserad Data-as-a-Service plattform (DaaS) som aggregerar data från en mängd olika källor. I kombination med Klimators unika modell för vägklassificering av vägnätet bearbetas denna data med avancerade klimatmodeller för att ge förädlad information om vägväder, både i realtid och i framtidsprognoser. Denna information kan appliceras för en mängd olika användningsområden inom fordonsindustrin såsom för intelligenta förarstödssystem (ADAS) och i komplexa system för självkörande fordon (AD).
Road Status Information (RSI) är en digital Software-as-a-Service tjänst (SaaS) som är baserad på RCD och som ger detaljerade prognoser för vägar, cykelvägar och gångbanor. Dessa högupplösta prognoser används av trafikverk och vintervägsentreprenörer för att fatta kritiska beslut om när, var och hur åtgärder för snöröjning och halkbekämpning ska genomföras. Klimators prognoser underlättar beslut, planering och uppföljning av åtgärder och bidrar till effektiv användning av resurser vilket ger betydande ekonomiska kostnadsbesparingar och även starkt bidrar till ett minskat klimatavtryck.
AHEAD är en sensor- och mjukvarubaserad teknologi som i realtid analyserar väglag och friktion framför ett fordon i rörelse. Teknologin är ett resultat av över tio års forskning och utveckling inom väglagsklassificering. AHEAD ger fordonssystem information om rådande väglag vilket ökar funktionalitet och användning av avancerade förarstödssystem och självkörande teknologi.
IoT-baserade vägväderstationer
Klimators vägväderstationer ger realtidsinformation om hur vädret påverkar lokala vägförhållanden. Denna data ger operatörer möjlighet att fatta välgrundade beslut om lämpliga åtgärder. Uppgifterna är lättillgängliga från Klimators Road Status Information plattformen (RSI). Data kommer i form av ett API och kan därmed integreras i andra system för väder- och vägväderövervakning eller prognoser vid behov.
Finansiell översikt
Koncernredovisning
Delårsrapporten avser koncernen, där moderbolaget Klimator AB äger 100 procent av aktierna i Klimator DK ApS vilka tillsammans nedan anges såsom ”bolaget”.
Redovisningsprinciper
Delårsrapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (”K3”).
Intäkter
Omsättning
Bolagets totala omsättning ökar med 15,8 % till 6 174 TSEK för andra kvartalet 2024, jämfört med samma period 2023 (5 331 TSEK).
Bolagets omsättning utgörs av licensintäkter inom affärsområdet Winter Maintenance avseende tjänsten Road Status Information samt intäkter från IoT sensorer. Omsättningen utgörs även av projektintäkter inom affärsområdet Automotive som bolaget erhåller i samband med Proof-of-Concept- och innovationssprojekt med fordonstillverkare och underleverantörer till fordonsindustrin avseende produkterna Road Condition Data (RCD) och AHEAD. Bolaget har ökat sina projektintäkter väsentligt för Automotive under första kvartalet.
För andra kvartalet 2024 uppgår nettoomsättningen till 4 680 TSEK vilket är oförändrat jämfört med andra kvartalet föregående år (4 693 TSEK).
Bolagets nettoomsättning kommer främst från Winter Maintenance, där sensorverksamheten ingår. Intäkten periodiseras i normalfallet över ett år eller över vintersäsongen då affärsmodellen oftast är ett abonnemang. Normalt tar bolaget ut en startavgift utöver detta. Fakturering och betalning sker oftast i förskott.
Aktiverat arbete för egen räkning
Bolaget aktiverar kostnader hänförliga till kartering av nya geografiska områden i bolagets dataplattform. Under andra kvartalet 2024, har bolaget aktiverat 170 TSEK i utvecklingsutgifter för ovanstående projekt.
Övriga rörelseintäkter
Bolaget erhåller från tid till annan forsknings- och utvecklingsstöd från myndigheter som EU och Vinnova som redovisas under posten övriga rörelseintäkter.
För andra kvartalet 2024 uppgår övriga rörelseintäkter till 1 324 TSEK jämfört med 405 TSEK samma period föregående år, vilket är en ökning med 227 %. Ökningen är huvudsakligen hänförlig till fler och utökade samarbetet med fordonstillverkare och myndigheter inom bolagets verksamhetsområden. Syftet är att projekten i förlängningen skall leda till kommersiella samarbeten, samt bidra till att utveckla bolagets produkter.
Kostnader
Direkta kostnader
Direkta kostnader för försäljning avser huvudsakligen kostnader för datatrafik och serverkapacitet samt hårdvarukostnader vid försäljning av sensorer och AHEAD-system.
Under andra kvartalet 2024 uppgår direkta kostnader till 1 698 TSEK (1 645 TSEK).
Övriga externa kostnader
I posten för övriga externa kostnader ingår främst lokalhyra, IT-tjänster, marknadsföring, resor och konsultarvoden.
Under andra kvartalet 2024 uppgår övriga externa kostnader till 1 831 TSEK, vilket är en minskning med 19 % jämfört med föregående år (2 226 TSEK). Minskningen är främst hänförlig till lägre hyreskostnader, bilkostnaderoch konsultkostnader än 2023.
Personalkostnader
Bolagets organisation omfattar vid andra kvartalets utgång totalt 17 anställda, verksamma inom företagsledning, försäljning, affärsutveckling, administration, produktutveckling och projektledning.
För andra kvartalet 2024 uppgår personalkostnaderna till 5 157 TSEK (7 280), vilket är en minskning med 29 % beroende på färre anställda jämfört med samma period 2023.
Avskrivningar
Bolaget skriver av goodwill hänförlig till OmniKlima (fusionerat dotterbolag) och inkråmsförvärvet av den danska verksamheten, samt aktiverade utvecklingsutgifter med en avskrivningsperiod om fem år.
För andra kvartalet 2024 uppgick bolagets avskrivningar till 275 TSEK (203 TSEK).
Övriga kommentarer
Bolagets immateriella anläggningstillgångar uppgår vid andra kvartalets utgång till 3 108 TSEK och utgörs av aktiverade utvecklingsutgifter med 2 167 TSEK, patent med 612 TSEK och goodwill med 329 TSEK
Anskaffningsvärdet för en internt upparbetad anläggningstillgång utgörs av samtliga direkt hänförbara utgifter.
Immateriella anläggningstillgångar skrivs av linjärt över tillgångarnas bedömda nyttjandeperiod, vilken omprövas vid varje balansdag. För närvarande bedöms nyttjandeperioden till fem år för samtliga immateriella anläggningstillgångar.
Likvida medel
Bolaget hade vid andra kvartalets utgång likvida medel om 9 158 TSEK. Utöver detta har bolaget en outnyttjad checkkredit på 1 700 TSEK.
Kassaflöde
Kassaflödet för den löpande verksamheten för första halvåret 2024 uppgick till -1 893 TSEK (-13 485 TSEK).
Räntebärande långfristiga skulder
Bolaget har en skuld på 3 625 TSEK i form av två lån från Almi Företagspartner, varav
2 550 TSEK är långfristig del. Lånen upptogs dels under våren 2020 i samband med Covid19-pandemin, samt i april 2024. Lånen har en kredittid om 60 månader till en marknadsmässig ränta. Amortering påbörjades i augusti 2021 för första lånet samt amortering kommer påbörjas i oktober 2024 för det andra lånet.
Genom ett coronarelaterat stöd har bolaget erhållit återbetalning på cirka 4800 TSEK från Skatteverket i augusti 2023. I augusti 2024 beslutade Skatteverket att stödet skall amorteras under 36 månader med första delbetalning i februari 2025. Långfristig del är cirka 4 000 TSEK
Räntebärande kortfristiga skulder
Kortfristig del av lånen från Almi Företagspartner uppgår till 1 075 TSEK.
Genom ett coronarelaterat stöd har bolaget erhållit återbetalning på cirka 4 800 TSEK från Skatteverket i augusti 2023. Kortfristig del är cirka 800 TSEK.
Eget kapital
Moderbolagets eget kapital uppgick till 6 673 TSEK per 30 juni 2024. Koncernens eget kapital uppgick per 30 juni 2024 till 734 TSEK.
Soliditet
Moderbolagets soliditet uppgick till 33 % vid andra kvartalets utgång. Koncernens soliditet uppgick till 3,7 procent vid andra kvartalets utgång.
Aktiebaserade incitamentsprogram
På den extra bolagsstämman 30 november 2023, beslutades om ett långfristigt incitamentsprogram av serie 2023-2026:1, genom riktad emission och överlåtelse av högst 960 000 teckningsoptioner till anställda och nyckelpersoner i ledande ställning i bolaget, samt incitamentsprogram av serie 2023-2026:2, genom riktad emission och överlåtelse av högst 240 000 teckningsoptioner till styrelseledamöter i bolaget. Vid fullt utnyttjande kan antalet aktier öka med 1 200 aktier under 2026.
Konvertibla skuldebrev och nyemission
I juni genomfördes en riktad nyemission på 4 000 TSEK i syfte att stärka bolagets balansräkning.
Antal aktier i bolaget
Antalet utestående aktier i Klimator var 31 084 638 vid andra kvartalets utgång 2024, vilket är en ökning med 2 259 887 aktier jämfört andra kvartalet 2023
Genomsnittligt antal aktier under andra kvartalet uppgick till 29 954 695 aktier. I andra kvartalet 2023 uppgick dessa till 28 824 751 aktier.
Resultat per aktie
Resultat per aktie för det andra kvartalet uppgår till -0,09 SEK (-0,21).
Översiktlig granskning av revisor
Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.
Nästa rapport
Nästa rapport är bolagets delårsrapport 3, 2024 som kommer offentliggöras den 29 november 2024.
För ytterligare information:
Emil Danielsson
VD, Klimator AB
Telefon: 070-421 04 00
E-post: emil.danielsson@klimator.se
Partner Fondkommission AB (telefon 031-761 22 30, www.partnerfk.se) är Bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market.
Datum | 2024-08-23, kl 08:00 |
Källa | MFN |