Kjell Group AB (Publ) Delårsrapport Q1, januari – mars 2022

MAR

Tillväxt i alla kanaler under det första kvartalet

1 januari – 31 mars 2022

  • Nettoomsättningen steg med 29,8% till 615,3 (473,9) MSEK. Exklusive förvärvet av AV-Cables uppgick försäljningstillväxten till 13,4%, motsvarande 63,5 MSEK
  • Jämförbar tillväxt uppgick till 10,3% (8,9%)
  • Bruttoresultatet ökade med 21,5% till 261,7 (215,3) MSEK och bruttomarginalen uppgick till 42,5% (45,4%)
  • Justerad EBITA uppgick till 24,2 (25,8) MSEK och den justerade EBITA-marginalen till 3,9% (5,4%). Jämförelsen med föregående år påverkas negativt med 4,9 MSEK av valutaeffekter
  • Rörelseresultatet uppgick till 19,8 (22,8) MSEK och rörelsemarginalen till 3,2% (4,8%)
  • Kvartalets resultat uppgick till 12,6 (4,5) MSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -129,7 (-100,1) MSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,40* (-0,64) kronor

Väsentliga händelser under kvartalet och efter kvartalets slut

  • Under kvartalet etablerades tre nya service points varav två i Norge och en i Sverige.
  • Den 11 mars tillkännagavs att samarbetet med Circle K utökas att även innefatta Norge. I en uppstartsfas i Norge så skall konceptet utvärderas på sex pilotstationer.
  • En ny smittovåg av Covid-19 i Kina har föranlett nedstängningar i delar av landet. Någon nämnvärd effekt avseende inköp av produkter har i dagsläget inte identifierats då inköpen görs i andra delar av landet där smittoläget ser bättre ut.
  • Den 24 februari inledde Ryssland sin invasion av Ukraina. I dagsläget så har denna invasion inte medfört någon direkt konsekvens för koncernens verksamhet då ingen affärsverksamhet direkt utövas i dessa länder.

”Tillväxten på nästan 30% i det första kvartalet visar att vår omnikanalsmodell, med ett kanaloberoende kundmöte och kurerat sortiment av tillbehör inom hemelektronik, står sig stark även i osäkra tider, kommenterar Andreas Rylander, VD Kjell Group, och fortsätter:

”Onlineförsäljningen ökade och stod för 33 procent av försäljningen, medan Click&Collect stod för 8 procent. Våra digitala kanaler, tillsammans med 138 service points runt om i Norden, skapar en sömlös köpupplevelse för konsumenter som vill lösa sina tekniska behov.” 

Telefonkonferens i samband med publicering av kvartalsrapporten
Andreas Rylander, vd och koncernchef och Niklas Tyrén, CFO kommer den 18 maj 2022, klockan 10.00 att hålla en telefonkonferens i samband med publicering av kvartalsrapporten. För att delta i konferensen, ring 08 505 583 50 eller gå till webblänken https://tv.streamfabriken.com/kjell-group-q1-2022. Presentationsmaterialet återfinns på gruppens webbsida:
https://www.kjellgroup.com/investerare/presentationer.

Kvartalsrapporter
Den kompletta kvartalsrapporten för perioden januari till mars 2022 samt tidigare avgivna rapporter finns tillgängliga på www.kjellgroup.com.

Datum 2022-05-18, kl 07:00
Källa MFN
Hej Serverägare! Har du problem med troll och spam? Nu finns möjligheten att sätta en liten avgift, t.ex. 20kr, på discord invites och därmed stoppa många återkommande troll samtidigt som du tjänar lite pengar. Kolla in Invite Paywall.