Hemnet Group delårsrapport Q1 2025

MAR

Sammanfattning för perioden januari-mars 2025

  • Nettoomsättningen ökade med 29,6 procent till 328,5 (253,4) MSEK
  • EBITDA ökade 31,6 procent till 157,5 (119,7) MSEK
  • Rörelseresultat ökade 36,5 procent till 135,0 (98,9) MSEK
  • ARPL (genomsnittlig intäkt per publicerat objekt), ökade 36,9 procent till 6 722 (4 911) SEK

jan-marRullande 12 månHelår
(MSEK, om inte annat anges)20252024Förändringslutar mar 20252024
Nettoomsättning328,5253,429,6%1 469,71 394,6
EBITDA*157,5119,731,6%757,6719,8
EBITDA-marginal*, %47,9%47,2%0,7 p.e.51,5%51,6%
Rörelseresultat*135,098,936,5%669,9633,8
Resultat efter skatt102,972,442,1%511,9481,4
Resultat per aktie, före utspädning, SEK11,080,7544,0%5,345,01
Resultat per aktie, efter utspädning, SEK11,080,7544,0%5,335,00
Kassaflöde från den löpande verksamheten120,790,533,4%597,1566,9

* Alternativa nyckeltal, se sidor 15-17 för beräkning och definitioner.

¹ Beräkningen av utspädning av antalet aktier görs baserat på det antal dagar som incitamentsprogrammen varit aktiva under respektive period.

VD har ordet

Höjdpunkter från verksamheten

  • Nettoomsättningen för första kvartalet ökade med 29,6% till 328,5 MSEK (253,4).
  • Genomsnittlig intäkt per publicerad annons (ARPL) ökade med 36,9 % till 6 722 SEK (4 911) för kvartalet, drivet av en ökad efterfrågan på tilläggstjänster – särskilt Hemnet Premium – och starkt engagemang från mäklare.
  • EBITDA ökade med 31,6% till 157,5 MSEK (119,7). EBITDA marginalen för kvartalet ökade till 47,9% (47,2).
  • Ökande operativa kostnader drivs av fortsatta investeringar i produktutveckling och marknadsföring, vilket bygger en solid grund för framtida tillväxt.

Kommentarer
Hemnet levererade ett starkt första kvartal med en nettoomsättning som växte 29,6%.

ARPL för kvartalet ökade 36,9% jämfört med samma period förra året. Bakom tillväxten låg en allt större efterfrågan på våra tilläggstjänster, framförallt Hemnet Premium, liksom ett växande antal fastighetsmäklare som rekommenderar våra större, mer effektiva paket.

Antalet nya bostadsannonser ökade något under det första kvartalet jämfört med samma period förra året. Samtidigt som marknaden visar mer aktivitet genom fler försäljningar och högre slutpriser än för ett år sedan, kvarstår utmaningar i form av ett rekordhögt utbud och längre försäljningstider.

Under kvartalet har våra team fortsatt att utveckla och förbättra Hemnets erbjudande. Ett särskilt fokus har varit Hemnet Max som lanserades efter kvartalets utgång den 1 april. Paketet riktar sig till säljare som vill maximera sin synlighet och locka ännu fler spekulanter, och innehåller unika funktioner som exponering på Hemnets startsida, riktad kommunikation till potentiella köpare och en förstärkt profilering av ansvarig mäklare.

Vi fortsatte även under kvartalet att förbättra användarupplevelsen på Hemnet. En större uppgradering var ett nytt bildgalleri med svep-funktion i resultatlistan för Plus-, Premium- och Max-annonser som lett till ett ökat engagemang från våra besökare. En annan efterfrågad nyhet var att vi adderade visningstider även för Bas-annonser direkt i resultatlistan.

Inom vårt B2B-segment såg vi fortsatta intäktsökningar från fastighetsmäklare som investerat mer i tilläggstjänster och marknadsföring på Hemnet. Den totala B2B-försäljningen påverkades dock negativt av fortsatt minskade intäkter från
displayannonsering.

I mars publicerade Orvesto – Sveriges officiella källa för medieräckvidd och målgruppsmätningar – sin statistik för 2024. Enligt den är Hemnet den tredje största kommersiella medieplattformen i Sverige, med en räckvidd per vecka på 1,9 miljoner personer. Det är en ökning med 5% jämfört med 2023 och ett tydligt bevis på vår starka position i ett land som präglas av ett stort engagemang för bostäder och bostadsmarknaden.

Under mitt första kvartal som vd har jag imponerats av företaget och alla medarbetare. Jag har lärt känna engagerade kollegor och sett många exempel på vår förmåga att tänka nytt och leverera konkreta resultat. En tydlig höjdpunkt under kvartalet var förberedelerna för lanseringen av Hemnet Max, men också att fira årets mest framgångsrika mäklare på Guldhemmet, Sveriges största mäklargala och ett initiativ från Hemnet. Jag har under de senste månaderna prioriterat att träffa olika branschföreträdare, och slagits av den starka drivkraft och passion som präglar fastighetsmäklaryrket. Att delta på Guldhemmet gjorde mig stolt över att vara en viktig partner till en så engagerad och drivande bransch.

Med vår unika position på den svenska bostadsmarknaden har vi fantastiska möjligheter att göra ännu större skillnad för våra målgrupper genom relevant innehåll, data och marknadsledande produkter. Jag ser fram emot att ytterligare utveckla vårt erbjudande tillsammans med mina kollegor, och genom fortsatt innovation skapa långsiktiga resultat för kunder, användare, samarbetspartners och aktieägare.

Jonas Gustafsson
VD
April 2025

*****************************************

I samband med rapporten presenterar Hemnets VD Jonas Gustafsson och CFO Anders Örnulf resultatet klockan 10.00 CET. Efter presentationen kommer det även finnas möjlighet att ställa frågor. Presentationen hålls på engelska.

Presentationen kan följas i direktsändning via nedan länk.

https://hemnet.events.inderes.com/q1-report-2025/register

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

https://conference.inderes.com/teleconference/?id=5004598

Rapporten och presentationsmaterial kommer att finnas tillgängliga på hemnetgroup.se.

*****************************************

För mer information kontakta:

Pressförfrågningar
Staffan Tell, Head of PR
M: +46 733 67 66 85
E: staffan.tell@hemnet.se

IR-förfrågningar
Ludvig Segelmark, Head of IR
M: +46 70 250 14 40
E: ludvig.segelmark@hemnet.se

Om Hemnet
Hemnet driver Sveriges ledande bostadsplattform. Bolaget grundades som ett branschinitiativ 1998 och har sedan dess utvecklats till en värdeskapande marknadsplats för bostadsmarknaden. Genom att erbjuda en unik kombination av produkter, insikter och inspiration har Hemnet byggt varaktiga relationer med köpare, säljare och fastighetsmäklare i över 20 år. Hemnet delar tillsammans med sina målgrupper en gemensam passion för hemmet och drivs av att vara en oberoende och självklar plats för människor att vända sig till vid de olika bostadsbehov som uppstår genom livet. Detta reflekteras i Bolagets vision att vara nyckeln till din bostadsresa, där Hemnet med sina produkter och tjänster vill öka effektiviteten, transparensen och rörligheten på bostadsmarknaden. Hemnet är noterat på Nasdaq Stockholm (“HEM”).

Följ oss: hemnetgroup.se / Facebook / Linkedin / Instagram

Datum 2025-04-25, kl 08:00
Källa MFN
Investera som eToros bästa investerare! Med eToros CopyTrader™, kan du automatiskt kopiera andra investerares beslut. Hitta investerare som du tror på och kopiera deras investeringar i realtid. Inga extra avgifter tas ut för funktionen.
Copy Trading innebär inte investeringsrådgivning. Värdet på dina investeringar kan gå upp eller ner. Du riskerar ditt kapital.