Essitys Årsredovisning 2023

- Vi lämnar ett händelserikt år bakom oss där vi fokuserat på ökad lönsamhet och skapat en stabil plattform för lönsam tillväxt. Genom innovation, omstrukturering, effektivisering och prishöjningar uppnåddes ett justerat resultat om 18,9 miljarder SEK – den högsta lönsamheten någonsin – samtidigt som nettoomsättningen ökade till 147 miljarder SEK. Vi har åtagit oss att acceptera budet avseende samtliga aktier i Vinda. Det är ett mycket attraktivt bud för Essity och våra aktieägare och ger oss en produktportfölj med högre och stabilare avkastning, skriver vd och koncernchef, Magnus Groth i sitt vd-ord.

Ta del av hela vd-ordet samt Essitys strategiska prioriteringar, resultat och ledande hållbarhetsarbete i Årsredovisning 2023 som finns bifogad i detta pressmeddelande och tillgänglig på essity.se

Årsredovisningen innehåller även en sammanhållen hållbarhetsrapport strukturerad enligt Essitys ”Sustainability Playing Field” som sammanfattar bolagets prioriteringar inom social och miljömässig hållbarhet. Hållbarhetsrapporten har utformats med beaktande av European Sustainability Reporting Standards (ESRS).

Notera: Denna information är sådan information som Essity är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 februari, 2024, klockan 08:00.
Karl Stoltz, Media Relations Director, +46 70 942 63 38

Datum 2024-02-28, kl 08:00