Delårsrapport för januari-mars 2025

MAR

Vi fokuserar, förenklar och förbättrar.

Bästa aktieägare,
Denna rapport avser perioden innan jag tillträdde som vd för Albert i april. Min bild av kvartalet bygger på intern rapportering och en strukturerad överlämning från tidigare ledning.

En blandad start på 2025
Första kvartalet 2025 präglades av både framsteg och motvind. EBITDA förbättrades tydligt och uppgick till -6,7 MSEK jämfört med -12,8 MSEK samma period föregående år, en förbättring med 48 %. Denna utveckling förklaras främst av lägre personalkostnader men också av lägre direkta försäljningskostnader till följd av en försäljning som inte nådde förväntade nivåer. Nettoomsättningen minskade med 7 % till 38,6 MSEK (41,6) till följd av svagare B2B-försäljning under perioden. Strawbees försäljning på den viktiga amerikanska marknaden påverkades av osäkerhet kring federala budgetnedskärningar i början av året, följt av importtullar under andra kvartalet, vilket har fördröjt köpbeslut. Inom Sumdog som primärt verkar i Storbritannien nådde inte volymerna från partnerförsäljningen upp till våra förväntningar.

Starka underliggande nyckeltal
Flera viktiga nyckeltal utvecklas positivt. Våra återkommande intäkter (ARR) ökade med 6 % jämfört med föregående år och uppgick till 136,7 MSEK och intäkter från produkter som inte säljs genom abonnemang växte med 10 % till 35,8 MSEK under de senaste fyra kvartalen jämfört med föregående år. Inom B2C växte ARR drivet av stabil abonnent-tillväxt och lyckade kampanjer. Bruttomarginalen stärktes och kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades till 14,5 MSEK, nästan en fördubbling mot föregående år. Vi avslutade kvartalet med 55 MSEK i likvida medel.

Tydlig riktning framåt
Vårt fokus ligger fast vid de finansiella mål vi tidigare har kommunicerat:

  • Att nå positiv EBITDA under 2025
  • Att uppnå positivt kassaflöde under 2026 med befintlig kassa
  • Att skapa en stabil plattform för långsiktig, lönsam tillväxt

Vi förenklar nu verksamheten och lönsamhet är vår högsta prioritet. Under det andra kvartalet ser vi över vår produkt-
portfölj och kostnadsbas, vässar det kommersiella genomförandet och prioriterar våra investeringar ännu tydligare. 

Fokus ligger på insatser som bidrar till resultat på kort sikt, att växa Albert Junior och att vända den negativa trenden inom vår B2B affär för Sumdog i Storbritannien och Strawbees i USA.

Tillförsikt inför framtiden
Det känns både inspirerande och meningsfullt att få leda ett bolag som varje dag gör skillnad i barns lärande. Albert har en stark grund att bygga vidare på, med ett tydligt syfte, starka varumärken och ett kompetent och engagerat team. Jag ser fram emot att tillsammans fortsätta utveckla verksamheten, nå våra mål och driva lönsam tillväxt framåt.

Göteborg, maj 2025
Fredrik Bengtsson, VD

1 januari–31 mars

  • Årligen återkommande intäkter (ARR) från abonnemang uppgick till 136 745 (129 334) TSEK, vilket motsvarar en ökning om 6 % jämfört med föregående år. 
  • Intäkter från produkter som inte säljs genom abonnemang var under de senaste fyra kvartalen 35 788 (32 582) TSEK, vilket motsvarar en ökning om 10 % jämfört med föregående år.
  • Den fakturerade försäljningen under kvartalet uppgick till 60 602 (63 133) TSEK, vilket är en minskning mot föregående år med 4 procent.
  • Nettoomsättningen uppgick till 38 595 (41 602) TSEK, vilket motsvarar en minskning med 7 % jämfört med samma period föregående år.
  • EBITDA uppgick till -6 665 (-12 766) TSEK. 
  • EBITA uppgick till -10 056 (-16 361) TSEK. 
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -21 256 (-28 411) TSEK.
  • Periodens resultat uppgick till -20 311 (-27 147) TSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,81 (-1,08) SEK, före och efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 14 492  (7 751) TSEK.
  • Kassa och likvida medel vid periodens slut uppgick till 55 365 (86 082) TSEK.


Väsentliga händelser under första kvartalet 2025

  • Bolaget lanserade en ny marknad för Albert Junior – Tjeckien – som ett fortsatt steg i vår expansionsplan mot hållbar tillväxt. Som en del av detta fortsätter vi att övervaka och optimera våra tillväxtmarknader och arbetar aktivt med affärsmodeller, prisstrategier och kundförvärv för att säkerställa långsiktig framgång.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Albert meddelar i april att Fredrik Bengtsson har utsetts till tillförordnad verkställande direktör från och med den 22 april 2025. Fredrik Bengtsson efterträder Jonas Mårtensson som samma dag avgår och lämnar Albert Group. 
  • I början på april beslutade USA att höja tullsatser på produkter, vilket har haft en negativ effekt på försäljningen inom B2B verksamheten, Strawbees AB. Effekten bedöms som väsentlig för perioden och kan komma att påverka försäljningen även under kommande kvartal.
Datum 2025-05-16, kl 07:30
Källa MFN
Skapa konto direkt med BankID hos Skilling så får du tillgång till tusentals finansmarknader inom valuta, aktier, krypto och mycket mer. Välj bland 1200+ CFD-instrument över 7 tillgångsklasser till konkurrenskraftiga priser. Skilling erbjuder också en kapitalförsäkring.
CFD är komplexa instrument och har en hög risk att förlora pengar snabbt på grund av hävstång. 77% av icke-professionella kunder förlorar pengar när de handlar med CFD med denna leverantör.