Delårsrapport 1 januari - 30 september 2024

REG

Starkt kvartal möter höga jämförelsetal

1 juli - 30 september

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 910 (1 935) MSEK vilket motsvarar en försäljningsminskning om 1,3 %. Justerat för valutakursförändringar minskade nettoomsättningen med 1,3 %.
  • Det operativa resultatet uppgick till 151 (225) MSEK vilket ska ses mot bakgrund av en exceptionellt stark jämförelseperiod.
  • Positivt kassaflöde och låg nettoskuld ger en stark finansiell ställning.
  • Förvärv av slovenska Seti befäster koncernens marknadsledande position inom Dining solutions i Europa.
  • Modern lager- och logistikanläggning i Meppen, Tyskland, stärker koncernens långsiktiga konkurrensförmåga och bidrar långsiktigt till koncernens nettonollmål för koldioxidutsläpp. Omstrukturereringskostnader på 125 MSEK tagna i kvartalet belastar EBIT men inte det operativa resultatet.
     


 

Nyckeltal
MSEK
3 mån jul-sep 2024 3 mån jul-sep 2023 9 mån jan-sep 2024 9 mån jan-sep 2023 12 mån okt-sep 2023/24 12 mån jan-dec 2023
Nettoomsättning 1 910 1 935 5 521 5 747 7 492 7 718
Organisk tillväxt -5,0 % -2,2 % -6,4 % 8,5 % -5,6 % 5,2 %
Operativt resultat1) 151 225 426 525 617 716
Operativ rörelsemarginal1) 7,9 % 11,6 % 7,7 % 9,1 % 8,2 % 9,3 %
Rörelseresultat, EBIT 10 211 249 476 421 648
EBIT marginal 0,5 % 10,9 % 4,5 % 8,3 % 5,6 % 8,4 %
Resultat efter finansiella poster -2 191 206 428 371 593
Resultat efter skatt 3 150 171 360 254 443
Resultat per aktie hänförligt till moderbolagets aktieägare -0,04 2,80 3,34 6,65 4,99 8,30
Avkastning sysselsatt kapital, exkl. goodwill 25,4 % 26,8 % 25,4 % 26,8 % 25,4 % 31,5

1) För avstämning av alternativa nyckeltal, definition av nyckeltal och ordlista, se sidorna 28-29
 

VD-summering

Den långsiktiga trenden att äta och dricka utanför hemmet är tydlig men fortsatt höga räntenivåer och övriga inflationseffekter håller tillbaka konsumtionen i framförallt Europa.

Koncernens nettoomsättning uppgick till 1 910 (1 935) MSEK och är det näst bästa i ett tredje kvartal i koncernens historia. Främst ser vi en god utveckling i BioPak Group genom bland annat genomförda förvärv i Stillahavsregionen under 2024. Den lägre orga- niska omsättningen ska ses mot bakgrund av exceptionellt höga jämförelsetal efter att pandemirestriktionerna släpptes, därtill ser vi en lägre efterfrågan under hela 2024 som följd av konsumenternas svagare köpkraft. I Tyskland utvecklas restaurangmark- naden svagare än i övriga Europa och tillväxten har varit negativ under årets första nio månader. En påverkande faktor är att momsen på måltider i Tyskland nu återgått till 19 % efter att tillfälligt ha varit sänkt till 7 %, som en del av pandemistödsåtgärderna.

Det operativa resultatet uppgick till 151 (225) MSEK med en operativ rörelsemarginal på 7,9 (11,6) %. Den operativa rörelsemargina- len påverkades primärt av lägre försäljningsvolymer samt av högre kostnader för råvaror och sjöfrakt jämfört med samma period föregående år. Priserna för pappersmassa är cirka 30 % högre jämfört med jämförelseperioden och på grund av ökad geopolitisk oro har kostnaderna för sjöfrakt ökat succesivt under de tio sista månaderna.

Nettoomsättningen i kvartalet för affärsområde Dining solutions uppgick till 1 102 (1 189) MSEK. Försäljningen sjönk främst mot hotell- och restaurangsegmenten i Europa. Det operativa resultatet uppgick till 125 (170) MSEK vilket ska ses i ljuset av exceptio- nellt höga jämförelsetal. Förvärvet av det slovenska konverterings- och försäljningsbolaget Seti stärker affärsområdets marknads- ledande position inom lösningar för det dukade bordet i Europa. Seti ingår i affärsområdet från den 1 september och har därför en marginell effekt på kvartalet.

Nettoomsättningen i kvartalet för affärsområde Food packaging solutions uppgick till 808 (746) MSEK. Försäljningsökningen drivs i hög grad av BioPak Group och dess förvärv av Decent Packaging, Relevo och Huskee. Försäljningen mot hotell- och restau- rangsegmenten i Europa påverkade dock omsättningen negativt medan koncernens förpackningsmaskiner för take-away, vilka marknadsförs och säljs under varumärket Duniform i Europa, visade en positiv utveckling i kvartalet. Det operativa resultatet upp- gick till 27 (55) MSEK och påverkades bland annat av högre lagerhållningskostnader och expansionsinvesteringar för att bygga en än mer hållbar produktportfölj.

Under kvartalet tog koncernen beslut om att investera i en modern lager- och logistikanläggning i Meppen, Tyskland. Över tid kommer den nya anläggningen att öka koncernens konkurrenskraft och därtill bidra till koncernens nettonollmål för koldioxidut- släpp. Omstruktureringskostnader, vilka belastar EBIT men inte det operativa resultatet, på 125 MSEK är tagna i kvartalet och för- väntas betala sig över två till tre år samt säkra det framtida kapacitetsbehovet inom logistikkedjan.

Vi bygger nu vidare på vår starka marknadsposition genom att investera i hållbarhet och aktiviteter för att ytterligare stärka rele- vansen i vårt erbjudande.

Robert Dackeskog,
VD och koncernchef
Duni Group
 

För ytterligare information kontakta:
Magnus Carlsson, EVP Finance/CFO
040-10 62 00
magnus.carlsson@duni.com

Katja Margell, IR- och kommunikationsdirektör
076-819 83 26
katja.margell@duni.com

Duni AB (publ) Box 237
201 22 Malmö

Telefon: 040-10 62 00
www.dunigroup.se
Organisationsnummer: 556536-7488

Duni Group är marknadsledande inom attraktiva, miljöanpassade och funktionella produkter för dukning och take-away. Koncernen marknadsför och säljer två varumärken, Duni och BioPak, vilka finns representerade på över 40 marknader. Duni har cirka 2 500 anställda fördelat på 23 länder, huvudkontor i Malmö och produktion i Sverige, Slovenien, Tyskland, Polen och Thailand. Duni är noterat på NASDAQ Stockholm under kortnamnet ”DUNI”. ISIN –kod är SE0000616716.

Denna information är sådan information som Duni AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2024 klockan 07.45 CET.

Datum 2024-10-24, kl 07:45
Källa Cision
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 100 000 sidvisningar och 15 000 unika besökare per månad. Vår discord har över 6000 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!