RAPPORT FÖR FÖRSTA KVARTALET 2024

REG

FORTSATT FÖRBÄTTRAD EBITA-MARGINAL OCH ETT ROBUST OPERATIVT KASSAFLÖDE



FÖRSTA KVARTALET 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 6 527 Mkr (7 289), en minskning med -10% varav -12% var organisk tillväxt.
  • Rörelseresultatet (EBITA) före jämförelsestörande poster uppgick till 769 Mkr (847), motsvarande en marginal på 11,8% (11,6%).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 611 Mkr (667), motsvarande en marginal på 9,4% (9,2%).
  • Periodens resultat uppgick till 273 Mkr (334).
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,85 kr (1,04). Det justerade resultatet per aktie uppgick till 1,21 kr (1,44).
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 212 Mkr (294). Kassaflödet uppgick till -1 054 Mkr (-37). Under kvartalet återbetalade Dometic 1 000 Mkr på ett lån med garantier från EKN som löper ut 2025.
  • Nettoskulden i förhållande till EBITDA uppgick till 3,0x (3,2x) i slutet av kvartalet. Jämfört med årsslutet 2023 ökade nettoskulden i förhållande till EBITDA från 2,7x på grund av en försvagad svensk krona och normala säsongsvariationer.
  • Dometic har refinansierat en del av sitt kreditfacilitetsavtal med bolagets bankgrupp. Avtalet kommer träda i kraft i juli 2024 och kommer att förlänga de räntebärande skuldernas genomsnittliga löptid.

 


VD HAR ORDET

“Resultatet för det första kvartalet var ytterligare ett bevis på vår omvandling till ett effektivare, bättre balanserat och därigenom mer robust bolag. Vi levererade en förbättrad EBITA-marginal för tredje kvartalet i följd, trots en utmanande marknadsmiljö påverkad av geopolitisk och makroekonomisk osäkerhet.

Nettoomsättningen under det första kvartalet 2024 var 6 527 Mkr (7 289) och den organiska minskningen av nettoomsättningen uppgick till 12 procent. Nettoomsättningen inom försäljningskanalen Service & Aftermarket minskade organiskt med 10 procent, delvis till följd av mer regn än normalt i mars månad och en tidig påsk. Därtill gör den osäkra marknadssituationen kunderna mer försiktiga än förr i fråga om uppbyggnaden av lager inför högsäsongen. Inom segmentet Marine förblev nettoomsättningen inom Service & Aftermarket stabil. För vår Mobile Cooling Solutions-verksamhet börjar lagersituationen hos återförsäljarna förbättras gradvis och nettoomsättningen inom försäljningskanalen Distribution minskade med 13 procent, jämfört med en minskning på 20 procent under det fjärde kvartalet 2023. Som förväntat minskade nettoomsättningen organiskt inom OEM-försäljningskanalen (Original Equipment Manufacturer) inom alla segment förutom inom Land Vehicles EMEA.

Trots lägre nettoomsättning förbättrades EBITA-marginalen före jämförelsestörande poster för kvartalet till 11,8 procent (11,6), bland annat till följd av effektivitetsförbättringar, inklusive kostnadsreduktions-programmen som slutfördes under 2023, och fortlöpande prissättningsåtgärder. Segment Mobile Cooling Solutions redovisade i sitt första kvartal som ett separat segment en högre marginal trots lägre nettoomsättning, bland annat tack vare försäljningssatsningar, produktinnovation och kostnadsreduktioner. Marginalen för segment Global Ventures förbättrades till 14,2 procent (13,3), vilket till stor del kan tillskrivas ett starkare resultat inom subsegment Mobile Power Solutions. Segment Land Vehicles EMEA fortsatte att uppvisa förbättringar jämfört med tidigare perioder, medan EBITA-marginalen förblev pressad för segment Land Vehicles Americas. Flera försäljnings- och verksamhetsförbättringsåtgärder lanserades inom segment Land Vehicles Americas under kvartalet och jag är övertygad om att detta kommer att snabba på vår omvandlingsprocess, öka effektiviteten och leda till gradvisa förbättringar. Vi kommer också fortsätta prioritera marginaler före volymer på den konkurrensutsatta marknaden i USA där produktionen inom RV-branschen fortsatt är på en låg nivå.

Det operativa kassaflödet var robust på 212 Mkr (294). Nettoskulden i förhållande till EBITDA uppgick till 3,0x (3,2x). Vi har fortsatt ett starkt fokus på kassaflödet inom koncernen och ökningen jämfört med 2,7x vid årsslutet 2023 berodde på en försvagad svensk krona och normala säsongsvariationer. Vi förväntar oss att nettoskulden i förhållande till EBITDA kommer att gå ner under året och vi arbetar aktivt för att nå vårt mål på runt 2,5x.

Produkt innovation index förbättrades till 18 procent (14 procent) och det är uppmuntrande att se att vårt nyligen lanserade Igloo-sortiment av aktiva mobile cooling-produkter redan finns i fler än 600 butiker tillhörande flera av de stora återförsäljarna i USA. Detta är ytterligare ett bevis på styrkan hos det välkända Igloo-varumärket. Igloo fortsätter att vinna marknadsandelar och har rankats som det åttonde främsta varumärket inom konsumentvaror i Newsweeks lista över ”Most Trustworthy Companies” i USA 2024, långt före något annat varumärke inom mobile cooling-området.

De långsiktiga trenderna inom Mobile Living-branschen är starka, men det är fortfarande svårt att förutsäga hur den rådande makroekonomiska situationen och de aktuella marknadsförhållandena kommer att påverka verksamheten på kort sikt. De planeringsantaganden vi gjorde under 2023 är i huvdsak oförändrade. Vi räknar med att återhämtningen av efterfrågan inom försäljningskanalen Service & Aftermarket kommer att fortsätta under 2024. Inom försäljningskanalen Distribution förväntar vi oss en fortsatt gradvis återhämtning under de kommande kvartalen, i takt med att återförsäljarnas lagernivåer minskar. Inom OEM-försäljningskanalen förutser vi en fortsatt svag efterfrågan kortsiktigt men med en förbättring i slutet av året. I denna miljö kommer vi uthålligt fortsätta genomföra vår strategiska agenda för att nå våra mål och prioritera marginaler över volymer, samtidigt som vi förblir lättrörliga för att snabbt kunna agera på kortsiktiga marknadstrender.”

 

Juan Vargues, VD och Koncernchef

 

PRESENTATION AV RAPPORTEN
Analytiker och journalister är välkomna att delta i en telefonkonferens den 19 april 2024 kl.10.00 (CEST), där Juan Vargues, VD och koncernchef, samt Stefan Fristedt, CFO, kommer att presentera rapporten och svara på frågor.

Länk till webcasten: https://dometic.videosync.fi/2024-04-19-q1-2024/register


För att delta i telefonkonferensen för att ställa frågor
De som vill delta i telefonkonferensen för att ställa frågor i samband med webcasten är välkomna att registrera sig på nedanstående länk. Efter registrering kommer du att erhålla telefonnummer och konferens id som ger access till konferensen.
Länk för registrering: https://service.flikmedia.se/teleconference/?id=100404

Länk till webbcast och presentation finns tillgänglig på https://www.dometicgroup.com/sv-se/investerare

 

Denna information är sådan information som Dometic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 april 2024 kl. 08:00 CEST.

 

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA
Rikard Tunedal, Head of Investor Relations
Tel: +46 730 56 97 35, Email: rikard.tunedal@dometic.com


 

OM DOMETIC
Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet. Miljontals människor runt om i världen använder Dometics produkter i frilufts-, hem- och professionella applikationer. Vår drivkraft är att skapa smarta, hållbara, och tillförlitliga produkter med en outstanding design för frilufts- och mobil livsstil inom områdena Mat & Dryck, Klimat, Energi & Styrning och Andra Applikationer. Dometic har omkring 8 000 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på 27,8 Mdr för år 2023 och har sitt huvudkontor i Solna, Sverige.

Datum 2024-04-19, kl 08:00
Källa Cision
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 100 000 sidvisningar och 15 000 unika besökare per månad. Vår discord har över 6000 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!