Bokslutskommuniké januari-december 2024

MAR

Sammanfattning fjärde kvartalet (exklusive lagernedskrivning)
jämförbara siffror mellan åren
• Nettoomsättningen ökade med 14,8 % till 20 992 (18 293) tkr
• Rörelseresultatet före avskrivning (EBITDA) uppgick till -1 060 (-2 937) tkr
• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -2 667 (-4 555) tkr
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 5 390 (122) tkr
• Resultatet per aktie uppgick till -0,44 (-0,50) kr

Sammanfattning helår 2024 (exklusive lagernedskrivning)
jämförbara siffror mellan åren
• Nettoomsättningen ökade med 15,0 % till 115 064 (100 036) tkr
• Rörelseresultatet före avskrivning (EBITDA) uppgick till 905 (1 388) tkr
• Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -5 550 (-5 082) tkr
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 15 089 (-17 993) tkr
• Resultatet per aktie uppgick till -0,80 (-0,60) kr


Sammanfattning fjärde kvartalet (inklusive lagernedskrivning)
faktiskt utfall
• Nettoomsättningen ökade med 14,8 % till 20 992 (18 293) tkr
• Rörelseresultatet före avskrivning (EBITDA) uppgick till -7 730 (-2 937) tkr
• Rörelseresultat (EBIT) inklusive nedskrivning uppgick till -9 337 (-4 555) tkr
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 5 390 (122) tkr
• Resultatet per aktie uppgick till -1,10 (-0,50) kr

Sammanfattning helår 2024 (inklusive lagernedskrivning)
faktiskt utfall
• Nettoomsättningen ökade med 15,0 % till 115 064 (100 036) tkr
• Rörelseresultatet före avskrivning (EBITDA) uppgick till -5 765 (1 388) tkr
• Rörelseresultatet (EBIT) inklusive nedskrivning uppgick till -12 220 (-5 082) tkr
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 15 089 (-17 993) tkr
• Resultatet per aktie uppgick till -1,46 (-0,60) kr
• Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas till kommande bolagsstämma


VD kommenterar

Positivt kassaflöde och förbättrad likviditet
Under 2024 har vi haft stort fokus på förbättrad lönsamhet, kassaflöde och likviditet vilket har gjort att
bolaget återigen är kassaflödespositivt. Vi har effektiviserat vår organisation och sänkt våra produktionskostnader
vilket ger oss förutsättningar att både på kort och lång sikt komma tillbaka till god lönsamhet.
Samtidigt har vi trots att investeringsviljan i branschen varit låg under rådande konjunktur fortsatt att ta
marknadsandelar och ökat vår omsättning under fjärde kvartalet och för helåret.

Under årets fjärde kvartal visade Waystream Group en försäljningsökning på 15 % till 21 MSEK, med ett negativt rörelseresultat (EBIT) på 2,7 MSEK exklusive nedskrivningar och ett positivt kassaflöde på 5,4 MSEK.

För 2024 i sin helhet ökade Waystream omsättningen med 15 % till 115 MSEK (100 MSEK), rörelseresultatet blev
-6 MSEK (-5 MSEK) exklusive nedskrivningar och ett positivt kassaflöde på 15 MSEK.

Vi har stärkt vår marknadsposition, minskat vårt lager, haft positiva kassaflöden men vi har däremot inte kommit tillbaka till lönsamhet. Waystream är i grunden ett lönsamt bolag med högkvalitativa produkter så det är något som vi inte är nöjda med.
Vi kommer ha stort fokus på att åtgärda detta under 2025.

Vi har nu fått full effekt av vårt kostnadsbesparingsprogram och kommit vidare med vårt projekt att sänka produktionskostnader på utvalda modeller som vi kommunicerat tidigare. Detta kommer förbättra bruttomarginalerna på dessa modeller framöver.

Under fjärde kvartalet har vi marknadsanpassat värdet på vårt lager genom en icke kassaflödespåverkande
nedskrivning om 6,7 MSEK.

Sverige & övriga Norden
Försäljningen i fjärde kvartalet har, trots den stärkta marknadspositionen i Sverige, varit oförändrad mot föregående år och i övriga Norden har den minskat något. På grund av den rådande lågkonjunkturen har våra befintliga och potentiella kunder fortsatt skjuta fram planerade utbyten, uppgraderingar och utbyggnationer. Vi räknar med att de påbörjar sina investeringar igen under de kommande åren.

Den största marknads- och tillväxtpotentialen för Waystream ser vi hos operatörerna både i Sverige, övriga Norden samt Centraleuropa. Tittar vi t ex på den svenska marknaden levererar operatörerna till ca 75 % av den totala fibermarknaden, vilket motsvarar ca 2,8 miljoner fiberanslutna hushåll. I dagsläget har vi en mycket liten marknadsandel inom detta segment så här har vi en ordentlig tillväxtpotential. Vi har sedan tidigare ramavtal med både Telenor Group och Telia Company, vilket hittills har givit försäljning i Finland och Baltikum, samt även potential för affärer i Sverige och Norge framöver. Vår försäljning till operatörerna växte som ett resultat av detta till 25 % av vår totala omsättning 2024 i jämförelse med 3 % 2023.

Övriga Europa
I övriga Europa kom försäljningen i gång igen under fjärde kvartalet och tredubblades jämfört med 2023, trots att Tyskland drabbats hårdare av den rådande lågkonjunkturen än t ex Norden. I december skrev vi ett avtal med en tysk operatör i Niedersachsen (utanför Hamburg), genom vår partner BMA, och fick en initial beställning på drygt 26 MSEK. Majoriteten
av volymen skall levereras under 2025. De har valt att byta ut kinesisk utrustning till ca 50 000 hushåll och de planerar samtidigt att ansluta ca 250 000 hushåll ytterligare under de kommande åren. Detta gör att den affären har god potential att växa. Att de valde Waystream är ett bevis på att våra produkter passar bra även till operatörer i Centraleuropa.

Förbättrade bruttomarginaler och nedskrivning
Under det senaste året har Waystream haft en tillväxt, både monetärt och i antal sålda switchar, men vi har inte lyckats komma tillbaka till lönsamhet. Det grundar sig i att vi sett ett förändrat köpbeteende hos våra kunder. Våra äldre kunder har beställt färre switchar, kopplat till konjunkturen, samtidigt som vår tillväxt har kommit från stadsnäts- och operatörskunder
som valt att bygga sina nät med enklare modeller. Detta har påverkat vår bruttomarginal negativt. Vi har under året lagt stort fokus på att sänka produktionskostnaden på dessa volymprodukter och vi har lyckats minska den avsevärt.

De switchar som ligger kvar på lagret till ett för högt värde skrivs ner. Kvaliteten eller livslängden påverkas inte och vi kommer fortsätta sälja hela vår befintliga produktportfölj under ett antal år framöver. Våra nya inköpspriser gör att vi blir mer konkurrenskraftiga på marknaden samtidigt som våra marginaler kommer att förbättras.

Likviditet
I kvartalet har vi fortsatt lägga stort fokus på vår likviditet och på att effektivisera vår kapitalbindning. Under 2024 har vi sänkt vårt lager av färdiga maskiner från 61 till 34 MSEK. Under 2025 kommer vi fortsätta minska lagret på både färdigbyggda switchar och komponenter till dess att nivån blir helt anpassad efter vår försäljning och att vi får en marknadsmässig lageromsättningshastighet.

Att vi fortsätter att sänka lagernivåer och minskar kapitalbindning innebär ökade likvida medel samt att risken för att vi behöver ta in externt kapital fortsätter att minska.

Hållbarhet
Vi har under året fortsatt utveckla vårt hållbarhetsarbete. Vi påbörjade vårt arbete med SBTI (Science Based Target Initiative) 2024, och har nu som mål att nå ett netto noll utsläpp till och med år 2030 (scope 1 & scope 2). Det är ett bra sätt för oss att tillsammans med våra kunder skapa en hållbar framtid.

Jag vill tacka våra medarbetare, partners och kunder för 2024. Sammantaget är vi väl positionerade inför 2025 och jag är övertygad om att det kommer bli ett bättre år för Waystream än både 2023 och 2024.

Fredrik Lundberg
Vd

För mer information kontakta:
Fredrik Lundberg, Vd
Tel +46 (0) 72 509 27 76. E-post fredrik.lundberg@waystream.com

Om Waystream
Waystream är ett svenskt bolag som utvecklar och säljer avancerad digital infrastruktur, såsom switchar och routrar, anpassade för FTTx-marknaden. Med våra produkter och vår expertis är det möjligt för telekomoperatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda snabba och tillförlitliga tjänster till användaren. Läs mer på www.waystream.com.
Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North under namnet WAYS. Waystreams Certified Adviser är FNCA Sweden AB.

Datum 2025-02-20, kl 08:30
Källa MFN
Bifogade filer
Alla Aktier tipsar: Har du redan ett konto på Avanza? Varför inte skapa ett på Nordnet också och jämföra funktioner, courtage mm. Det tar inte lång tid, du fixar det direkt här med BankID
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet