Volvo Car
Volvo Cars presenterar strategi för att bygga ett starkare och mer lönsamt företag
Volvo Cars presenterar idag sin strategi vid ett investerarevent i Stockholm. Under eventet, som livestreamas här, kommer företagets ledningsgrupp att presentera hur de strukturellt bygger företaget för att uppnå en långsiktig EBIT-marginal på över 8 procent, starka positiva kassaflöden och tillväxt genom elektrifiering.
"Elektrifiering är en möjlighet för oss och den viktigaste drivkraften för tillväxt", säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars. "I en hyperkonkurrensutsatt bransch är vårt unika samarbete med Geely också en stark tillgång för att skapa en bättre kostnadsstruktur och utveckla attraktiva bilar för respektive region."
En central faktor för elektrifierad tillväxt är den kommande medelstora SUV:en EX60, som kommer att presenteras i januari 2026 och baseras på den nya produktarkitekturen SPA3. Med EX60 tar Volvo Cars steget in i det viktigaste segmentet globalt, vilket gör det möjligt för Volvo Cars att avsevärt öka sin adresserbara marknad och sin marknadsandel för elbilar. Företaget är övertygat om att den kommande EX60 kommer att bli en game changer när det gäller pris, prestanda och kostnad.
"De viktigaste byggstenarna för lönsam elektrifierad tillväxt är minskade rörliga kostnader med stöd av synergier för hårdvara med Geely, ytterligare reducerade indirekta kostnader och strukturellt lägre investeringar", säger Fredrik Hansson, CFO.
Den fortsatta minskningen av rörliga kostnader, genom intensifierade gemensamma hårdvaruinköp i samarbete med Geely, kommer att sänka kostnaderna under de kommande åren. Volvo Cars kommer också att dra nytta av strukturellt minskade indirekta kostnader, bland annat genom en utökad användning av sin teknikplattform för mjukvara som ligger till grund för alla mjukvarudefinierade bilar. Genom att utvidga detta till hybrider i framtiden öppnas för ytterligare effektiviseringar.
Dessutom kommer en strikt kostnadsdisciplin i enlighet med kostnads- och kassaflödesplanen på 18 miljarder kronor att ytterligare bidra till lönsamhet. Företaget håller på att slutföra stora investeringar i ny teknik och infrastruktur, vilket gör det möjligt att minska investeringarna till en lägre nivå.
Denna inriktning stöds av Volvo Cars regionala och kommersiella strategi med konkurrenskraftiga och anpassade erbjudanden för varje region. Dessutom kommer Volvo Cars nya kundorienterade försäljningsmodell och nya marknadsföringsstrategi att locka fler kunder till varumärket Volvo till lägre kostnader.
Volvo Cars Strategy Update 2025 äger rum senare idag mellan kl. 9 och 12 CET och kommer att livestreamas online här.
| Datum | 2025-11-06, kl 07:00 |
| Källa | Cision |