Viva Wine
Q4 2024: Starkt kvartal med kraftigt höjd lönsamhet
Oktober – December 2024
• Nettoomsättningen ökade med 8,7 % till 1 194 (1 098) MSEK.
• EBITA, justerad, ökade till 104 (70) MSEK. EBITA-marginalen, justerad, uppgick till 8,7 % (6,3).
• Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 128 (92) MSEK.
• Rörelseresultatet ökade till 74 (35) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 6,2 % (3,2).
• Marknadsandelen, mätt i volym, ökade i Sverige till 27,9 % (27,4), i Finland till 22,8 % (21,3) och i Norge till 7,3 % (6,4).
• Vinst per aktie uppgick till 0,60 (0,00) SEK.
Januari – December 2024
• Nettoomsättningen ökade med 5,8 % till 4 211 (3 981) MSEK.
• EBITA, justerad, ökade till 366 (292) MSEK. EBITA-marginal, justerad, uppgick till 8,7 % (7,3).
• Kassaflöde från den löpande verksamheten ökade till 245 (212) MSEK.
• Rörelseresultatet ökade till 264 (165) MSEK. Rörelsemarginalen uppgick till 6,3 % (4,1).
• Marknadsandelen, mätt i volym, ökade i Sverige till 28,2 % (26,6), i Finland till 21,4 % (19,5) och i Norge till 6,7 % (5,9).
• Vinst per aktie uppgick till 1,92 (1,19) SEK.
Väsentliga händelser under året
• Per 1 januari slogs Viva Wine Groups svenska dotterbolag Chris Wine & Spirits AB och Winemarket Nordic AB samman och bildade Morningstar Brands AB.
• Viva Wine Group slutförde per 2 februari förvärvet av den norska vinleverantören Target Wines AS.
• John Wistedt tillträdde den 1 oktober som vice VD på Viva Wine Group.
• Johan Lindblad utsågs av Viva Wine Group till Head of Legal och ingår i koncernledningen och tillträdde sin tjänst i början av december.
Väsentliga händelser efter årets slut
• Styrelsen föreslår årsstämman en ordinarie utdelning om 1,55 (1,55) SEK per aktie.
Emil Sallnäs, VD-kommentar:
ETT STARKT AVSLUT SOM ÅTER BEKRÄFTAR VÅR STARKA AFFÄRSMODELL
Jag kan inte säga annat än att jag är väldigt nöjd med vår utveckling 2024. Vi avslutar året med fortsatta tillväxtrekord i Norden och stärker lönsamheten i koncernen. Även vår e-com verksamhet fortsatte leverera stabilt sett till förutsättningarna på marknaden. 2024 för Viva Wine Group är ett år vi är stolta över.
Nettoomsättningen för året ökade med 5,8 procent och drevs av den nordiska verksamheten som ökade med 8,5 procent för helåret och hela 11,2 procent i sista kvartalet. Särskilt tillfredställande är att den organiska tillväxten för koncernen ökade till 5,9 procent 2024. Vi närmar oss lönsamhetsmålet och trots fortsatt svag valuta stärkte vi under året den justerade EBITA-marginalen till 8,7 procent – ett resultat av ökade volymer, välavvägda prisjusteringar och en något lägre OPEX i koncernen
REKORDHÖG TILLVÄXT I NORDEN
Vår nordiska verksamhet avslutade året rekordstarkt med en organisk tillväxt på 10,5 procent i sista kvartalet som vi avslutade med en mycket stark julhandel. Vår marknadsandel i Norden ökade till 22,4 procent för helåret vilket är den högsta någonsin. I Sverige nådde vi 28,2 procent och är fortsatt ohotad marknadsledare. I Finland ser vi resultatet av kanalförskjutningen efter introduktionen av åttaprocentsvinerna i dagligvaruhandeln och monopolet minskade sina försäljningsvolymer med 8,4 procent. Vår finska verksamhet klarade sig väsentligt bättre och vi ökade därför vår marknadsandel till 22,8 procent i sista kvartalet. Vi har även etablerat oss som en stark aktör inom dagligvaruhandeln och bedömer därmed att vår totala marknadsposition har stärkts. Totalt ökade nettoomsättningen i Finland med 12,7 procent i kvartalet. Norge är den marknad som stod för den största tillväxten i sista kvartalet med en nettoförsäljningsökning på 24,0 procent primärt genom organisk tillväxt drivet av prisjusteringar, nya produktlanseringar, bättre marknadsdistribution av befintliga produkter men även av förvärvet av Target Wines.
FORTSATT UTMANANDE FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR E-COM
Viva eCom upplever fortsatt utmaningar med det svaga marknadssentimentet i Europa och framför allt i Tyskland. Vi såg under året tecken på ljusning men vändningen har väntat. Trots en relativt bra Black Week, som tidsmässigt låg nära julhandeln i år, drogs försäljningen ned av den svagare julhandeln och backade med 2,2 procent i kvartalet. Totalt minskade nettoomsättningen med 6,1 procent för helåret medan den organiska tillväxten minskade till 4,2 procent. Mot bakgrund av den påtagligt svaga marknaden i Europa ser vi att vi fortsatt har en bra marknadsposition. Den justerade EBITA-marginalen sjönk till 8,5 (9,9) procent, där lägre OPEX delvis har kompenserat för en lägre bruttomarginal.
FÖRSTÄRKNING INOM HÅLLBARHET
Vi fortsätter jobba systematiskt med hållbarhetsarbetet i hela bolaget och har under året stärkt vårt hållbarhetsteam. Liksom för många andra bolag kommer nya krav på hållbarhetsrapportering och vi ligger i fas med arbetet att ta fram både dataunderlag och ESRS-rapporten för räkenskapsåret 2025. För Viva Wine Group är det samtidigt viktigt att vi inte bara ser det som en fråga om compliance. För oss är hållbarhet en central del i hela vår affär där vi arbetar tillsammans med de nordiska monopolen för att nå våra gemensamma mål.
INTERNA FÖRBÄTTRINGAR
Vi har under 2024 påbörjat ett arbete med att ytterligare stärka våra interna styrprocesser och professionalisera hela organisationen, bland annat genom de nyinrättade funktionerna som Head of Legal och vice VD. Den nordiska affären har vuxit kraftigt de senaste åren vilken har behövt stöttas upp inom olika områden för att säkerställa tillväxten framåt. Detta långsiktiga arbete kommer att fortsätta under 2025 vilket kommer att få viss effekt på total OPEX.
GODA FÖRUTSÄTTNINGAR INFÖR 2025
Även om jag för ett år sen kände tillförsikt inför 2024 så fanns det utmaningar som höjda alkoholskatter och ett marknadssentiment i både Norden och Europa som fortfarande var svagt. När vi nu avslutar året med klart förbättrad lönsamhet och en rekordhög organisk tillväxt, där snart var fjärde glas vin som dricks i Norden innehåller våra produkter, så känner jag mig otroligt stolt över hur stark vår affärsmodell är och över det fantastiska arbete som våra medarbetare gör. Utvecklingen i Europa kommer fortsatt vara en utmaning men det finns trots allt tecken som pekar på en förbättring på sikt.
Vi har ett bra momentum i koncernen och fortsätter att utvecklas i rätt riktning. Jag ser med stor tillförsikt fram emot 2025.
Emil Sallnäs, VD Viva Wine Group
Stockholm, februari 2025
Vänligen se hela rapporten i bifogad pdf.
Offentliggörande och presentation
Viva Wine Groups delårsrapport för Q4 2024 offentliggörs den 20 februari 2024 kl. 08.00. Samma dag kl. 11.00 hålls en videokonferens med VD Emil Sallnäs och CFO Linn Gäfvert. Videokonferensen nås på följande länk: https://financialhearings.com/event/52069. Presentationen görs även tillgänglig på https://investors.vivagroup.se/.
Certified Adviser
FNCA Sweden AB är Bolagets Certified Adviser på Nasdaq First North Premier Growth Market.
För mer information, kontakta:
Linn Gäfvert, CFO
Tel: +46 73 086 89 90
Email: linn.gafvert@vivagroup.se
Datum | 2025-02-20, kl 08:00 |
Källa | MFN |
