VIKING SUPPLY SHIPS ÅRSREDOVISNING FÖR 2023 PUBLICERAD

MARKN.

Viking Supply Ships årsredovisning för 2023 samt en separat hållbarhetsrapport är nu offentliggjorda och finns tillgängliga på bolagets hemsida www.vikingsupply.com.

KONCERNENS NETTOOMSÄTTNING ÖKADE JÄMFÖRT MED FÖREGÅENDE ÅR OCH UPPGICK TILL 607 MSEK (577), RESULTAT EFTER SKATT BLEV -88 MSEK (8).

KV 1
Kontrakt ingicks med Sjöfartsverket om isbrytning under 38 dagar med ett av koncernens isklassade AHTS-fartyg. Kontraktet började löpa i början av februari 2023. Viking Supply Ships ingick avtal med Ocean Yield AS om charter av de under 2013 byggda AHTS-fartygen Andreas Viking och Odin Viking, med köpoption under den femåriga charterperioden samt skyldigheter vid utgången av avtalsperioden.

KV 2
I samband med årsstämman valde bolagets vice styrelseordförande och en av bolagets grundare, Folke Patriksson, att avgå från styrelsen efter mer än 50 år i bolagets tjänst. Viking Supply Ships är tacksamma för hans hängivna och förtjänstfulla insatser för bolaget genom åren.

KV 3
Utvecklingen i AHTS-marknaden var fortsatt svag under det tredje kvartalet vilket medförde lägre utnyttjandegrader och rater än motsvarande period föregående år. Sommarsäsongen, som normalt sett brukar vara den starkaste perioden, var i år en besvikelse då ett stort antal fartyg fanns tillgängliga i marknaden samtidigt som förväntade projekt försenades och sköts upp.

KV 4
Under kvartalet togs leverans av AHTS-fartygen Andreas Viking (tidigare Far Senator) och Odin Viking (tidigare Normand Statesman). Kontrakt tecknades för AHTS-fartyget Andreas Viking avseende operationer utanför Australien. Kontraktet som påbörjades i slutet av januari 2024 löper fast under 412 dagar med 5 optioner om vardera 30 dagar

Datum 2024-04-02, kl 08:30