Starkt lönsamhet trots makroekonomisk osäkerhet

REG

”Efterfrågan och behovet för våra tjänster fortsätter att öka globalt. Under kvartalet fortsatte antalet användare att utvecklas positivt. Tillväxten var något svagare i början av året men ökade mot slutet av kvartalet. Den starkare tillväxten har fortsatt in i det andra kvartalet och under april nådde vi en ny milstolpe när vi passerade 350 miljoner månatliga användare. Vi är särskilt stolta över detta givet att den globala smartphoneförsäljningen minskar till följd av en svag konjunktur. 

 

Kvartalets intäkter uppgick till 387,1 (398,2) Mkr. Annonsintäkterna var lägre medan prenumerations-intäkter och intäkter från Truecaller for Business ökade. Vårt fokus i kvartalet har varit att leverera en god lönsamhet och ett stadigt positivt kassaflöde vilket vi har åstadkommit genom ett ökat fokus på effektivitet. Våra underliggande kostnader minskar med 20 procent jämfört med fjärde kvartalet och vi redovisar en EBITDA på 150 Mkr och en EBITDA-marginal på 39%. Att redovisa den typen av lönsamhet i det säsongsmässigt svagaste kvartalet där intäkterna pressas av den globala makroekonomin visar på den starka underliggande lönsamhet som finns i vår affärsmodell.

 

I vår senaste rapport flaggade vi för att den rådande makroekonomiska osäkerheten förväntas påverka annonsmarknaden negativt, åtminstone under första halvåret av 2023. Den försämring av efterfrågan vi såg under andra halvan av det fjärde kvartalet 2022 kvarstod under första kvartalet även om vi sett tendenser till förbättringar mot slutet av första kvartalet. Andra kvartalet har också inletts mer positivt med enskilda dagar som nått nya rekordnivåer för annonsintäkter, kopplat till efterfrågan i samband med den indiska cricketsäsongen (IPL).

 

Vårt fokus är fortsatt att bygga en produkt i världsklass för våra användare, öka vår användarbas och engagemanget, samt att leverera god lönsamhet genom hela konjunkturnedgången och samtidigt säkerställa att vi står ännu starkare när efterfrågan vänder uppåt igen. Den fortsatt starka användartillväxten, vår starka balansräkning, de investeringar vi gjort i produkten och vår Ad-techplattform samt de investeringar vi gör i vår serverinfrastruktur ger mycket goda förutsättningar för en positiv utväxling när makroekonomin och efterfrågan åter tar fart.”, säger Alan Mamedi, vd Truecaller.

 

Januari-mars 2023      

Jämförelsesiffror avser januari-mars 2022

  • Nettoomsättningen minskade med 3 procent och uppgick till 387,1 (398,3) Mkr, jämfört med samma period föregående år.
  • Justerad EBITDA uppgick till 150 (181,4) Mkr, motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 38,8 (45,5) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade justerad EBITDA uppgått till 161,1 (184,8) Mkr, vilket hade motsvarat en EBITDA-marginal om 41,6 (46,4) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 109,1 (133,7) Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,30 (0,36) kr före utspädning och 0,30 (0,35) kr efter utspädning.
  • Antalet aktiva användare i genomsnitt per månad ökade med 34,3 miljoner till cirka 344,4 (310,1) miljoner
  • Omsättningstillväxten i Indien minskade med 1 procent, i Mellanöstern och Afrika med 13 procent och i resten av världen ökade omsättningstillväxten med 1 procent.

Presentation av rapporten  

Alan Mamedi, CEO och Odd Bolin, CFO presenterar rapporten och svarar på frågor i en

webcast och telefonkonferens, idag kl 13.00 CEST. Presentationen kommer att hållas på

engelska.

Följ presentationen live:

Länk till webcast

För att lyssna på presentationen via telefon, vänligen ring:

SE: +46850516386
UK: +442031984884
US: +14123176300

 

Pinkod: 7632344#

 

För mer information, kontakta gärna:

 

Odd Bolin, CFO

investors@truecaller.com

 

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com
 

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014, Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

 

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 350 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2022. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Datum 2023-05-11, kl 07:30
Källa Cision
Vill du synas här? Kontakta hej@allaaktier.se. Vår sajt har 100 000 sidvisningar och 10 000 unika besökare per månad. Vår discord har över 5000 medlemmar. Detta är aktiva sparare med ett stort aktieintresse. Behöver du nå ut till denna målgrupp så hör av dig!