Ökad intäkts- och vinsttillväxt

REG

Utdrag ur VD-ordet

”Nettoomsättningen ökade med 23% under det fjärde kvartalet jämfört med samma kvartal föregående år och uppgick till 522 (425) miljoner SEK. Alla tre intäktsströmmar bidrog till denna tillväxt. Våra återkommande intäkter, från Truecaller for Business (TfB) och Truecaller Premium-abonnemang, ökade med 42% och står nu för 29% (25%) av våra totala intäkter. Annonsintäkterna fortsatte att växa för andra kvartalet i rad, nu med 17% jämfört med samma kvartal föregående år.

 

EBITDA ökade med 19% till 201 (169) miljoner SEK, trots större investeringar i användartillväxt och ökade kostnader för incitamentsprogram kopplade till en högre aktiekurs. EBITDA exklusive kostnader för incitamentsprogram ökade med 36 %. EBITDA-marginalen var 38,5% (39,7%) inklusive kostnader för incitamentsprogram. Resultatet per aktie ökade med 33% till 0,44 (0,33) SEK per aktie.

 

Vår användarbas fortsatte att visa stark tillväxt, med 16 miljoner nya månatliga aktiva användare och 17 miljoner nya dagliga aktiva användare under kvartalet. Det genomsnittliga antalet månatligt aktiva användare nådde 429 miljoner, en ökning med 55 miljoner på ett år, motsvarande en tillväxt på 15%. Tillväxten är fortsatt bred och sker i många länder och regioner. Vi närmar oss snabbt en halv miljard användare och har aldrig tidigare attraherat nya användare så snabbt som vi gjorde under 2024.

 

De strategiska beslut vi har tagit för vårt premiumerbjudande ger nu starka resultat, med en tillväxt i prenumerationsintäkterna på 39% till 78 (56) miljoner SEK. Tillväxten jämfört med Q3 2024 var 15%. Vi ser stark tillväxt i alla regioner, ökade konverteringsgrader och högre genomsnittlig intäkt per prenumerant. Prenumerationsintäkterna växer i god takt på både Android och iOS, med den snabbaste tillväxten i regioner utanför Indien och MEA. I slutet av januari lanserade vi vår nya iOS-produkt, som främst kommer att vara ett premiumerbjudande. Med en fullständig Truecaller-upplevelse på iPhone är vår ambition att öka antalet iOS-prenumeranter. Det nya erbjudandet bör gradvis börja påverka intäkterna från och med andra kvartalet 2025. Redan idag utgör prenumerationsintäkterna från iOS-användare 43% av de totala prenumerationsintäkterna.

 

 

Det är med stor ödmjukhet jag tillträtt som VD efter beslutet från Truecallers medgrundare och mina mentorer, Alan och Nami, att efter 15 år lämna sina operativa roller. Alan, Nami och resten av företaget har skapat en stark grund för framtida tillväxt. När användningen och betydelsen av mobil kommunikation fortsätter att öka skapas stora möjligheter för Truecaller att göra kommunikationen säkrare, mer pålitlig och effektiv. Vi kommer att fortsätta genomföra vår långsiktiga strategi och stödja den med Truecallers agila startup-kultur, lönsam tillväxt och en stark balansräkning. Vi är övertygade om att Truecaller har en mycket större roll att spela inom den växande sektorn för mobil kommunikation vilket inkluderar att skydda människor och företag från det växande globala problemet med digitala bedrägerier.” säger Rishit Jhunjhunwala, vd Truecaller.

 

oktober-december 2024 (Q4)      

Jämförelsesiffror avser oktober-december 2023

  • Nettoomsättningen ökade med 23 procent och uppgick till 522,8 (424,7) Mkr.
  • EBITDA ökade med 19 procent till 201,1 (168,5) Mkr, motsvarande en EBITDA-marginal om 38,5 (39,7) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade EBITDA uppgått till 231,4 (170,5) Mkr, vilket hade motsvarat en EBITDA-marginal om 44,3 (40,1) procent.
  • Resultatet efter skatt ökade med 29 procent och uppgick till 150,4 (116,2) Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,44 (0,33) kr före utspädning och 0,44 (0,33) kr efter utspädning.
  • Antalet aktiva användare i genomsnitt per månad (MAU) ökade med 55,4 miljoner till 429,4 (374,0) miljoner.
  • Omsättningen ökade med 20 procent i Indien, med 43 procent i Mellanöstern och Afrika och med 24 procent i resten av världen.

 

Januari-december 2024      

Jämförelsesiffror avser januari-december 2023

  • Nettoomsättningen ökade med 8 procent och uppgick till 1 863,2 (1 728,9) Mkr.
  • EBITDA uppgick till 684,2 (702,9) Mkr, motsvarande en EBITDA-marginal om 36,7 (40,7) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade EBITDA uppgått till 758,0 (742,7) Mkr, vilket hade motsvarat en EBITDA-marginal om 40,7 (43,0) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 524,3 (536,3) Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,51 (1,49) kr före utspädning och 1,51 (1,49) kr efter utspädning.
  • Antalet aktiva användare i genomsnitt per månad (MAU) ökade med 45,3 miljoner till 405,9 (360,5) miljoner.
  • Omsättningen ökade med 3 procent i Indien, med 22 procent i Mellanöstern och Afrika och med 23 procent i resten av världen.

 

Presentation av rapporten  

Rishit Jhunjhunwala, CEO och Odd Bolin, CFO presenterar rapporten och svarar på frågor

i en webcast och telefonkonferens, den 18 februari kl 13.00 CET. Presentationen kommer

att hållas på engelska.

 

Om du önskar delta via webcasten gå in på nedan länk.

https://truecaller.events.inderes.com/q4-report-2024

 

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

 

https://conference.inderes.com/teleconference/?id=50050364

 

För mer information, kontakta gärna:

 

Odd Bolin, CFO

investors@truecaller.com

 

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com
 

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014, Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

 

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 429 miljoner aktiva användare. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

 

Datum 2025-02-18, kl 07:30
Källa Cision
Alla Aktier tipsar: Har du redan ett konto på Avanza? Varför inte skapa ett på Nordnet också och jämföra funktioner, courtage mm. Det tar inte lång tid, du fixar det direkt här med BankID
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet