Transiro
BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2023
VD kommentarer
Under 2023 uppnådde Transiro sin hittills högsta nettoomsättning på 33,6 miljoner kronor, vilket innebär en ökning med 32% jämfört med föregående år. Resultatet före avskrivningar för helåret landade på +0,7 miljoner kronor, och kassan stärktes även under året.
Transiro behöver inte genomföra några nyemissioner för att driva verksamheten framåt.
Jag vill börja med att reflektera över det gångna året som har präglats av betydande förändringar och omfattande investeringar i våra produkter. Genom kontinuerliga investeringar kan vi leverera mervärde för våra kunder och därigenom också för våra aktieägare. Vi ser stora förändringar i Järn-Färg-Byggbranschen där vi är verksamma som påverkar oss både positivt och negativt, mer om det längre ned i brevet.
Det är mycket glädjande att bolagets repetitiva intäkter, ARR (återkommande avtalsbaserade intäkter) över 2023 ökar med 40% till 23,5 miljoner kronor. Denna typ av intäkt bygger långsiktigt värde och detta är något vi fokuserar på att kontinuerligt öka i varje affär.
Årets resultat ska ses mot bakgrund av de betydande investeringar vi har gjort i våra produkter för att säkra framtida intäkter. Vi har exempelvis spenderat 2,9 miljoner kronor på externa utvecklingskonsulter för att förbättra våra produkter.
Omsättning och resultat sjunker under kvartal 4 vilket självklart inte är bra men speglar de marknader vi är verksamma i samt de längre säljprocesser vi nu ser jämfört med tidigare. Varken försäljningen avseende Kassanova eller Klartext nådde upp till budgeterade nivåer under kvartalet. När vi tappar försäljning av licenser blir följdeffekten att vi även tappar intäkter gällande installation och hårdvara. Jag är trots allt positiv framåt och ser redan nu i kvartal 1 en ökad licensförsäljning.
Jag vill tacka er aktieägare för ert stora intresse i Transiro och för de frågor som ni har skickat in till IR-mailen. I detta VD-brev samt i kommentarer till resultatet besvarar jag ett antal av dessa frågor.
Wifog
Angående Wifog har vi beslutat att renodla verksamheten och fokusera på våra kärnprodukter. Transiro har påbörjat slutförhandlingar för att avyttra dotterbolaget Wifog Sverige AB, med mobiloperatören Wifog samt den lojalitetsplattform som är kopplad till verksamheten. En avsiktsförklaring är tecknad med en köpare som planerar driva Wifog vidare, målet är att teckna avtal och avyttra dotterbolaget innan 31 mars 2024. Mera information kommer när vi tecknar avtal om affären.
Transiros avtal med ledande Färghandlarkedjan
Under andra halvan av 2023 har färgbranschen genomgått betydande förändringar. Den övergripande trenden har varit en nedgång, vilket har minskat intresset för att investera i nya affärssystem. Detta har påverkat båda våra produkter Kassanova samt MS Navision baserade Nova.
På grund av denna utveckling har Transiro inte kunnat implementera Nova-affärssystemet hos den ledande "Färghandlarkedjan" varmed Transiro tecknade avtal i december 2021.
När vi tecknade avtal med "Färghandlarkedjan" var denna nedgång omöjlig att förutse och för närvarande har Transiro levererat Nova Affärssystem till hälften av kedjans färghandlare
Lyckad satsning på Kassanova Garden
Vår satsning på Kassanova Garden har börjat ge resultat med tecknade avtal och planerade installationer. Vi har tecknat åtta (8) avtal där sex (6) av kunderna planerar installation nu i mars, innan högsäsongen för dem drar igång. Två kunder väntar till efter högsäsongen.
Vidareutveckling av produkter
I tidigare rapporter har jag betonat vikten av att utveckla produktportföljen vidare, och nu har vi levererat på det åtagandet. Under 2023 har Transiro lagt ner betydande tid och resurser, inklusive externa utvecklingskonsulter, på att förstärka produktportföljen. Detta kommer att börja generera intäkter för bolaget från och med andra kvartalet 2024.
Totalt har Transiro investerat 3,8 miljoner kronor i både interna och externa kostnader för att utveckla nya produkter, vilket motsvarar mer än 11% av vår omsättning. Detta är en betydande satsning för ett företag av vår storlek.
Under 2023 har vi fokuserat på ett antal produkter, här bör nämnas integrationen mot obemannade butikssystemet Honestbox samt startat arbetet med en digital integrationsplattform för e-handlare. Båda dessa initiativ kommer att möjliggöra fler affärsmöjligheter inom vår Kassanova-sektor. Vi har också introducerat och startat utvecklingen av Kassanova Garden, ett affärssystem skräddarsytt för trädgårdsbranschen. För Klartext har vi utvecklat Rebusinläsning, en produkt som syftar till att möjliggöra effektivare planering för våra kunder inom bussbranschen. Dessutom har vi lanserat en integration för Klartext med Fortnox vilket kommer effektivisera arbetet mellan planeringsverktyget och bokföring.
Säljaktiviteter och marknadsföring
När det gäller marknadsföringsaktiviteter har vi valt att fokusera på e-postutskick och digitala nyhetsbrev för att driva försäljningen av våra produkter. Detta har visat sig vara effektivare än digitala kampanjer. Våra utskick har en öppningsfrekvens på över 30% vilket är en mycket positiv signal.
Som vi tidigare kommunicerat har vi levererat Kassanova till Strömstad kommun för hantera interna ordrar. Vi ser potential i att kunna hitta flera kunder inom kommunal sektor och behöver sätta upp verktyg att hantera Tendium, digitalt verktyg för upphandling mot offentlig sektor.
Vi har än så länge valt att inte ersättningsrekrytera säljare till Kassanova utan istället utveckla samarbete med vår återförsäljare inom trädgårdsbranschen. Den investeringen i en ny säljare som genomfördes under 2023 föll inte ut i enlighet med förhoppningarna varför anställningen nu avslutats. Dock bidrog satsningen till den nya affären gentemot trädgårdsbranschen vilket är positivt.
Inför 2024 överväger vi att använda ett nytt säljverktyg baserat på AI. Vi kommer också att fortsätta skicka ut nyhetsbrev om våra produkter. Vi har även inlett arbetet med att hitta återförsäljare av Klartext i Norge för att växa marknaden.
Angående all feedback på vår webbplats har vi startat ett projekt att utveckla en ny plattform för att möta både kunder och aktieägare. Detta blir ett större projekt än bara en grafisk förändring.
Avslutningsvis vill jag understryka att vi är fast beslutna att fortsätta vårt säljfokus att öka omsättningen, kostnadseffektivitet och driva utveckling av vår produktportfölj för att skapa ett långsiktigt aktieägarvärde
Johan Eriksson, VD Transiro Holding AB
Datum | 2024-02-27, kl 08:30 |
Källa | Cision |