Touchtech
Touchtech: Delårsrapport Q2 2024
VD har ordet
Effektivisering, kostnadskontroll och lönsamhet har varit fokus under det första halvåret. Vi har dubblat EBITDA och tripplat resultatet jämfört med föregående år samtidigt som vi lyckats öka både hastighet och effektivitet i vår produktutveckling. Med ytterligare effektiviseringsåtgärder genomförda under senare delen av det andra kvartalet och en fortsatt god orderingång kan vi säkerställa ett stabilt kassaflöde framöver. Det gynnsamma läget gör att vi nu flyttar fokus till vår långsiktiga tillväxtstrategi.
Vi har identifierat att våra produkter, trots att de bevisligen avsevärt ökar både produktivitet och försäljning, ofta konkurrerar med andra prioriteringar hos våra potentiella kunder. Slutsatsen är att våra produkter i dagsläget främst är anpassade till bolag som ligger i framkant, s.k. “early adopters”. För att öka storleken på vår marknad och säkerställa att våra lösningar blir oumbärliga för en bredare kundkrets inom fashion kommer vi därför under hösten att vidareutveckla både produktportfölj och paketering.
AI-Kit for Fashion representerar ett nytt och spännande affärsområde med stor potential att driva vår långsiktiga tillväxt. Denna samling av innovativa AI-tjänster erbjuder funktioner som smart sökning, produktrekommendationer, klassificering av produktbilder, 'Shop-the-Look' och 'Complete-the-Look' med mera. För att marknadsföra dessa avancerade kapabiliteter har vi under kvartalet lanserat en serie videoklipp i vår YouTube-podd 'Touchtech Talks AI'.
Dessa insatser har redan lett till spännande projekt med våra nyckelkunder. Vi har nyligen tecknat avtal för att utveckla en Proof of Concept (PoC) för att skapa fotorealistiska modellbilder med Virtual Try-On-teknologi. Det innebär att våra kunder varken behöver modeller eller fotostudior, vilket har potential att vara disruptiv.
Vi har även initierat ett samarbete med Google Cloud för att utveckla en Proof of Concept (PoC) för en ännu mer disruptiv teknologi – en personlig AI-assistent för modeindustrin. Denna intelligenta assistent kommer att kunna lyssna på både fysiska och online-möten för att proaktivt hjälpa till att hitta och presentera rätt information vid rätt tillfälle, sammanfatta möten, skapa påminnelser och föreslå uppgifter. Assistenten lär sig både säljarens och kundens preferenser och har potential att revolutionera industrin, i linje med Touchtechs vision 'To Make Selling Easy'.
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att vi har uppnått en god finansiell position. Därmed kan vi fullt ut fokusera på att skyndsamt vidareutveckla våra affärsområden för att bättre möta marknadens behov. Vår målsättningen framöver är att fortsätta växa med lönsamhet i åtanke.
För fullständig kvartalsrapport: https://www.touchtech.com/corporate/
Touchtech bjuder in till web-konferens den 16 augusti 2024 kl 11:30-12:00 där VD kommenterar och svarar på frågor relaterat till delårsrapporten. Mer information för att anmäla sig till telefonkonferensen finns på bolagets hemsida: https://www.touchtech.com/corporate
Med vänliga hälsningar,
Deniz Chaban
deniz@touchtech.com
Om Touchtech
Touchtech is a SaaS platform with tools that assist salespeople to connect, present and do business with their customers. The platform is used globally, by thousands of consumers and salespeople in hundreds of retail stores and wholesale showrooms. Puma, Jack & Jones, Axel Arigato, J.Lindeberg and Vero Moda are some of the brands using Touchtech to make selling easy and bridge the gap between their physical and digital commerce. Touchtech, a Swedish Fashion-Tech company, was founded in 2008 by Deniz Chaban and Sebastian Hartman. Since 2017 it is publicly traded on the Swedish stock exchange. Learn more about Touchtech on www.touchtech.com
Finansiella kommentarer
Intäkter och kostnader
Nettoomsättningen under första halvåret uppgick till 11 751 TSEK, vilket är en ökning med 161 TSEK eller 1,4% jämfört med föregående år. Detta resultat är i linje med vår ambition att balansera kostnader utan att förlora omsättning under det första halvåret. Licensintäkterna stod för cirka 31,6% av nettoomsättningen under samma period.
Rörelsens kostnader minskade under samma period med 4,5 MSEK, vilket motsvarar en halvering jämfört med föregående år. Personalkostnaderna minskade med 36%. Övriga kostnader minskade med 78%, där reducering av lokalhyra, resekostnader, abonnemang på diverse produktivitetstjänster, inhyrd sälj- och marknadspersonal samt rekrytering och annonsering var bidragande faktorer.
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att första halvåret 2024 har gått enligt plan vad gäller tillväxt med förbättrad lönsamhet, utan att riskera leveranskapaciteten.
Likviditet och finansiering
Touchtechs banktillgodohavanden uppgick efter första halvåret till 12,3 MSEK (18,2 MSEK per 30 juni 2023). Utöver detta finns det en outnyttjad checkräkningskredit på 1 MSEK att tillgå.
Touchtech har inga räntebärande skulder.
Aktivering av FoU
Touchtech har under årets första halvår balanserat totalt 9490 TSEK avseende lönekostnader samt kostnader för underkonsultationer för utvecklingsarbete. Immateriella anläggningstillgångar uppgick per 30 juni 2024 till 38,6 MSEK (28,8 MSEK).
Avskrivningar
Resultat för årets första halvår har belastats med avskrivningar om 4 581 TSEK (3 297 TSEK). Av dessa avser 4 569TSEK (3 276 TSEK) avskrivningar på egenupparbetade immateriella tillgångar.
Principer för rapportens upprättande
Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.
Revisors utlåtande angående delårsrapporten
Rapporten har inte varit föremål för granskning av Touchtechs revisorer.
Aktien
Touchtech AB (publ) noterades den 22 november 2017 på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget) med kodnamnet TOUCH och har ISIN-kod SE0010414482.
Antal aktier
Vid periodens utgång har Touchtech AB (publ) 11 085 332stycken utestående aktier.
Nästa rapporteringstillfälle
Delårsrapport Q3 2024 publiceras den 31 oktober 2024.
Datum | 2024-08-16, kl 07:30 |
Källa | Cision |