Touchtech
Touchtech: Bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2024
Utsikter för verksamhetsåret 2025
Touchtech har som primärt mål att växa i återkommande intäkter. Detta genom att erbjuda marknadens bästa och smartaste mjukvaruplattform av försäljningsverktyg för säljare som jobbar i butik eller wholesale inom konfektionsbranschen. Fokus för 2025 är att växa med lönsamhet. Bolaget lämnar inga resultat- och omsättningsprognoser.
VD har ordet
2024 har varit ett omvälvande år – ett år då vi genom målmedvetna effektiviseringsinsatser och strategiska prioriteringar lagt grunden för en långsiktig, lönsammare tillväxt. Tack vare vårt fokuserade arbete har vi inte bara stabiliserat verksamheten, utan även skapat goda förutsättningar för ett framgångsrikt 2025. Några av årets betydelsefulla resultat är:
- Ett positivt resultat på 7,8 MSEK, vilket är en förbättring med 700%
- En minskning av de strukturella kostnaderna med 9 MSEK
- På månadsbasis har vi nu över 1000 aktiva wholesale-säljare och 600 uppkopplade butiker, vilket är 25% respektive 15% ökning mot föregående år
Dessa förbättringar har medfört ett markant stärkt kassaflöde och en mer robust ekonomisk bas. Vi har genomfört denna omstrukturering utan att kompromissa med våra långvariga kundrelationer. Tvärtom har vi under året fördjupat samarbetet med våra nyckelkunder, vilka inte bara bidragit med kundfinansierad produktutveckling utan också varit en viktig katalysator i vårt arbete med att integrera AI-teknologier i våra lösningar.
Vi inser att marknadspotentialen – inte minst genom samarbeten med globala varumärken inom BESTSELLER-gruppen samt PUMA – fortfarande är mycket stor. De insatser vi har genomfört under 2024 har förbättrat våra möjligheter att skala upp våra lösningar ytterligare, både inom ”InStore” för butiker och ”Digital Showroom” för wholesale-säljare. Under 2025 kommer vi inte bara att koncentrera oss på att stärka våra befintliga samarbeten, utan även att proaktivt bredda vår kundbas genom att delta i modespecifika evenemang, mässor samt genom nyrekrytering av säljkompetens.
Ambitionen och strategin för 2025 är tydliga: att bygga vidare på den solida grund vi skapat under 2024 och att driva en lönsam tillväxt genom att erbjuda marknadens smartaste och mest heltäckande försäljningsverktyg. Våra satsningar på att utveckla innovativa lösningar kommer att sätta oss i framkant i en konkurrensutsatt bransch – en utveckling vi ser med stor entusiasm och tillförsikt.
Vi tackar våra aktieägare för ert förtroende och engagemang. Under året avser vi att öka vår kommunikationsfrekvens med er genom månatliga nyhetsbrev. Vi ser nu fram emot att tillsammans ta nästa steg in i en spännande framtid.
För fullständig kvartalsrapport besök: https://www.touchtech.com/corporate/finansiella-rapporter
Touchtech bjuder in till web-konferens den 14 februari 2025 kl 11:30-12:00 där VD kommenterar och svarar på frågor relaterat till kvartalsrapporten. Mer information om hur man anmäler sig till telefonkonferensen finns på bolagets hemsida: https://www.touchtech.com/corporate
Med vänliga hälsningar,
Deniz Chaban
deniz@touchtech.com
Finansiella kommentarer
Intäkter och kostnader:
Nettoomsättningen uppgick under helåret 2024 till 23 428 TSEK, vilket är en ökning med 1 064 TSEK eller 5% jämfört med motsvarande period föregående år. Licensintäkterna stod för 33% och kundfinansierad produktutveckling (fakturerad tid) utgjorde 67% jämfört med motsvarande period föregående år. Av de totala licensintäkterna utgjorde InStore-lösningen (retail) för 64,7%, Digital Showroom/Sendouts (wholesale) för 33,5% och Lima för 1,8%.
Under fjärde kvartalet ökade nettoomsättningen med 516 TSEK jämfört med samma period förra året, vilket är en ökning med drygt 10%. Ökningen kan hänföras till 18% tillväxt av ökad kundfinansierad produktutveckling under kvartalet jämfört med 2023.
Touchtech minskade under 2024 sina rörelsekostnader med 9 105 TSEK. Personalkostnaderna minskade med 2 528 TSEK och övriga externa kostnader med 4 549 TSEK samt att kostnaderna för inhyrd utvecklingsresurser och molntjänster reducerats.
Likviditet och finansiering
Vid årsskiftet uppgick Touchtechs banktillgodohavanden till 12,0 MSEK (14,0 MSEK per 31 dec 2023). Utöver detta finns det en outnyttjad checkräkningskredit på 1,0 MSEK att tillgå. Touchtech har inga räntebärande skulder.
Aktivering av FoU
Touchtech har under 2024 balanserat totalt 18,2 MSEK (19,6 MSEK) varav 2,9 MSEK (3,4 MSEK) avser lönekostnader för utvecklingsarbete av Touchtech-plattformen. Immateriella anläggnings-tillgångar uppgick per 31 december 2024 till 41,8 MSEK (33,6 MSEK).
Styrelsen anser, efter en nedskrivningsprövning, att värdet är högre än det bokförda värdet avseende immateriella tillgångar.
Avskrivningar
Årets resultat har belastats med avskrivningar om 10 087 TSK (7 494 TSEK). Av dessa avser 10 062 TSEK (7 452TSEK) avskrivningar på egenupparbetade immateriella tillgångar.
Principer för rapportens upprättande
Företaget redovisar enligt regelverket K3 vilket är oförändrat mot föregående år.
Aktien
Touchtech AB (publ) noterades den 22 november 2017 på Spotlight Stock Market med kodnamnet TOUCH och har ISIN-kod SE0010414482.
Antal aktier
Vid periodens utgång har Touchtech AB (publ) 11 085 332 stycken utestående aktier.
Förslag till disposition av vinst
Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för verksamhetsåret 2024.
Revisors utlåtande angående delårsrapporten
Rapporten har inte varit föremål för granskning av Touchtechs revisorer.
Årsredovisning och årsstämma
Årsstämma kommer att hållas fredagen den 16 maj 2025 i Göteborg. Årsredovisningen kommer att finnas tillgänglig senast tre veckor innan på touchtech.com samt på Spotlight Stock Market.
Nästa rapporteringstillfälle
Delårsrapport Q1 2025 publiceras den 30 april 2025
Om Touchtech
Touchtech is a SaaS platform with tools that assist salespeople to connect, present and do business with their customers. The platform is used globally, by thousands of consumers and salespeople in over hundreds of retail stores and wholesale showrooms. Jack & Jones, Axel Arigato, J.Lindeberg and Vero Moda are some of the brands using Touchtech to make selling easy and bridge the gap between their physical and digital commerce. Touchtech, a Swedish Fashion-Tech company, was founded in 2008 by Deniz Chaban and Sebastian Hartman. Since 2017 it is publicly traded on the Swedish stock exchange. Learn more about Touchtech at www.touchtech.com.
Datum | 2025-02-14, kl 07:30 |
Källa | Cision |
