Thule
Thule Groups (publ) vd och koncernchef, Mattias Ankarberg, kommenterar företagets första kvartal, 2024
Bra start på året
Året har börjat bra. Försäljningen ökade, lönsamheten var god och våra nya produkter har blivit mycket väl mottagna. Fler nya produkter lanseras kommande kvartal och vi ser nu fram emot en intensiv vårsäsong.
Försäljningen i det första kvartalet ökade med 8% (konstant valuta) jämfört med samma period föregående år. Marknaden var fortsatt tuff, med avvaktande återförsäljare och konsumenter. Nya Thule-produkter fortsätter driva försäljningstillväxt även i en utmanande marknad. Som förväntat utvecklades försäljningen för cykelrelaterade produkter starkt, samtidigt som försäljningen minskade inom RV Products där branschen genomgår en svagare period. Inom RV Products bidrog våra kunders lageruppbyggnad inför vårens säsongsstart till att begränsa försäljningsminskningen till -5 procent. Försäljningen ökade klart inom produktkategorin Juvenile & Pet, drivet av väl mottagna produktlanseringar. Vi fortsätter att i hög takt öppna egen försäljning via thule.com i allt fler länder, och lanseringen i årets första nya marknad Tjeckien bidrog omedelbart till tillväxt i DTC-kanalen.
Bruttomarginalen för det första kvartalet uppgick till 41,2 procent (41,2), dvs densamma som föregående års historiskt mycket starka nivå. EBIT-marginalen var 17,0 procent (17,2), också i nivå med föregående år trots att årets rekordmånga produktlanseringar innebär högre kostnader under framför allt första halvan av året.
Vi har tydliga hållbarhetsmål och arbetet med att nå dem fortsätter i stadig takt. Under det första kvartalet har också våra mål för nettonollutsläpp av växthusgaser validerats av Science Based Target initiative (SBTi), vilket ger en extern bekräftelse av våra ambitiösa klimatmål.
VARMT MOTTAGANDE AV VÅRA NYA PRODUKTER
Vi lanserar i år fler nya produkter än någonsin tidigare. Vi introducerar både uppgraderade versioner av flera storsäljare, innovationer i existerande produktkategorier, och de första produkterna i två för oss helt nya produktkategorier.
På kort sikt är den viktigaste faktorn lyckosamma lanseringar av nya generationer storsäljare. Under slutet av första kvartalet har vi introducerat flera sådana produkter, t ex uppdaterade versioner av världens mest sålda takbox Thule Motion och vår mest framgångsrika barnvagn Thule Urban Glide. Vi har även lanserat den första produkten inom hundtransport, hundburen Thule Allax som är designad för att skydda både djur och människor om olyckan skulle vara framme. Glädjande nog har samtliga produktnyheter blivit mycket väl mottagna av både återförsäljare och konsumenter och bidrar till tillväxten i det första kvartalet.
Lanseringarna fortsätter i hög takt i det andra kvartalet, med bland annat en ny generation av vår världsledande multisportvagn Thule Chariot och en banbrytande innovation i världens första dragkroksmonterade tält Thule Outset. Under andra kvartalet kommer även våra bilbarnstolar lanseras på den europeiska marknaden.
Förutom kommersiell framgång är det mycket glädjande att våra nya produkter i år även erhållit fler internationella utmärkelser än någonsin tidigare. Thule Group har totalt under alla tidigare år vunnit 29 priser i de två mest erkända globala designtävlingarna – Red Dot Award och iF Design Award - och i år vann vi ytterligare 23! Jag gläds extra mycket åt att vi har vunnit priser för både nya versioner av våra storsäljare och även redan nu fått erkännande för produkter inom de nya kategorierna hundtransport och bilbarnstolar.
STORA VÄRDEN SKAPAS I HILLERSTORP
Det finns en tydlig anledning till att våra nya produkter har fått så fin respons. De utvecklas i vårt globala R&D- och testcenter i Hillerstorp i Småland. Det är slående vilken enorm styrka vår verksamhet i Hillerstorp är för Thule.
I Hillerstorp har vi fysiska förutsättningar för att utveckla världens bästa premiumprodukter för människor som vill leva aktiva liv. Vi har över flera årtionden investerat många hundra miljoner kronor i att skapa en egen prototypverkstad, krocktestbana, anläggning för klimattester från arktisk kyla till ökenvärme, och mycket, mycket mer. Än viktigare, så finns i Hillerstorp flera hundra kompetenta och drivna personer - industridesigners, utvecklingsingenjörer, projektledare och andra experter som med både moderna och traditionella metoder, tillsammans med våra högautomatiserade fabriker och medarbetare inom flera andra områden, har hjälpt Thule till över tusen unika patent och många produktsuccéer.
Som smålänning gläds jag kanske lite extra åt att lokaliseringen av vårt moderna globala R&D-center, i Hillerstorp, är samma plats som där Thule en gång startades. Detta skapar också en röd tråd genom vår över 80 år långa historia, och en röd tråd till den entreprenörsanda som idag verkligen präglar Thule. Och eftersom de själva är för ödmjuka för att slå sig för bröstet så gör jag det åt dem – vi har en utvecklingsavdelning av allra högsta klass!
FRAMTIDEN ÄR LJUS
Året har börjat bra och Thule mår bra. Allt fler människor vill leva aktiva liv, en marknadstrend som ger oss medvind över tid. Vi fortsätter satsa långsiktigt på det som skapar värde för Thule: produktutveckling, fler produktkategorier, ökad synlighet mot konsument och ökad effektivitet i vår försörjningskedja.
Vi går nu in i årets allra mest intensiva period, med många produktlanseringar och högsäsong för både försäljning och fabriker. Vi tar oss an vårsäsongen med hög energi och väl förberedda planer, och jag ser fram emot ett fortsatt händelserikt 2024!
Mattias Ankarberg
Vd och koncernchef
Datum | 2024-04-26, kl 07:46 |
Källa | MFN |
Thule Groups (publ) vd och koncernchef, Mattias Ankarberg, kommenterar företagets första kvartal, 2024 | |
Mattias Ankarberg, Thule Group In Store, 2024 | |
Mattias Ankarberg Thule Group |